• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan någon läsa detta?

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej!
utdrag ur dis, Annica andersdotter lars Ekelund
Barn Albertina larsdotter f1815 Hovmantorp
Barn christina Andersdotter f1817 Södra sandsjö d1819 Södra sandsjö
Barn Vilhelmina Andersdotter f1820 Södra sandsjö Vigd 1843 tingås d 1886 tingsås


MVH Bill

Förlåt en novis men vad är dis?
Då menar jag inte det där som är ute :rolleyes:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej,
Det kan inte vara Johansdotter. Bokstäverna 2 och 4 är E. De ser visserligen ut som ett N, men man skrev E så här vid den här tiden. Det är därför jag tolkar namnet som Annika Petersdotter.
Karin:wink:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej,
Bra jobbat att hitta dem så snabbt.
Men det har stört mig att hustrun i födelsenotisen för Albertina anges som Annika Petersdotter, när hon sedan i hfl i Sandsjö heter Anna Andersdotter. Efter lite deckararbete har jag kommit fram till att både Lars Ekelund (född Lars Pehrsson på gården Ekelund) och Anna Andersdotter är födda i Kvistbro församling i Örebro län. Det är hans andra äktenskap och han har fler barn med första hustrun. Prästen i Hovmantorp har skrivit helt fel på Albertinas mor, hon heter Anna Andersson och inget annat. Jag har hittat dem i Kvistbro A1:2 s 218. Lars Pehrsson är född 22/6 1765 enligt födelseboken (Kvistbro C:3 bild 113) och Anna Andersson är född 27/1 1777 som det står i Sandsjö hfl. De flyttar 1809 till Sjösås enl hfl Kvistbro A1:2 s 218, och finns med i inflyttningsboken i Sjösås i Kronobergs län, Sjösås B1:1 s 65. Hur de sedan hamnar i Hovmantorp m.m. har jag inte brytt mig om att gå in på.
Hur hittade jag dem i Kvistbro undrar nog någon. Jo, jag hittade sonen Abram Larsson Ekelund i Sveriges befolkning 1880 och där stod födelseförsamlingen och sedan gick jag vidare i AD.
Lycka till i fortsättningen
Karin;)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Kan bara instämma med Anders!
Där hade jag i alla fall varit ohjälpligt fast för all framtid!
Stort tack för din hjälp och ditt engagemang!
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej igen,
tack för alla vänliga ord. MEN, som jag sagt tidigare någon gång, släktforskning är vanebildande. Det finns knappast något som är roligare än att leka "deckare" och lösa gåtor i kyrkböckerna. Så jag har bara roligt.
Karin:wink:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Det här med gammal text har jag svårt för. (Har beställt en bok i ämnet).
Håller för övrigt med Karin - detta är vanebildande:oops:

Nedanstående text kan jag tolka till Danmark, vilket stämmer med övriga uppgifter jag har hittat. Men vad står det sen? Är det en dansk ort?
Tycker mig se att det börjar på L och slutar på löv?

Danmark.jpg

Vånga AI:17 (1879-1883) Bild 113 / sid 111 (AID: v101946.b113.s111, NAD: SE/LLA/13462)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej igen,
det är mycket svårläst. Håller helt med om att det står Danmark, men sedan går jag bet. Har dock letat lite mer på henne, och hon (Malena) har helt klart flyttat till Danmark och det utan att ta ut flyttningsattest, vilket man skulle göra vid den här tiden.
Jag gick vidare till Vånga A1:18 s 117, och där står att hon vistas i Danmark, hon har inte flyttat dit "folkbokföringsmässigt" eftersom det inte finns någon anteckning i "utflyttningsspalten" om det. Däremot finns det en anteckning om att hon flyttats till sid 327 år 1890. Går jag till denna sida ser jag att den innehåller människor som "vistas utanför socknen".
Med detta menas att de som givit sig av utanför socknen/församlingen utan att ha begärt flyttningsattest från prästen. Han har på något annat sätt fått reda på att Malena givit sig av till Danmark.
Har hon inte tagit ut utflyttningsattest, kan troligen inte heller hitta henne i danska inflyttningslängder, eller andra kyrkböcker. Så troligen får man helt enkelt konstatera att "här försvinner hon". Tyvärr men det händer alla oss släktforskare emellanåt.
Karin:wink:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon läsa detta?

Det här med gammal text har jag svårt för. (Har beställt en bok i ämnet).
Håller för övrigt med Karin - detta är vanebildande:oops:

Nedanstående text kan jag tolka till Danmark, vilket stämmer med övriga uppgifter jag har hittat. Men vad står det sen? Är det en dansk ort?
Tycker mig se att det börjar på L och slutar på löv?

