• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
så har det hänt i min hemkommun oxå.....
Parkering jämställs med camping och lokal tjänsteman förbjuder parkering.

se nedan info



Hej!



Tack för ditt mail med frågor om parkeringsförbudet för personbil klass 2 vid bl.a. Handelshamnen och Bryggarberget.



Efter reaktioner och synpunkter på att parkeringar i centrala Karlskrona används för camping så har Tekniska förvaltningen beslutat att införa parkeringsförbud för personbilar klass 2 här nattetid mellan kl. 00 – 06. Beslutet har tagits med delegation från Tekniska nämnden.



Med vänliga hälsningar



Lars Olofsson
Trafikingenjör
Tekniska förvaltningen
0455-303175
Karlskrona kommun
371 83 Karlskrona
Startsida - Karlskrona kommun - Karlskrona kommun
www.facebook.com/karlskronakommun










Karlskrona kommuns lokala trafikföreskrifter om
tidsbestämt parkeringsförbud på Lerkajen sydväst om Bryggareberget i Karlskrona;
beslutade den 19 juli 2013.
Karlskrona kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 17 och 3 § första stycket
trafikförordningen (1998:1276)följande.
Inom ett område i Karlskrona
1
, omfattande Lerkajen sydväst om Bryggareberget enligt bifogad karta, får fordon
inte parkeras under tiden 00.00 - 06.00.
Denna författning träder i kraft den 22 juli 2013
och infördes i liggaren den 19 juli 2013.
Tekniska nämnden
Lars Olofsson
1080 2013 : 0198

Karlskrona kommuns lokala trafikföreskrifter om
parkering i Handelshamnen i Karlskrona;
beslutade den 11 juli 2013.
Karlskrona kommun föreskriver med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 17 och 3 § första stycket
trafikförordningen (1998:1276)följande.
Inom ett område i Karlskrona
1
,omfattande Handelshamnen och markerat på bifogad karta, får fordon parkeras.
Tillåtelsen gäller endast på för ändamålet markerade platser.
Tillåtelsen gäller inte personbil klass II och släpvagn mellan klockan 00.00 och 06.00.
Denna författning träder i kraft den 15 juli 2013
och infördes i liggaren den 12 juli 2013.
Tekniska nämnden
Lars Olofsson
1080 2013 : 0191
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Ställt den frågan till kommunen om hur dom ser på biltypen.....
Bara personbilar utesluter nämligen även pickuper mm...
(utländska husbilar är registrerade som vad?)
Fortsättning följer under hösten då mannen på kommunen nu ska ta semester...
Mats
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Ja, att dom till och med gör nattparkering förbjuden vid vattnet invid Bryggarberget är absolut ofattbart...
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Er det tilrettelagt for bobil eller camping i nærheten av byen?
Vi kan vel ikke forvente å få campe sentrumsnært, men påregne å måtte ta buss eller tog til sentrum.
Skulle tatt seg ut om alle gjorde hva de selv ønsket...
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Ställplatsen "fullställd" flera dagar senaste månaden.
Den ena förbjudna platsen är en stor tom grusplan utan andra parkerade bilar....
En bit utanför stan, 1km kanske ,men med fin utsikt....
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Det är säkert husbilar som haft både markis ute och bord/stolar plus varit där ett antal dagar!?
Bara en tanke !!! Om det nu är så har en liten klick återigen förstört för flertalet att nattparkera !

Jojje
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag reagerar över att tjänstemän/-man fattar beslut på delegation. Det innebär att politikerna har lämnat ifrån sig makten till tjänstemän, som kanske inte har samma inställning till turism.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Eftersom grabben skall studera i Karlskrona dom kommande 5 åren så skall vi då bli tvingade att ta in på camping vid besök ?

