• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Husbilscampare irriterar allmänheten...

##Husbilscampare som struntar i campingplatserna och ställer sig lite varstans irriterar. Gatu och parkchefen i Karlskrona Karl-Johan Svärd ska ha tagit del av en bild där en av ägarna till en husbil utför idén att tömma sitt toalettavlopp i havet.##

Håller med om att man inte ens skall tänka tanken att tömma i havet.
Men jag undrar om parkchefen i Karlskrona ojar sig lika mycket över båtägarna som ännu år 2013 får tömma i böljan...
Parkchefen menar på att husbilsturister är välkomna men att det är campingplatserna de ska söka sig till.

Ge båtägarna lite pekfinger oxså...lägg inte till i fina badviken utan se till att ni ligger i en gästhamn :rolleyes:

Bosse
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Förvånade efter en promenad in till Karlskrona från Tyska brygghuskajen såg vi skyltarna som inte fans förra året, P förbud 00-06! Vi brukar ta ett stopp innan Öland, nu blev det i bilen och ett stopp på Svinön i Kalmar i stället. Tyvärr kommer vi nu att planera för övernattning långt i från Karlskrona framöver, men de klarar sig säkert utan husbilsturister :twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Kan undra hur vi skall göra i helgen då för vi skall köra ner ett flyttlass åt grabben och får vi inte bo eller ens parkera i stan är ju bedrövligt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Just denna fråga om husbilsparkering eller ställplatser, eller fricamping, är en ständig fråga någonstans. Jag håller på med ungefär samma problematik i Mariehamn. Så därför har jag skrivit ihop detta dokument, som bygger på utredningar om campingturism, men även på klubbmedlemmars diskussioner och åsikter.

Dokumentet
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Just denna fråga om husbilsparkering eller ställplatser, eller fricamping, är en ständig fråga någonstans. Jag håller på med ungefär samma problematik i Mariehamn. Så därför har jag skrivit ihop detta dokument, som bygger på utredningar om campingturism, men även på klubbmedlemmars diskussioner och åsikter.

Dokumentet


Bra skrivet dokument :yes:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Just denna fråga om husbilsparkering eller ställplatser, eller fricamping, är en ständig fråga någonstans. Jag håller på med ungefär samma problematik i Mariehamn. Så därför har jag skrivit ihop detta dokument, som bygger på utredningar om campingturism, men även på klubbmedlemmars diskussioner och åsikter.

Dokumentet

Mycket bra skrivet och enkelt förklarat.

Hoppas att HBK:s kommungrupp med flera kommer att få använda detta vid kontakt med kommuner och näringsidkare för information om ställplatser.

//Tommy
 
H

hianders

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Dokumentet är fritt att använda.
Det är utmärkt för alla som vill skicka till kommuner eller vad man nu vill.

Henrik Hagström

Kan inte detta dokument läggas/sparas under HBK diskussion eller information så att det inte försvinner under Karlskrona-tråden?!!! Bra sammanställning!

fru hianders/Inger:wideeyed:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Just denna fråga om husbilsparkering eller ställplatser, eller fricamping, är en ständig fråga någonstans. Jag håller på med ungefär samma problematik i Mariehamn. Så därför har jag skrivit ihop detta dokument, som bygger på utredningar om campingturism, men även på klubbmedlemmars diskussioner och åsikter.

Dokumentet

Tack Henrik för ett riktigt bra inlägg, håller med "hianders" att det här dokumentet bör få sin egen plats på forumet så flera får ta del utav det.

Initierat, informativt och lågmält..... Det sista är väl inte typiskt Åländskt, eller? :)
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag vill förtydliga mig.
Ritva är handikappad och klarar sig inte utan sin permobil, som vi har i vår HB. Vi tar alltid in på campingplatser av denna anledning.
Men om vi någon gång vill gå ut på resaurant och äta en bit och dessutom ta ett glas vin, går inte detta p.g a att Ritva kan inte köra med morfin i kroppen och jag kan inte om jag tar det där glaset vin. Detta är uteslutet för oss om vi inte kan övernatta i vår HB

Fast det är väl uteslutet för oss alla att det där glaset vin om vi skall köra... hoppas jag :wink:.

Vi har samma dilemma när vi är ute. Jag kan inte heller ta ett glas vin om vi inte kan övernatta, för grabben kan inte köra husbilen... fast det beror mest på att han är 9 år:wink:. Tror det är ganska många som delar vårt "problem" på ett eller annat sätt.
/Rickard
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Just denna fråga om husbilsparkering eller ställplatser, eller fricamping, är en ständig fråga någonstans. Jag håller på med ungefär samma problematik i Mariehamn. Så därför har jag skrivit ihop detta dokument, som bygger på utredningar om campingturism, men även på klubbmedlemmars diskussioner och åsikter.

Dokumentet

Finns nu även under HBK-information: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/578608
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Om man inte vill ha oss i kommunen, varför åka dit? Det finns kommuner som inte är husbilsfientliga.:twitcy:
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Ni städer som inte vill ha husbilar d.v.s. pengar, Har ni det så bra att ni inte behöver mer kapital. Då måste det vara stor efterfrågan på arbetskraft där, eftersom det går så bra att man motar bort husbilsägarna som skulle kunna göra av med lite pengar där. Men som jag förstår så behöver ni arbetskraft, Jag och 480000 arbetslösa börjar gärna arbeta i er stad. Hör av er (OBS ni är inte ensamma om att inte behöva mer kapital .):D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag mailade Karlskrona kommun och jag har ännu inte fått något svar och om 5 timmar rullar grabbens flyttlass dit men vart skall vi stå med husbilen..
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Och jag ska också flytta min dotter till Karlskrona för studier, någon som kan tipsa om någon bra nattparkering i närheten av Polhemsgatan, Galgamarken.
Mvh
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vi körde ner grabbens flyttlass idag och han bor tillsammans med 2 andra killar i en 4:a på Polhemsgatan 23D och vi står på ställplatsen vid Skeppsbrokajen och det är 1,9 km till den adressen.

Jag mailade till Karlskrona kommun och blev uppringd på vägen ner av 2 tjänstemän och dom berättade olika platser man kunde stå och till nästa år skulle det bli ännu bättre för dom skulle kika på vad som behövdes.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vi körde ner grabbens flyttlass idag och han bor tillsammans med 3 andra killar i en 4:a på Polhemsgatan 5 och vi står på ställplatsen vi hamnen vid Skeppsbrokajen och det är 1,9 km till den adressen.

Jag mailade till Karlskrona kommun och blev uppringd på vägen ner av 2 tjänstemän och dom berättade olika platser man kunde stå och till nästa år skulle det bli ännu bättre för dom skulle kika på vad som behövdes.

Rent spontant, vilken otrolig kommunal service! Dessa tjänstemän visar att de ser turismen, besökarna som viktiga för Karlskrona. Trevligt!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Har också varit i kontakt med Thomas Johansson, kommunikationsansvarig på kommunen.
Mycket trevlig kontakt som väl inte har så stort inflytande på kommunens ställningstagande men som visar stor förståelse för "problemet" och som säkert kommer att i positiv anda verka för en förbättring av möjligheterna att med husbil besöka och stanna i Karlskrona.
Tror att det sker förbättringar framöver.
 
Toppen