• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Håller på o tränar mina två 14-åriga fd stallkattor att bli husbilskissar. Förra vändan till Spanien o Portugal var dieseln till resan billigare än kattpensionatet.
Dom har aldrig gått i koppel o frågan är om de kommer vänja sig. Men jag tänkte de skulle få lite mental stimulans ändå och kunna spana på omgivningarna inte bara gm en fönsterruta. Lösningen blev två kompostgaller i garagets dörröppning o några ribbor utvändigt som låser fast gallren. Blev väldigt stadigt vilket båda testat o klättrade upp till ovankanten.
Snabbt o enkelt när jag är på resande fot, bara att ta ut cykeln p sätta fast ribborna. Annars har jag en stor hopfällbar bur att ha ute när vi stannar några dar på samma ställe.

image.jpg
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Händigt och smart lösning. Något åt det hållet måste jag fixa till Viggo, en drygt 10 år och självständig utekatt. "Operasång" i bilen de fåtal gånger jag har varit tvungen att ta honom till veterinären. Skall även testa Feliway.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Händigt och smart lösning. Något åt det hållet måste jag fixa till Viggo, en drygt 10 år och självständig utekatt. "Operasång" i bilen de fåtal gånger jag har varit tvungen att ta honom till veterinären. Skall även testa Feliway.

"Skönsång" bjuder mina också på i vanliga bilen. För att få husbilsåkandet positivt stoppar jag in dem i transportburarna som de inte är speciellt förtjusta i och låter dem sitta där en stund innan jag bär in dem i husbilen. Väl inne i husbilen släpper jag ut dem och då har de blivit så glada att slippa buren att husbilen känts riktigt OK :D
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Smart igen av dig. Skall testa detta imorgon.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Min bror har husvagn. Han med familjen kom till oss på Mellbystrands camping. Katten skulle vara kvar hemma, men vid ett obevakat ögonblick smet katten in i husvagnen och gömde sig. När vi träffades öppnade min bror dörren och smällde igen lika fort, och sa "kattfan är med". Katten hade gjort sina behov i sängkläderna. Min bror fick köpa katt koppel, som den snart trixade sig ur. Katten stannade vid husvagnen och var med en vecka, det gick över förväntan.
Det är klart katten ville ha en semester han också, fri från råttjakt en hel vecka.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Svartvita kissen på bilderna lyckades med bravaden att gömma sig i hästsläpet när jag fyllde den med skräp fvb till tippen för en del år sedan. Inte helt lätt fånga en stressad katt på en stor tipp, men till slut hamnade han i en återvändsgränd mellan några container. Fick kasta mig på honom som en kamizakepilot för att få tag i honom.
Har precis beställt två rejäla (förhoppningsvis lite mer rymningssäkra) kattselar, ska bli intressant se vad de kommer tycka om det. Dom vanliga med bara band krånglade de sig ur vid första testet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    246,4 KB · Visningar: 7

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Vi har haft vanligt simpelt halsband på våra katter (2 siameser och en "bondkatt"), och endast en gång på drygt 30 år har en av dem lyckats krångla sig ur det.

(Då hade vi, i brådskan, spänt det "ett hål för löst".)
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Vår Nizze har frigång hemma men när han är med i husbilen så får han ha sele med lång lina. Selen är inköpt på Biltema. Nizze fyller snart 12 år och har haft denna sele hela tiden. Naturligtvis har vi köpt nya efter hand som de har slitits.

Selarna är bra men vi låter inte honom vara ute utan uppsikt. Om han fastnar i hjul eller i våra utemöbler så brukar han tålmodigt vänta på att vi ska befria honom.
Här har Nizze fått sällskap av Myran.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    161,3 KB · Visningar: 10

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

I Trittenheim, Mosel, stötte jag på den här glada matten med en pigg katt i sele.

Kliade du katten på magen, Jappe?

Alla katter är väl inte lika aggressiva som er hemska best! :D Fast Millan är likadan men inte Lurven! Han gillar att bli klappad på magen.

Vad gäller sele så skulle nog Lurven klara det utan problem. Millan däremot blir fullständigt galen och krånglar sig ur alla selar på något vis även om det kan ta lite tid. Jag har provat.

Jappe

PS. Zimbas mimik är väldigt tydlig. Härlig katt!
 
Senast ändrad:

Lena & Arvid

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Köping
HBK-Nr
16621
Medlemskap
2024
Sv: Kattgarage, eller kompostgaller är bra till mycket ;-)

Hej!
Får man fråga var du har köpt denna sele? Har inte
sett nåt liknande.

Blåsiga hälsningar från Västkusten!

Lena (matte till ettåriga Kalle)
 
Toppen