Även våran bil är reggad som lastbil men det ser väl dom ingen skillnad på antar jag .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Varför åka till Karlskrona ? Det finns ju vänligare kommuner som inte skyr HB.ar som pesten.

man kan väl inte säga att en kommun som har både ställplats och camping nära centrum skyr husbilar som pesten, snarare är det väl en bra bas att bygga vidare på för att kanske få ställplatsen utökad. Sedan får man kanske ändå inte förvänta sig att det alltid finns plats för alla husbilar som råkar komma vid en given tidpunkt. Om det inte finns plats får man ju åka vidare. Jag önskar bara att dom införde maxtid på ställplatsen 48 eller t.om. 24 timmar, då blir det möjlighet för fler att komma till! :)
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Men man kan undra varför förbud på grusplätten utanför "Staun" där parkerar ingen personbil som behöver platsen , vilket kan var fallet i hamnen....
 
T

Teddi

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

rent generellt har ju tjänstemän fattat egna beslut ,i det mesta,,

avgörande beslut,,

men detta handlar ju inte om ställplatser,,

utan ett rättvist parkeringsförfarande,,där har vi inget mer att förlora,,

busstrafiken har ju fått sina p-filer,,likaså tradartrafiken,,vi är kvar,,i stort antal nyreggade,vi avvaktar???????????,
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Blekinge är i allmänhet bra tillgodosedd med ställplatser. Karlskrona kanske har haft för många centrumnära
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

skriv lastbil på sidorna med falu rödfärg så går det säkert bra ! husbilsfolk är uppfinningsrika har vi sett så inget annat att vänta ! :twitcy:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

man kan väl inte säga att en kommun som har både ställplats och camping nära centrum skyr husbilar som pesten, snarare är det väl en bra bas att bygga vidare på för att kanske få ställplatsen utökad. Sedan får man kanske ändå inte förvänta sig att det alltid finns plats för alla husbilar som råkar komma vid en given tidpunkt. Om det inte finns plats får man ju åka vidare. Jag önskar bara att dom införde maxtid på ställplatsen 48 eller t.om. 24 timmar, då blir det möjlighet för fler att komma till! :)
Jag vill förtydliga mig.
Ritva är handikappad och klarar sig inte utan sin permobil, som vi har i vår HB. Vi tar alltid in på campingplatser av denna anledning.
Men om vi någon gång vill gå ut på resaurant och äta en bit och dessutom ta ett glas vin, går inte detta p.g a att Ritva kan inte köra med morfin i kroppen och jag kan inte om jag tar det där glaset vin. Detta är uteslutet för oss om vi inte kan övernatta i vår HB
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Har fått reda på dilemmat i vår stad. Själv tänker jag trycka på kommunen i morgon hur de tänkt. Har en svåger som jobbar på tekniska förvaltningen, enligt honom har han påpekat att det kommer att bli kaos. Enligt honom så har någon sett en husvagn tömma sin toa i vattnet vid Preem -macken och då kom frågan upp angående parkeringar för husbilar. Vi hade tänkt tillbringa helgen i stan med vår husbil, vi vill stå centralt p.g.a att vi har hund som inte kan vara med hela tiden och för att vi ska snabbt komma och ta ut honom.Återkommer i morgon när jag fått fatt i berörda personen (skäms över att själv jobba i kommunen) / Cina
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Om det finns någon idiot, som tömmer sin avfallstank i sjön, innebär det INTE att alla husbilsägare är idioter. Lika lite som att det finns mördare, innebär det inte att alla är mördare och måste straffas för detta.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Håller med klart inte alla gör det. Glömde tillägga att i morgon startar Karlskrona skärgårdsfest med massa festligheter. Därav att vi har tänkt tillbringa helgen i stan p.g.a vi bor 3 mil utanför stan o det inte finns allmänna kommunikationer att tillgå.Har köpt ett festivalpass för 350kr styck som vi hade tänkt utnyttja flitigt. Söker nu med ljus o lykta efter en central plats att stå på./ Cina
 
Toppen