• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan vara en förklaring på inbrotten.

F

F.d. 55456

Guest
Jag har en Adria Coral byggd på Fiat årsmodell 2012.

Jag tittade på förardörrens lås härom dagen och såg att " någon" hade petat in något mellan plåten och handtaget med skada på gummilisten , troligen för att påverka centrallåset. Det kan förklara att båda dörrarna hängde på Heosafe låsen efter en natt vid Farö bron i Danmark, så ni som har haft oförklarliga "besök" i bilen kolla om ni har märken mellan handtag och plåt ,det kan förklara hur det har gått till. Gäller alla halvintegrerade byggen med Fiat 250 draghuvud och centrallås. Bästa sättet att skydda sig är att montera regellås typ Heosafe på dörrarna fram och sätta centrallåset ur funktion på bodelsdörren.
Ha en skön sommar Bjarne
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Övernattar alltid där både på väg ut och in. Aldrig hänt något. Ingen har ens försökt. Jag vet detta pga. mina hundar, där speciellt Afghanen är lite sadistiskt lagd. Hon väntar till det längsta innan hon vrååltjutar och myser sedan när folk springer förskräckta därifrån. Den andra hunden säger ingenting men visar effekfullt vita huggtänder som lyser fint i nattens mörker. Så hade någon pillat på låsen eller ens scannat runt bilen så hade jag märkt detta. Händer oftare faktiskt i spanien, Frankrike och i Tyskland än här hemma. Inte ens vid E6 har jag haft besök. Har väl en för gammal husbil som faller utanför ramen....
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Hej,,,,, När vi hade halvintegrerad husbil drog jag ett långt spännband mellan handtag på dörrarna..:spinna:...Gissar att det blir ganska jobbigt för tjuven att komma in...:twitcy:...OBS...gardiner nerfällda:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Fick rådet av en polis i Rödby att man inte skall övernatta vid Farö bron enligt polisen händer det mycket inbrott där!!!!!!!!!

Vi har också övernattat där många gånger och har aldrig känt oss otrygga.:)

Numera får man stå på platserna innan man kör under bron (dessa var tidigare begränsade till 2 timmar). Förmodligen för att inbrotten har skett på platserna efter bron.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Hej,,,,, När vi hade halvintegrerad husbil drog jag ett långt spännband mellan handtag på dörrarna..:spinna:...Gissar att det blir ganska jobbigt för tjuven att komma in...:twitcy:...OBS...gardiner nerfällda:)

Då jag fixar bilen för natten drar jag för draperiet längst fram och vänder båda stolarna in mot "salongen". Stolarna ingår i mysigheten och jag kan inte tänka mig att dra spännband genom dessa.
:wink:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Jag för en tamp igenom ratten och mellan dörr hantagen ,så när man öppnar dörren en centimeter, så när snöret sträcker tutar bilen, enkel lösning kostar några kronor för ett bra tamp ca 10mm tjock , har även en bättre låsning och larm för framdörrar, och bodelsdörr, så in kommer det ingen,jag drar ej för sido fönster så dom kan se att det inte finns något att stjäla ,mvh håkan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Hej,,,,, När vi hade halvintegrerad husbil drog jag ett långt spännband mellan handtag på dörrarna..:spinna:...Gissar att det blir ganska jobbigt för tjuven att komma in...:twitcy:...OBS...gardiner nerfällda:)

Jag fick ett tips från ett äldre resvant par och det var att det duger inte med spännband utan det bör vara en länk.
De hade vid två tillfällen fått spännbanden avskurna vid inbrott men sedan de skaffat en länk hade tjuvarna inte kommit in.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Jag fick ett tips från ett äldre resvant par och det var att det duger inte med spännband utan det bör vara en länk.
De hade vid två tillfällen fått spännbanden avskurna vid inbrott men sedan de skaffat en länk hade tjuvarna inte kommit in.

Vad är en länk?
Lennart
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Då jag fixar bilen för natten drar jag för draperiet längst fram och vänder båda stolarna in mot "salongen". Stolarna ingår i mysigheten och jag kan inte tänka mig att dra spännband genom dessa.
:wink:

På vår bil går det perfekt att använda spännband då bandet går bakom ryggen på stolarna då vi vänt på dom, hänger även upp en plåtburk med lock i mitten med stenar i som åker i golvet om bandet blir avskuret, blir livat då även vår hund blir väckt av det och börjar tokskälla efter ett provtest.:)

/Pelle
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Vi talade med innehavaren av restaurangen, han sa att orsaken till att platsen efter bron på Farö stängts var att " några" hade långtidscampat där och det godkände inte Polis och kommun. Så då blev det slut för alla att stå där.
MVH Bjarne.
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Kan vara en förklaring på inbrotten.

Vi har legat vid färöbron några gånger, numera svänger vi av tidigare och åker till Kalvehave hamn, avfart en halvmil innan färöbron sedan ca 1 mil in.
Kostar visserligen pengar men det finns både el, WC och dusch dessutom är det tyst och lungt och en brugsen där man kan köpa frallor på morgonen.
 
Toppen