• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kan det vara skillnad på gasol ?

magwil

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Växjö
HBK-Nr
2004
Medlemskap
2021
Är det någon som vet om det kan vara så att den "billiga" gasolen som man fyller sina flaskor med inte vara så länge son när man byter och betalar mer?
Tyckte att det gick åt mycket gasol sist vi var ute och bara använde till kylskåp och lite spis.

Magnus
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Vet inte om det kan vara skillnad på den gasol man köper i Sverige. Det som däremot har hänt mig vid flera tillfällen, och vid köp från flera olika försäljningsställen, är att P11:an inte har varit ordentligt fylld. Jag har då provvägt den direkt och konstaterat att det fattats flera kg, och fått byta ut den. Så då kan man ju möjligen uppleva att gasolen tar slut ovanligt fort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Ja, det är skillnad. Det finns Butan som är billigare med sämre energiinnehåll & som fungerar dåligt i kyla & så finns det Propan som har ett högre energiinnehåll & fungerar bra i kyla & naturligtvis dyrare.

Bennie
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Är det någon som vet om det kan vara så att den "billiga" gasolen som man fyller sina flaskor med inte vara så länge son när man byter och betalar mer?
Tyckte att det gick åt mycket gasol sist vi var ute och bara använde till kylskåp och lite spis.

Magnus

I Sverige får Gasol bara säljas om det är en s.k. Propan95 blandning dvs. 95% Propan & 5% Butan, annars får det inte kallas för Gasol.

Ingen av de etablerade lagerhållarna i Sverige blandar själva då Propane 95 importeras i tankbåt färdigblandad.
Kan inte tänka mig att ngn gasolhandlare i distributionsleden i Sverige blandar själv.
Du har nog bytt till Dig en flaska som inte varit max. fylld...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Ja, det är skillnad. Det finns Butan som är billigare med sämre energiinnehåll & som fungerar dåligt i kyla & så finns det Propan som har ett högre energiinnehåll & fungerar bra i kyla & naturligtvis dyrare.

Bennie

Bränsle Effektivt värmevärde (MJ/kg)

Propan 46.35 Kokpunkt -42,09 °C
Butan 45.75 Kokpunkt -0,45 °C

Största nackdelen med Butan är att det kommer ingen gas runt 0 grader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Grunnet varmetap ved forågning av den flytende gassen så starter problemet for butan ved flere varmegrader! Hvor varmt er avhengig av forbruket, lite forbruk gir et lavere varmetap. Generellt pleier en å si at ved omgivelsestemp under +5C er butan ubrukelig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Det finns en handlare i närheten av där jag bor som säljer billig gasol. Jag frågade honom om det var Butan eller Propan & efter att ha kollat blev svaret Butan (därav det billiga priset). Butan som har ett lägre energiinnehåll tar naturligtvis slut lite fortare eftersom energiförbrukningen är den samma oavsett gastyp. Att det inte är tillåtet att sälja "gasol" som inte innehåller s.k. Propan95-blandning dvs. 95% Propan & 5% Butan tas det nog inte så hårt på. Merparten av sveriges gasolkonsumenter har nog ingen kännedom om detta. Gas i tuber för campingbruk har alltid i gemene mans mun kallats för gasol, ex.vis gasoltub, gasolvärmare, gasolkök etc. oavsett innehåll i tuben. Förr när vintercamping inte var så vanlig märkte man inte av skillnaden & kunde det nog förekomma en del Butan. Idag är det nog vanligare hos dom som säljer "billig gasol" pga av kostnadsläget. Jag fyller mina flaskor hos Gasoldirekt i Skepplanda & det är Propan95-blandning dom säljer. Priset är 25:- Kg vid fyllning av egen gasolflaska. Helt automatiserat, först vägs flaskan som den är & sedan fylls den upp tills den är full & automatiken slår ifrån. På så vis betalar man inte för fyllning av hel flaska ut bara för det som fylls på.

Bennie
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

kolla bara så de har filter när de fyller jag råkade ut för det i halmstad där jag fyllt mina flaskor men nu blev jag varse varför det var billigare där än på aga pannan slutade att fungera men spis och kyl gick. Ringde till truma och frågade de sa att jag troligen fått olja med i gasolen när jag tankat.Och mycket riktigt kollade reduceringen gick ej att blåsa igenom denna.Det går ej att torka ur den man trycker bara in oljan längre in i systemet då.Det kostade mej 1200 :- att byta red +filter så passa er när ni fyller gas hos oseriösa handlare
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Jag har också råkat ut för att Trumas regulator blev igensatt av olja. Har Googlat, och det är ett välkänt problem hos Truma (MonoControl & DuoControl).
För att deras garanti ska gälla krävs att man monterar ett speciellt filter innan regulatorn, vilket jag gjort. Efter det, inga problem.
Olja i gasolen riskerar man oavsett var man köper gasolen är jag rädd....
Både före och efter att jag monterade filtret har jag använt samma gas i samma flaska
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Jeg tror jeg må forsvare Truma litt, filteret må sitte utenpå så en regulator med innebygget filter blir en stor klump. Dagens løsning gir mulighet for delt montering.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Monterade filter innan regulatorn för snart två år sedan. Tog loss det filtret som sitter efter LPG tanken, det var hur rent och fint som helst ingen olja alls.
Då tankar vi både Butan och Propan i hela Europa!
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

kolla bara så de har filter när de fyller jag råkade ut för det i halmstad där jag fyllt mina flaskor men nu blev jag varse varför det var billigare där än på aga pannan slutade att fungera men spis och kyl gick. Ringde till truma och frågade de sa att jag troligen fått olja med i gasolen när jag tankat.Och mycket riktigt kollade reduceringen gick ej att blåsa igenom denna.Det går ej att torka ur den man trycker bara in oljan längre in i systemet då.Det kostade mej 1200 :- att byta red +filter så passa er när ni fyller gas hos oseriösa handlare
Vilka är oseriösa ?
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

jag tankade och har bara tankat på mina flaskor i Halmstad och där fyller man på sina egna flaskor jag frågade om de har filter det hade de inte
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: kan det vara skillnad på gasol ?

Den här firman som finns relativt nära Halmstad bör ha filter.

Zäta Caravan Ab
Husvagnar (Försaljning och/eller reparation) Husbilar (Försaljning och/eller reparation) Verkstad Butik
Truma Partner

Bruksgatan 1
312 40 Genevad
Telefon: +46(0)761734125
info@zcaravan.se
Zäta Caravan

Bennie
 
Toppen