• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte i en Euro5 2012 års modell?

F

F.d. 30254

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: fiat Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,4 l
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Adria Coral
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Motor
Hejsan.
Vi har en Fiat ducato 2012 med Euro 5 motor i och har en fråga om kamrem.
Tänkte bara höra mig för om det är brukligt och normalt att man ska byta kamrem redan efter 4 år?? Vi har kört drygt 5500 mil ca.
Bokade service nu till våren och där sa dom att enligt rekommendationer fån Fiat så är det kamremsbyte om bilen är 4år. För mig känns det som en ganska kort livslängd..

Är det någon mera där ute som har fått det svaret och även gjort bytet.
Priset var ju löjligt...
4 års servicen med kamremsbytet skulle gå lös på ca 14.000-15.000:-
Med vänlig hälsning

Joakim. :confused:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
För varje enskild så måste 4-årsintervallet som Fiat håller på, när det gäller kamremsbyten, te sig som ett rån och ett hån.
Alla biltillverkare håller idag 7-10 år eller minst 8.000-12.000 mil när det gäller detta, men inte Fiat...

Jag bytte förra våren och det skulle kostat cirka 7.000:- MEN litet vatten vid vattenpumpen så byttes även
den och det slutade med 10.000:-.

Nu var det inte vattenpumpen utan faktiskt temperaturgivaren på motorn som läckte men det upptäckte man inte.

"Gamla remmen" såg ut som ny och likaså pumpen men vem vågar trotsa en regel som denna om något skulle hända och försäkringsbolaget deppar ihop...
 
F

F.d. 50069

Guest
Precis!
Autoexperten i Mjölby har tagit fram fasta priser på div jobb åt oss Fiatägare.
Priserna hittar ni längst ner till höger under "förmåner och rabbater "

Även om ni har långt att åka så kan prislistan vara ett underlag i prissamtal med era egna verkstäder!

Jag har personligen sett horribla skillnader i vad Verkstäderna begär för de vanliga standardjobben, ibland mår man illa:(
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag har bytt många kamremmar genom åren och det är ofta stora variationer i vad en kammrem har för livslängd. samma motortyp fast i olika bilar/tilverkare kan ha olika intervall tillexempel volvo v50 med psa diesel har intervall 10år eller 24000mil men samma motor i en peugote 206 så va intervallen 6år eller 8000mil. (rätta mig om jag har fel tar detta ur minnet)
Intervallen sätts av (bil)tilverkaren och kan förändras över tid.
men saker som marknära ozone värkar vara en avgörande faktor för att man behöver byta remmen tidigare samma sak gäller för gummibussningar. detta har man enligt uppgifter mycket större problem med ju längre söder ut man kommer i europa. så jag vågar mig på en gissning att fiat och peugote utgår från sitt klimat och hur fort remmen torkar ut medan volvo utgår från svenska förhållande för svenska bilar (jag vet inte vad intervalle är på en volvo v50 i italien) medan fiat som får ses som ett litet märke i sverige inte tar fram någon egen intervall för de få bilar som säljs i norra europa även om dom skulle kunna gå något år extra utan bekymmer. så väljer man att köra samma intervall här dels för att man tjänar naturligt vis pengar på att byta fler remmar dels för att bilen kan ju ha vistats stora delar av tiden i medelhavs klimat och således torkar remmen snabbare.

Diskutionen om hur mycket en bil kostar under dess livsländ kan bli hur lång som hellst så det låter jag va men bilar med kammkedja är inte alltid bättre tyvär .

Det är trots allt ganska ovanligt med rembrott på nyare bilar.
Jag tycker man bör bedöma om remmen är tveksam eller kan bedömmas som felfri dock kräver det stor erfarenhet och den kan se bra ut på ytan men vara torr så att kuggarna går att bryta bort ganska lätt. och för att kunna göra en helt korrekt bedömning så kan man behöva demontera remmen å då är det lika bra å byta den eller?

Jag har varit med om fler multirems haverier som lett till motorskador än rena kammrems brott.

