• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte & service.

Petann01

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lomma
HBK-Nr
25025
Medlemskap
2022
Hej
Nybliven husbilsägare till en Burstner ixeo 710 med en fiatmotor 109 kW och 148 hk. Euro 5. Årsmodell 2012 och 6000 mil.
Har förstått att det är dax att byta kamrem och att det skall ske vart 4e år. Stämmer detta? Jag blir dock inte klok på om jag samtidigt behöver byta vattenpumpen eller inte. Får olika svar från olika verkstäder. En verkstad hävdar bestämt att det är pengar i sjön. De kollar att vattenpumpen är ok ouch säger att de bara bytt ett par gånger de senaste 500 Kamremsbytena.
Den andra säger att vattenpump skall bytas. Då det är stor prisskillnad skulle jag vilja veta om någon här har bättre koll? 5147 kr kontra 8990 kr. Sedan säger den ena att service kostar cirka 3000 kr och den andra tar 5890 kr. Vad skall ingå i en service och vad är ett vettigt pris? Hur ofta skall man serva?
Mvh Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte & service.

Koll och koll.. Det finns nog mest olika åsikter här:) Något exakt rätt svar finns inte.

Vissa byter alltid pumpen, andra varannan gång som remmen byts och en del först när/om den går sönder.
Själv tycker jag det är bortkastade pengar att byta vid så låga mil. En pump håller klart längre och först när man är uppe en bra bit över 10.000 mil kan man passa på att byta pump vid ett rembyte. OBS min åsikt.

"if it ain't broke, don't fix it" tycker jag gäller i alla högsta grad med vattenpumpen. Den har ju absolut inget rykte om sig att vilja rasa heller. En ny pump kan ju faktiskt också ha kortare livslängd än den som redan sitter i.

En lagom svensk kompromiss och trygghetslösning kan ju vara att byta vid varannat rembyte.:D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte & service.

Hejsan, ja om man byter kamrem av uppnådda mil som kan vara uppåt 18.000mil i vissa sammanhang så är det nog dags att byta vattenpumpen också.
Men om man byter pump bara för att behålla garantier på bilen vid fyra år och några tusen mil så verkar det nästan id....... . Visserligen så kanske lagren i pumpen blir lite mer plågade numera av konstruktionen och kamremmens spänning, men förr så hade man väl aldrig en tanke på att byta vattenpumpen i förebyggande syfte förrän vid kanske vid 20.000mil eller så.
När remmen är borta så är det ju rätt enkelt att känna efter om lagren verkar dåliga och ta ett beslut då i stället. Att tätningen skall ge upp efter mycket kortare körsträcka nu än förr i tiden verkar inte troligt, för så mycket sämre kan de väl inte ha gjort den detaljen nu mera.
Obs. min åsikt :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kamremsbyte & service.

Vad jag hört är att spänningen på den nya kamremmen kan bli lite högre och är lagren lite ankomna så får tätningen en del stryk och kan börja läcka efter några hundra mil.
Sen är ju priset på arbetet och värdet på pumpen olika beroende på vilken bil det är och inte minst var man köper delarna.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte & service.

En vattenpump som inte håller 20.000 mil finns knappt. Jag bytte rem första gången vid 3.200 mil och då föranledde
det ett pumpbyte eftersom man ansåg att den läckte. När jag själv demonterade därefter så visade det sig
att inget kommit från pumpen utan från tempgivaren monterad intill i topplocket som fortfarande läckte.
Komplett slöseri och miljöbelastning som Fiat måste komma tillrätta med.
Byte vart 4 år på en kamaxelrem är även
det absurt med tanke på att de flesta bilar idag håller 10 år eller 15.000 mil. Vem som helst kan förstå vad det grundar sig på.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Kamremsbyte & service.

Jag kollade min hos verkstaden, 2013 och 130 hk.

5 år eller efter 9000 mil är det kontroll av kammremmen, om allt ser bra ut så är det inte byte förrän efter 18000 mil

Det lustiga är att det står olika i olika länders instruktionsböcker.Har en Svensk där det står att remmen skall bytas vid 18000mil eller var fjärde år.Har också en finsk bok där det står byte vid 18000mil kontroll vid 9000mil och inte ett ord om tiden.Ändå är det samma klimat i Finland och Sverige med kalla vintrar och saltade vägar.
Mvh s670sl
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte & service.

Varför ska man byta kamrem efter 4 år i Sverige, jag har hört att i Tyskland är det 6 år.
--------------------------------------------------------
Väldigt enkelt svar.
Om du inte byter kamrem efter fyra år så gäller troligen inga garantier på databoxar, motorstyrning m.m.
Vad det är som påverkar elektroniken beroende av ny eller gammal kamrem framgår dock sällan eller aldrig.

Ungefär samma fenomen som om man själv borrar ett hål på husbilen i vänster framskärm, så gäller inte garantin på vattenskada i höger bakre toalucka ca. sju meter därifrån.

Kanske lite optimalt, men ungefär som det går till.

M.v.h. JANKRO.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte & service.

--------------------------------------------------------
Väldigt enkelt svar.
Om du inte byter kamrem efter fyra år så gäller troligen inga garantier på databoxar, motorstyrning m.m.
Vad det är som påverkar elektroniken beroende av ny eller gammal kamrem framgår dock sällan eller aldrig.

Ungefär samma fenomen som om man själv borrar ett hål på husbilen i vänster framskärm, så gäller inte garantin på vattenskada i höger bakre toalucka ca. sju meter därifrån.

Kanske lite optimalt, men ungefär som det går till.

M.v.h. JANKRO.

Vilka garantier finns det kvar efter 4 år?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte & service.

Vilka garantier finns det kvar efter 4 år?
---------------------------------------------------
Det har väl funnits, och finns väl en hel del garantier som sträcker sig längre.
Har tyvärr ingen koll hur läget är just nu, men sjuåriga nybilsgarantier finns visst på koreaner.

En bekant kämpade på för att behålla den här garantin med auktoriserad verkstad.
" Motorgaranti. Den gäller upp till
åtta år eller 15 000 mil (det som först inträffar). Kravet är att bilen ska
ha genomgått sina två senaste servicetillfällen och ev. kamremsbyte
helt enligt servicebokens rekommendationer hos en auktoriserad
verkstad."

Avgasrening och elboxar är väl inte heller helt ovanligt att det finns förlängda garantier på om man sköter all service.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen