• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt i husbil?

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Hur gör ni när ni har katten med er? Bur eller sele vid färd? Kattlåda?
Nån som har både hund och katt i husbilen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Hejsan, min nu 19'åriga katt har alltid varit med. Det har väl blivit runt tjugotsen mil eller så under åren.
Det har i princip aldrig varit något problem. Buren har alltid varit fastklämd mot ett ryggstöd i en bakvänd soffa och med öppen lucka. När jag startat bilen så har hon själv gått in i buren och somnat gott. Om man sedan körde fem eller femtio mil så låg hon självmant där inne och sov förutom något enstaka toabesök i lådan på golvet nedanför.
När man stannat bilen så blir det genast inspektion av platsen från bordet och genom framrutan. Om omgivningen ser ok. ut (lite grönt och sådant) så går hon till dörren för en runda med husse i koppel (kopplet är husses idé som hon finner sig i utan protest).
Ser det tråkigt ut, asfaltsparkering och rörigt med bilar och folk, så lägger hon sig ner i stället för att begrunda och studera omgivningen om det är någon vettig idé att ens pröva att gå utanför dörren.
Även lite koppelvett, går ej in där husse inte kan följa efter, för det mesta så går hon även på samma sida om en stolpe som husse, stannar innanför husbilsdörren tills kopplet är borttaget m.m.
Det enda som hon inte riktigt fått kläm på är att husse inte kan följa med under låga räcken typ sådana på parkeringsplatser m.m. Men de går ju oftast att kliva över i stället, så det är möjligt att hennes tanke är "jag går under så får husse klättra över :D".

Det enda som jag tycker kan bli lite besvärligt är ju om det börjar bli för varmt i bilen för det märks att hon inte gillar, samt att man inte heller vill utsätta katten för det även om de är byggda för mera värme än en hund.
Men fläktar, och alltid en bunt med solpaneler på taket (som var en dyr kostnad för bortåt tjugo år sedan) har löst de största problemen för det mesta.

Nu på ålderns höst så har hon som många äldre katter ändrat sin vanor lite.
Om hon får för sig att ligga på golvet under färd så får hon ligga där. Blir hon hungrig så får hon äta. Kryper hon ner på svalaste platsen under passagerarstolen får hon ligga där.
Ja jag vet att det inte är optimalt, men hon skötte sig exemplariskt i ca. 17 år så nu får jag ge efter lite för den gamla damens idéer, för det förekommer inte något gnäll och protester, utan den lugna vilsamma semesterlunken funkar fortfarande.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Tack för ett uttömmande svar. Vår katt är ju 14 år så det där med att gå i sele ska bli intressant att se om han klarar. Kattlåda och en bur till kan bli problem med att få plats med, det är ju inte inplanerat i vårt hemmabygge. Går på kattlådan gör han bara om det ösregnar eller vid snöstorm. Han ar en egen utgång i altandörren.
Grannen som brukar passa vår katt börjar bli gpammal så han orkar inte passa honom längre. Vi får se hur vi löser det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Katt i husbil?

När det gäller kattselar så har jag en del erfarenheter. En vanlig enkel sele med en slinga är ingen match för en smidig katt. Den krånglar sig lätt ur en sådan. Selen bör ha en slinga till bakom frambenen för att det ska bli säkert.

Jappe
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Katt i husbil?

Mina gamla stallkattor lärde sig gå i sele som 14-åringar, den bästa jag hittade var av märke "Puppia" lite rejälare än de med bara band, mjuk o bekväm för katten. Det var så spännande gå ut på olika platser att de accepterade selarna rätt fort. Gjorde en rasthage i garaget där de kunde vara när jag stannade för att rasta under färd då d inte var lämpligt m koppelprom.
Nu har jag bara en kisse kvar 16år men hon älskar åka husbil o få nosa på nya platser. De har alltid suttit i bur när jag kör.
Vintertid har det fungerat bra i Spanien o Portugal. När jag skeppat över t GranCanaria har kattorna varit på pensionat i Monchique, det blir alldeles för varmt i husbilen dagtid här på GC. I år fick kissen följa med husbilen t GC, men nu går det bra då jag skaffat bostad här, så med husbilen blir det bara utflykter o shopping i år.

IMG_2350.JPG

IMG_3839.JPG

IMG_3823.JPG
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Ja vi får prova i sommar om han accepterar att gå i sele, gör han inte det får vi väl hitta nån som kan passa honom når vi är ute och kör.
Ni som har katten i bur, sitter de så att de kan se ut under färden?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Kattburen är ingen höjdare att vara instängd i, anser våran katt (ragdoll 2 år).
Beter sig ungefär som i filmen "Terminator" och man väntar bara på, att han ska lyckas få ut en tass med alla klorna utspärrade och sedan enkelt snitta upp sidan på buren.
Det är under hans absoluta värdighet att sitta internerad likt en missanpassad och kriminell varelse.

