• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kattmatsfunderingar?

S

StorDansk

Guest
Hej, under senaste veckan kom det spontant upp en diskution om vad vi bjuder våra kära katter på, tror att bla. Jappe var med på nåt hörn, men inte säker på att han startade tråden, det kom upp exempel på ett mycket lämpligt kattfoder, det är det jag vill komma åt. Men nu hittar jag inte tråden, och jag behöver den.
Takcar på förhand, Finn!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattmatsfunderingar?

Katten är carnivor - köttätare! Nästan all "kattmat" som säljs i dagligvauhandeln inkl. veterinärbutikerna är att betrakta som skräp och inte lämplig mat för katter. Katterna blir sjuka av denna "mat"! Viljan att tjäna pengar tycks vara betydligt större än omsorgen om katterna.

Min senaste länk i ämnet: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/707341

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattmatsfunderingar?

Det gjordes en test för några år sedan som är ganska tydlig. Där fattas MUSH och Orijen som av många betraktas som ett bra foder.

http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_11352.pdf

Klicka!
ka.JPG

Ämnet är inte lätt! Vad som skulle behöva redovisas för att man skulle kunna betrakta innehållsförteckningarna som seriösa bedömningar är kolhydrathalten som kan ge en föreställning av andelen spannmålsprodukter (långsamt verkande gift för katter) exempelvis.

Jappe

PS: "Reklamprodukterna" med farligt hög salthalt bör naturligtvis undvikas om man gillar sin katt! Mycket allvarliga njurproblem vid eller t.o.m. före tio års ålder är vanligt. Veterinärna har dock förberett sig för detta med speciella njurfoder som påstås kunna åtgärda dessa problem. Först krävs en omfattande och dyr undersökning av katten givetvis för att konstatera det självklara! Antagligen har dessa speciella och dyra foder i princip bara lägre salthalt än "reklamfodren"!

Har jag nämnt Whiskas i det här sammanhanget? Nä, men siffrorna talar för sig själva! Kanske har saltinnehållet minskats på senare år men det står väl i så fall på innehållsförteckningen! Alla läser väl innehållsförteckningarna? Det gäller även människomat! Hade folk läst innehållsförteckningarna på maten så hade mycket förblivit osålt!

Läs alltid innehållsförteckningarna! Bli inte överväldigad av fancy names och eleganta beskrivningar. Är texten svårtydd så beror det på något!

Det dunkelt skrivna......
 
Senast ändrad:

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Kattmatsfunderingar?

Har försökt bjuda min 18-årige Alan Ladd på en del sk."fin" kattmat av olika märken, Scheeba, Whiskas, Hill m.fl.
Alan slickar o suger av all klet som är runtikring de större fasta partiklarna som
han nogsamt placerar på sidan av o sen försöker gräva ner i golvet.
Efteråt går han o spyr upp kletet o kommer o ber om nåt ätbart.
Senior c/d-pellets, fläskfärs, blandfärs o vanlig köttfärs går an liksom lax o annan
vit eller grå havsfisk. Å att slicka rent tallriken efter fil/youghurt o vaniljglass tycker han är smaskens. Ljummen grillad kyckling är festmat!
Men jag förstår hans motvilja till den kommersiella kattmaten! Äckligt!!!!
 

Bilagor

  • 130720_1.JPG
    130720_1.JPG
    5,1 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest
Sv: Kattmatsfunderingar?

Tack Jappe, det var Orijen jag har fått på hjärnan och letade efter,
nu ska Issi, (svart norsk skogskatta) få detta nästa vecka när jag kommer till stan:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattmatsfunderingar?

Torrfoder är alltid sämre än blötfoder eftersom katten inte är särskilt begiven på att dricka vatten. Vätskebrist är vanligt bland katter som lever enbart av torrfoder. Vill du trots det välja ett torrfoder så är orijen tydligen bäst. Kruxet är den långa transporten från Kanada.

Ett mycket bra alternativ, förmodligen det bästa om du vill ha kvalitet, är Mush:

https://www.mushbarf.com/sv/produkt...ZK4lZvYPfQNAMZTug1d6UTSt4-H60n7cPBxoCV2_w_wcB

Jappe

PS. "Kattkorven" var ny för mig! känner någon till den?

Klicka!
korv.JPG
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Kattmatsfunderingar?

Vi handlar vårt hundfoder på Zoovaruhuset i Krylbo, välsorterad och en mycket bra djuraffär. De säljer även Orijen som ni pratar om i denna tråd. Vårt hundfoder heter Acana och är fritt från spannmål liksom Orijen. Jag googlade på Orijen och det är intressant läsning.

matte Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattmatsfunderingar?

Acana kommer också från Kanada. Konstigt att det är så svårt att tillverka bra torrfoder i Europa. Att Acana svänger sig med moderna svårtolkade uttryck som glykemiskt, stör mig något. Bra att det är spannmålsfritt men det innehåller en del kolhydrater från frukt m.m. Det gör även orijen. Vill man ha verklig lågkolhydratkost så gäller Mush i Finland. Lurven är stormförtjust i det (bra) och även Millan har börjat smaka på det.

Jag tycker att HBK har bra djurmatstrådar. Läser man på katt- och hundsidor och div. bloggar på nätet så blir man mörkrädd! Kunskapen om vad som är bra djurmat är skrämmande dålig och väldigt många där tycks lita blint på djurmatsfabrikanternas reklam och har inte en susning om vad husdjuren bör äta!

Det gamla talesättet: "en bra vara säljer sig själv" kanske inte är helt adekvat i dagens värld men det förvånar mig att folk köper varor som behöver massivt reklamstöd! Ju mer reklam för en vara man stöter på, desto mer misstänksam blir jag och när det gäller kattmatsindustrin så tycker jag det är befogat.

Men folk lär sig verkar det som, även om det går långsamt. Det märks på reklamen (!) hos de företag som säljer djurmat. "Spannmålsfritt" börjar bli ett säljargument av rang! Det ska bli intressant att se när de värsta kattmatstillverkarna blir tvungna att gå över till spannmålsfritt på grund av växande kunskaper hos kunderna.


Agria har en biolog med gedigna kunskaper i ämnet:

Vad ska katten äta? - Katt - Agria

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen