• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapacitet solceller

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur mycket solcellkapacitet behöver man ha för att ladda 2 x100 Ah fritidsbatterier maximalt? Som regulator använder jag en CTEK D250S Dual.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Specifikationen för D250SA säger max 300W. Skulle tro att det är samma för D250S. I manualen för D250S står inget annat värde för solpanelerna än att de får ha max 22 volt. Dvs. parallellkoppling och inte seriekoppling.
Med mindre paneler tar det längre tid innan batterierna är fulladdade, det är enda skillnaden. Med normalt svenskt sommarväder ligger man ju långt under maxspecifikationerna för panelerna ändå.

MVH
Hans
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har tidigare varit i kontakt med CTEK och då fått svaret att 250S Dual klarar mer än 20A men att den inte släpper igenom mer än detta. Det viktiga är att spänningen inte är högre än 22V. Fick vid ett tillfälle svaret att det var 23V som gällde.

Hälsar Kjell
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Idag slog jag till på nya solcellspaneler. 3 X 100W A-grade monokristallina till det facila priset av 3545:-. Som jag i en tidigare tråd skrivit att dom som sitter på HB'n idag är vattenskadade & vid en kontrollmätning gav dom 5A tillsammans & detta i fullt solsken. Dom nya får jag vecka 20 & då sker bytet.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Hur mycket solcellkapacitet behöver man ha för att ladda 2 x100 Ah fritidsbatterier maximalt? Som regulator använder jag en CTEK D250S Dual.
Du kan ju maximalt ta ut 50% ur ett fritidsbatteri, det betyder att du kan använda max 100 Ah. Deu kan bara beräkna storleken på solpanelen genom att du vet hur mycket du normalt använder och hur fort samma mängd måste återladdas.
Om du har en liten minisolcell som ger 1 A så behöver du minst 100 timmar. Har du så att du får ut 100 A räker det med drygt 1 timme. Men nu är det ju inte riktigt linjärt för batterier så det kommer att ta längre tid att få in de sista 20%. Svaret blir som oftast en kompromiss mellan hur mycket du har plats för och hur mycket pengar du vill lägga. Köp så mycket du har plats för, med 200 - 300 W paneler blir det säkert bra.
 
Toppen