Sedan händer det på bla VAG att remmen överlever vattenpumpen bla plastskovlen i pumpen faller sönder och motorn får svårt att hålla nere tempen.

Ett kammrems haveri blir nästan alltid väldigt kostsamt i förhållande till vad det kostar att byta den innan den havererar men tänk på att brythjul,spännrullar slits inte bara av milen utan packboxarna i dessa kan torka på liknande sätt som gummit i remmen och när fettet rinner ut så går det snabbt. samma gäller för multirems spännare o brythjul.

man måste även ta hänsyn till vad maskinskade försäkringen säger för att den ska gälla. eftersom biltilverkarens garanti normalt gått ut när det är dax för rembyte. och att bara byta rem kan vara meningslöst om dom övriga delarna inte håller tills nästa byte. jag vet flera kända verkstäder som bara bytt rem och inte rullar och vattenpump för att hålla nere kostnaden till kunden men då måste man va på det klara med vem som ansvarar för ett framtida haveri på grund av detta.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Anders Bohman skrev:
Vippen!
Även vattenpump och spännhjul på en timme? Samt återfyller kylsystem och luftar detsamma?

Endast rem och rulle😉
Vet inte vad pump tar i byte plus påfyllning och varmkörning ,en timme kanske?
Men sen och byta en felfri pump är en annan fråga ,där finns ju två läger .Jag tillhör det lägret som tycker det är tramms .
 
F

F.d. 50069

Guest
Det beror ju lite på om rembytet sker pga. av ålder eller mil.....
Är milen orsak så skulle jag nog byta även pumpen! Fast det är nog inte så många husbilsägare som behöver byta av milorsaken....;)
 
F

F.d. 29925

Guest
Med lite erfarenhet och "fingertoppskänsla" går det nog att göra en skaplig bedömning om byte av vattenpump bör ske i samband med rembyte.
Minsta glapp i pumpen,- byte.
En dålig vattenpump går faktiskt betydligt längre än vad man tror, men när det väl börja läcka vatten ligger man nog risigt till.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja lite underligt är det med intervall på vattenpumpsbyte nu för tiden.

Förr när vattenpumpen satt synligt och var lättbytt så var det inte många som funderade på byte i rent förebyggande syfte förrän efter kanske 20.000mil och 20år.
Nu när det är både besvärligt och dyrt (eller lönande för verkstaden) så skall man helt plötsligt byta vattenpump efter 4år och kanske 2000mil.
Hmm :rolleyes:.

12år och 8000mil. borde duga som riktmärke med marginal. Men då står det ju något bolag eller någon firma som vill slippa ansvar och missade inkomster och hotar med uteblivna garantier.

M.v.h. JANKRO.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Man kan undra var det kommer ifrån .Jag har inte sett någonstans att pumpen "ska" bytas i samband med kamremsbyte på någon bil.
Nu hör det till saken att jag inte har mekat med all bilar och modeller ,men jag har aldrig sett ett sådan krav.
Det är nog ett påhitt av eftermarknaden .Detta påhitt är djupt förankrat och kunden tillfrågas inte ens .
 
F

F.d. 27368

Guest
vippen skrev:
Man kan undra var det kommer ifrån .Jag har inte sett någonstans att pumpen "ska" bytas i samband med kamremsbyte på någon bil.
Nu hör det till saken att jag inte har mekat med all bilar och modeller ,men jag har aldrig sett ett sådan krav.
Det är nog ett påhitt av eftermarknaden .Detta påhitt är djupt förankrat och kunden tillfrågas inte ens .

Om vattenpumpen drivs av kamremmen bör den även bytas då INGEN kan garantera att den håller . Nu kan man säkert göra en bedömning om den och göra en chansning. Har en bekant med Audi som byte kamrem billigt fick haveri på vattenpumpen efter 2,5 år på skidsemestern . Billigare verkstaden hade gett pris utan vattenpumpen och han sparade 1200 kr .
 
Toppen