Visa bilaga 48154

Vånga AI:17 (1879-1883) Bild 113 / sid 111 (AID: v101946.b113.s111, NAD: SE/LLA/13462)

Hej!

Kan det stå Laslöv??:confused:

Vet inte om det finns ett samhälle med det namnet i Danmark, men jag tyder det så!

Ha det gott....jag kämpar också med min släkt!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Jag tog en chans och anslöt mig till ett danskt släktforskningsforum och ställde frågan. Våra vänner i kära grannlandet, har kanske en lösning. Vad tror ni om denna:

Hej Lars-Göran

Mon ikke det er hende her:


Efternavn: Åkesdotter Fornavn: Malena
Fødselsdatering: 31.12.1851
Ankomst: 17.03.1891
Oplyst næringsvej: Tjenestepige
Fødeland: Sverige
Fødelokal.: Vånga
Tj./Oph.sted (region): Maribo Amt Tj./oph.sted (sogn): Toreby
Tj./oph.sted (art): Gods
Tj./op.sted(virks.): Rosenlund Kildenavn: Sakskøbing Byfoged, Tyendeprotokol 1885 - 1896


Jag Googlade på Laslöv men fick inga svar. Det kan kanske vara ett namn som inte finns längre?
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej igen
och grattis. Det verkar vara en klockren träff. Vilken tur ni har.
Bifogar några länkar till släktforskningssajter i Danmark. Har fått dem av den dansk här i Höör, vars fru släktforskar i Danmark.
Karin:wink:
 

Bilagor

  • länkar till släktforskning i Danmark.doc
    26,5 KB · Visningar: 8
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Om ovanstående stämmer, så har hon i alla fall jobbat på ett fint ställe.
Hon har tydligen jobbat åt prinsessan Lucie Schönaich-Carolath, på godset Rosenlund i Toreby. Kanske någon av våra danska medlemmar känner till det?

Undrar om det var Arbetsförmedlingen som tipsade henne om jobbet, eller hur hon kunde veta det. Det var ju inte fullt så enkelt att chansa och bara sticka i slutet på 1800-talet.
Tyckte bara att det var lite kul att tala om det.
Får kanske åka en sväng dit i sommar med HB.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Fortsätter i den här tråden.
Det är egentligen inga problem att läsa vad det står men vad menar man?

Per Larsson.jpg

Det står:
Husman Per Larsson, född 1870 den 8/8 i N. Åsum. Han har haft koppor (bocken visar detta)
Sen står det något jag tolkar som G. L. Vad menas med det?
Fortsätter man står det Pagina (sida) 452 år -93
Så kan man läsa något som jag tolkar som be i kolumnerna för Innanläsning och Kristendomskunskap. Vad menar man här?

//Lg
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Kan någon läsa detta?

Fortsätter i den här tråden.
Det är egentligen inga problem att läsa vad det står men vad menar man?

Visa bilaga 48379

Det står:
Husman Per Larsson, född 1870 den 8/8 i N. Åsum. Han har haft koppor (bocken visar detta)
Sen står det något jag tolkar som G. L. Vad menas med det?
Fortsätter men står det Pagina (sida) 452 år -93
Så kan man läsa något som jag tolkar som be i kolumnerna för Innanläsning och Kristendomskunskap. Vad menar man här?

//Lg

Hej!

Kan inte hjälpa dig med detta....:oops:

Men jag har en fråga till dig.

Använder du Arkiv Digital?

Ser ut att vara väldigt fina bilder på kyrkböckerna!

Jättetydliga bilder om man jämför med Genlines!

Ha det gott!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Jepp. Jag använder Arkiv Digital. Håller med dig. Det är bra kvalitet på bilderna. Det är värre med vissa prästers handstil ;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Kan någon läsa detta?

Hej igen,
Det står Husman Per Larsson, född 1870 den 8/8. Han är vaccinerad mot smittkoppor (bocken), ditflyttad från G.L. (gamla längden, d.v.s närmast TIDIGARE husförhörslängd) pag(ina = sida) 452 år 93.
På samma sätt skrivs N.L. = Nya Längden: närmast efterföljande hfl.
Bokstäverna i kolumnerna för innanläsning och kristendomskunskap är hur prästen betygssatt Per Larssons färdigheter i dessa ämnen. Nu är det så att varje präst hade sitt eget betygssättningssystem, så exakt hur duktig Per Larsson var kan vi aldrig få veta. Vissa präster har bokstavsbetyg, andra skriver "försvarligt", "dåligt", "utmärkt" m.m. vilket ju ger en bättre bild av kunskaperna, men eftersom betygssättningen inte är enhetlig så är det en gissningstävlan vad prästen egentligen menat.
Karin:wink:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Kan någon läsa detta?

Tänk vad fel ute man kan vara! Trodde han hade haft koppor :oops:
 
Toppen