• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaos vid ställplatsen i Weener

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Under vår senaste rundtur i norra Tyskland hamnade vi i Weener vid floden Ems. (se Husbilsplatser)

När vi körde ner till platsen vid Yachthamnen var det fullständigt kaos av människor, husbilar, skåpbilar och vanliga personbilar överallt, omöjligt att hitta parkeringsplats och stora svårigheter att komma därifrån.

Efter mycket krångel kom vi tillslut tillbaka till stora vägen och chansade på ställplatsen vid den gamla hamnen. Även här var alla platser upptagna. När jag backade in på infarten till ett företag för att vända och köra vidare kom en man ut från företaget. "Det är ingen som skall köra in här, så ni kan stå kvar här till måndag morgon"; sa han vänligt till oss.

Senare på kvällen fick vi se anledningen till detta kaos av bilar och människor. (bilden)

weener2.jpg

Största passagerarfartyget som byggts i Tyskland dockades ut från varvet i Papenburger.
Den drev baklänges med strömmen i floden Ems ca 35 km ut mot Nordsjön och hamnen i Emden.
En bogserbåt i var ände höll den på plats i mitten av flodfåran.

Läs mer: Pressemitteilungen | Emsüberführung der Norwegian Escape
 
Toppen