• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kartnålar Maps.me

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har försökt ändra färg på kartnålarna i Maps me. Fick följande svar från Maps me på hur det skulle gå till se nedan:

When you import pins in KML format the original color from the KML file will be set to default red color.

You can use text editor to adjust the color for all pins in the file. When you open the KML file in text editor, you'll see the text with the info about your pins.

The text below contains the info about one bookmark.

<Placemark>
<name>Tour Eiffel</name>
<styleUrl>#placemark-red</styleUrl>
<Point><coordinates>48.858261,2.2945</coordinates></Point>

placemark-red shows the color of the Pin.

You can find and replace “red" with the any of 8 colors available in the app (green, red, yellow, blue, purple, pink, orange, brown) for all pins in the file. Then, you can save changes and import the KML file back to MAPS.ME.


Jag har lyckats öppna Kml filen med Wordpad i Win10 och även göra ändringarna men sedan går det inta att spara ner filen som KML utan endast som txt.
Tips på text editor som funkar mottages tacksamt. Blir galen på atta röda "pluppar" på kartan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kartnålar Maps.me

Hej Kalle, när jag höll på med sånt använde jag Notepad++ för den operationen, sök och ersätt-funktionen är effektiv.

Det laddar man förslagsvis hem från ninite och Notepad++ ligger under Developer Tools

mvh jocke
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Du kan spara filen som KML i Wordpad, men först måste du aktivera "Filnamnstillägg" i Utforskaren.
Öppna Utforskaren. Välj fliken Visa. Sätt bock i rutan Filnamnstillägg.
Nu kan du i Wordpad välja att spara filen som textfil och ge den namnet HBK.kml etc.
Eftersom en KML-fil är en ren textfil går det att ändra filändelse på det sättet.
Om du försöker spara filen med det namnet utan att visa filnamnstillägg kommer filen att heta HBK.kml.txt och fortfarande uppfattas som en txt-fil och inte en kml-fil.


/CG
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kartnålar Maps.me

Trots att jag gav upp har jag fortsatt att prova mig fram utan att komma i mål. Det vimlar ju av ordet placemark, både före ställplatsen och efter. Kan inte tänka mig att alla skall modifieras. Tack Sjöberg för texthanteraren den ser användbar ut. Hustrun säger att jag blir lite manisk när det djä...s. Testar vidare. Kollar filnamnstillägg.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kartnålar Maps.me

Notepad är alldeles för avancerad för mig också egentligen, men funktionen sök & ersätt är bra och det är i princip den jag använder. Det kan ju finnas enklare program och det du behöver är funktionen "sök och ersätt"

Om filen du vill byta färg på ikonen redan har varit in och vänt i Maps.me så är det inte så krångligt att byta ut rätt bokstavskombination, en fil ur tömningskartan som jag plockar ut ur Maps.me har ikonen för alla platser döpt till :#placemark-red

Byter man ut hela den frasen med en "sök&ersätt" till: #placemark-yellow så byter man inte ut några fraser på fel ställe.

Så för tömningskartan med notepad++ öppnar jag filen som jag plockat ut ur Maps.me.
Letar fram funktionen "Ersätt"
Klistrar in frasen #placemark-red i fältet för vad notepad ska söka efter
Klistrar in #placemark-yellow i fältet för det som ska vara ersättningen
Kryssar i en ruta att detta ska göras för alla platser.
En millisekund senare har över 1000 fraser ändrats i filen, det är xxnimej ett mirakel!

Nu är filen justerad och sen följer några moment för att få tillbaka den i Maps.me, jag jobbade då med att få filen till kmz för att enkelt kunna dela den här i forumet.

Jag gjorde så här om jag minns rätt.
Sparade filen i Notepad som kml
Komprimerade filen till zip med 7Z
Bytte filändelsen från zip till kmz manuellt, trots varningar,
och därefter hade jag en delbar fil som ett tag gick bra att dela här i forumet.

Men känns Notepad jobbig, ta en annan textredigerare, det den behöver är en sök & ersätt funktion.

mvh jocke
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kartnålar Maps.me

Tack Jocke!
Lyckades men med den betydligt enklare Wordpad. Nu är Svenska campingar gröna och de danska bruna. Nu gäller det att komma ihåg hur man gör till nästa gång. Tipset med "Filnamnstillägg" hjälpte mycket!
 
Toppen