• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte Ducato 120-130

F

F.d. 57627

Guest
Enligt den tyska handboken ska remmen bytas efter 18000 mil eller efter 5 år, 4 år om bilen har gått mycket i stadstrafik eller på vägar med mycket sand / salt. Jag bytte för 5 år sedan, remmen har nu gått 3.200 mil.
Är det någon som vet om det är rimligt att byta redan ? Eller är handboken skriven för transportbilar som har gått i hård yrkestrafik ?

Bengt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr kommer du inte att få något säkert svar på frågan, vissa byter exakt efter serviceprogrammet, medan andra (som jag) väljer att vänta ytterligare några år/tusen mil.
Du får själv bedöma risk mot kostnad, som sagt inget svar på din fråga!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Tyvärr kommer du inte att få något säkert svar på frågan, vissa byter exakt efter serviceprogrammet, medan andra (som jag) väljer att vänta ytterligare några år/tusen mil.
Du får själv bedöma risk mot kostnad, som sagt inget svar på din fråga!
Håller med dig, man får olika svar beroende vem eller vilken verkstad man frågar.Som jag i tidigare inlägg har skrivit tycker jag att det är lustigt att det står olika i olika länders serviceböcker.Har en finsk servicebok där det står .Kontroll vid 9000mil. byte vid 18000mil.Inte ett ord om åren.På svenska boken står byte vid 9000mil eller fem år.Man kan ju inte säga att det beror på klimatet.Det är ju samma klimat.Alla gör som de vill men själv gör jag som Olof och drar lite på bytet.
Mvh.s670sl
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag har bytt rätt några kamremmar å har funderat lite över fiats intervall på 4-5år.
Jag har en egen teori om varför den är satt så tight. i södra Europa har man mer ozone i luften vilket bryter ner gummi snabbare. nu gissar jag visserligen bara men troligen har Fiat konstaterat att gummit torkar på den tiden i söder medan man inte gjort någon utvärdering på bilar som uteslutande vistas i Skandinavien. Det kanske helt enkelt är så att man tänker att husbilar kan ju vistas lång tid i söder fast den är reggad i norr

Dock saknar jag uppgift på hur det är med tex Volvo som rullar i Spanien om dom har kortare tid?

Tilägg: Remmar brukar hålla bra mycket längre än vad intervallen säger. har endast vid ett fåtal tillfällen råkat ut för remmar som vart nära sin livstid å då har dom ofta gått över med mycket mil och tid. Men det är mycket billigare å byta en gång extra än att sopa hela motorn. Senast jag såg ett haveri var på en V70 från 98 med original rem å 28000mil där hadde en brytrulle dock skurit.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kollade med "min" Fiatverkstad för några veckor sedan och de påstod att from hösten 2017 så gäller 4 år för alla. Nya direktiv från Fiat i italien.
Jag väntar dock något eller några år till...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en 2017 det står, byte efter 4 år vid kallt klimat ,stadstrafik,mycket tomgång annars 5år.
Som mattson81 skriver, dom haverier som är vanligast är att något lager skär vilket leder till rembrott.
 

Björn&Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
6693
Medlemskap
2023
För mig trodde jag att det var aktuellt med byte efter fyra år. Skrev därför en fråga på Fiat Sveriges hemsida och blev dagen efter uppringd av en svensktalande kundtjänstanställd (Karin) i Italien. Hon läste i sina handböcker att en 2.3 liters Fiat, 2010 års modell skulle byta kamrem efter fem år eller 18 000 mil, vilket som först inträffade. Jag väntar ett år till.
 

Jomppa

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17828
Medlemskap
2024
Fiat 2.3 liters motor har nödlösning till anda kamaxel.Fins kamkerja som diver bakre kamaxel.därför kort remmbytes intervall.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Min 2 litersmotor , 2013 års modell har kamremsbyte , 4 år eller 9600 mil.
Skulle bytt 2017 i Spanien men bilen har stått still mycket , men nu är det bytt och tog vattenpumpen också. Fiat Ducato.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
I fsg byt kamrem på Borås bilhall 7500 i Portugal skulle dom ha 9000 i Spanien Malaga också 9000
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har skrivit serviceavtal med Bengt i Örkelljunga för vår nya husbil med fiatmotor. Efter 4 år eller fyra tusen mil byter de kamrem. Har jag blivit uppskörtad så tar jag det som en man. Kör tryckt o lungt med avtalet som i princip gör att de fixar bilen i fem år. Hade visserligen inte nytta av det när ett däck exploderad nära Krakow i förrgård men det är smällar man får ta när man är ute på vägarna. I kväll är det lugnt, varmt o mysigt med gott vin o nytt däck. I morgon bär det vidare till Budapest. Kamremen litar jag på.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag bytte åt en vän på hans bil den har 2.3 130 multijet 2007 års modell med endast 2400mil.
enligt ägaren var remmen aldrig bytt.
Min bedömning är att remmen var i gott skick dock något hård jämfört med den nya. den tandade löprullen snurrade väldigt lätt nästan som om det vore tomt på fett, spänaren var i nära nyskick.
Däremot såg man att vattenpumpen hade börjat läcka lite i tätningen inget stort men ändå inget man vill åka runt med om man monterar ny rem.
 
Toppen