Visst har det inträffat, att matte känt stort medlidande med honom och släppt ut katten ur sin fängelsehåla. Med något förorättad min stegar han då till de bakre regionerna och intar sänghalmen med största värdighet.
Jag ser i backspegeln hur han triumferande blänger på mig (matte är bäst), innan han somnar...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Kattlåda och en bur till kan bli problem med att få plats med, det är ju inte inplanerat i vårt hemmabygge. Går på kattlådan gör han bara om det ösregnar eller vid snöstorm.
---------------------------------------------------
Hej igen, en kattlåda tror jag nog du bör satsa på i alla fall. Hemma är min katt ute och har alltid använt den möjligheten för toabesök..... Förutom någon enstaka gång vid väderlekar som inte alls inbjöd för toabesök utomhus :p:.

Men i husbilen så har hon ändå nästan alltid använt kattlådan inne i bilen. Jag har en känsla av att när en katt är på ett nytt ställe och kollar in omgivningarna så är det mycket nytt som rör sig i huvudet och mycket att upptäcka samtidigt som det troligen finns en osäkerhet om flyktmöjligheter vid fara, andra djur m.m.
Detta verkar göra att tid och ro inte finns för att slå sig ner för att uträtta behoven vid de första utebesöken på nya ställen.
Så en toalåda tror jag nästan är nödvändigt för att undvika problem med den biten, och det är mycket möjligt att katten då använder lådan i bilen men fortfarande går ut när den är hemmavid.

En katt verkar inte ha hundens behov av att kunna se ut för att ha koll under färd, utan verkar mest trivas i lugn och ro med ögonen slutna. Så fönsterplats är nog överflödig lyx.

M.v.h. JANKRO.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Ja jag får väl bygga om bilen en gång till. Jag har ju byggt om den tre gånger redan så jag är van :twitcy:
Får väl offra lite av stuvutrymmet till låda o sovplats till katten. Vi får börja med att köpa en sele och se om det funkar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Ja testa lite lätt i början med kortare färd och lite sele vid utgång, och fortsätt med kanske en provövernattning innan hemfärd för att pejla läget hur det går.
Ge inte upp på en gång om allt inte funkar, men det är nog inte heller någon idé att hålla på för länge med sina försök för det finns katter, och då kanske ofta de som på äldre dagar skall vänja sig vid något nytt som inte alls vill vara positiva till nya äventyr hur mycket man än försöker.
En katt som inte vill och protesterar med all kraft och beklagande ljud kan bli rätt olidlig inne i en bil och är inte lätt att hantera.
(Det räcker faktiskt med en lugn katt som ljudligt protesterar för att driva husse och matte galna.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. (Jag har för mig att Jappe har lite erfarenhet i ämnet "protesterande katt" för rätt länge sedan :p:.)
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Katt i husbil?

Jag har också för mig detta. Det gällde en bekant som hade en katt som blev så rädd vid bilresor att hon "fradgade". Vid samtal med veterinär fick vi veta att ett sådant beteende hos katten kan vara farligt, t.o.m. livshotande för djuret.

Den katten slapp bilresor i fortsättningen.

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Våran katt, Maja, här 18 år gammal trivdes bra i husbilen särskilt när hon fick ligga framme vid vindrutan hos Henry, nallen. Att gå i sele var heller inga bekymmer även om vi mestadels lät henne gå lös men med halsband.
Bilden från juni 2002 på Nordkap.

Se: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/498635

Maja på nordkap.jpg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Katt i husbil?

Nu har vi köpt en billig sele för att prova hur det går. Han är ju inte riktigt nöjd med livet i ett snöre, men det kanske går bättre så småningom.
Vad jag inte riktigt fattar är varför kopplet ska sitta i bakkant av selen? Om jag vill dra honom i den riktningen som jag vill gå så drar jag ju honom i sidled. Vill han inte så bara lägger han sig ner. Vore det inte bättre ha kopplet i halsbandet istället för då kan man ju lättare styra vart han ska gå? Då drar man ju nosen i rätt riktning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katt i husbil?

Hej igen, jag har en känsla av att "dragbelastningen" på en envis katt som vill åt annat håll, eller som kanske måste dras tillbaka när den smugit in en bit någonstans behöver komma mest på kroppen och inte direkt på halsen/strupen.
Det kanske är olika, men min erfarenhet är att en katt kan dra mycket och att den då struntar i att strupen kommer i kläm så den får svårt att andas. Det brukar då sluta med ett otäckt harklande och hostande. Jag tror att det är en av anledningarna till att kopplet sitter långt bak på selen.
Just att katten inte är van att någon annan bestämmer riktningen och väljer att lägga sig ner som protest känner jag igen, men jag tror (kanske :p:) att just det problemet kan bli bättre när den vant sig lite mer vid koppel. Huvudsaken är att den som inledning inte blir helt galen över att sitta fast i ett koppel.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen