• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapacitet kvar AGM?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När jag brygger kaffe med inverten/omvandlaren, tar den 60A ur batterierna och jag har en spänning på 12,5V.
Batteribanken består av 2 x 160 Ah AGM batterier. (deep cycle)

Spänning och A angivet ovan var med helt fulladdade batterier. (på stolpe en vecka samt 4h körning, (dedikerad bodelgenerator på motorn)
Jag försöker hitta info om hur åldrade mina batterier blivit.
Googlat (ja är rätt bra på de :)) hittar inget svar.

Någon som kan dra några slutsatser på mina observationer?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ingen aning,
Men det låter i mina öron som de är friska.

När jag brygger en kopp kapsylkaffe, drar ca.1500W , så sjunker mina 2 nya 100Ah agm till ca.12,25V under denna belastning, är fulladdade
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En viktig parameter er om spenningen måles direkte på batteriene via eget sense ledningspar eller om det kan finnes belastning på målekablingen - dette blir ekstra spenningsfall og vanskeliggjør målingen av batteri.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Du har alltså efter att ha bryggt kaffe 12,5V i batterierna efter att ha tagit 60A ut dom, låter inte allt för pjåkigt speciellt inte om du mätte spänningen direkt efter bryggningen.

Räkna med att du kan plocka ut hälften ur dom dvs 160A, så prova att brygga 3 koppar kaffe men mät efter att du druckit upp dom en efter en då borde batterierna vara rätt tomma :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Gör en till test och se om dom klarar både 2 och tre koppar, det är på slutet som batterier visar sin rätta färg.

Ligger du du på runt 12v efter tre koppar så skulle säga att dom är i prima skick
 
Toppen