• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem eller kamkedja

F

F.d. 26438

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25/PILOT R 470
Chassietyp: Standard
Motortyp: Motoreffekt, kW: 57,0 Bensin
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: V25/pilot
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
Hej måste ställa en dum fråga, är det kamrem eller kamkedja på min husbil?
Köpte den för några veckor sedan och jag kan inget om motorer, byta tändstift på sin höjd.
När jag köpt den så han att det var kamkedja på den behövde inte tänka på att byta kamkjeda förän den gått 30-tusen mil. Den har gått drygt 15-T mil nu. Men då sa en kompis på Facebook att det är kamrem på den och jag måste byta den direkt. Var på en Citroën verkstad tittade i datorn (trodde) det var kamkedja på den. Var in på en annan verkstad sen slog i datorn där trodde dom på kamrem.
Ingen på verkstäderna orkade gå ut och titta.
Ska snart på en längre tur med husbilen är det kamrem måste det bytas innan
Är förvirrad:confused::confused::confused:
Någon här som har en liknade bil som vet om det är kamkedja eller kamrem på den. Det är en bensin motor. Motorkod/er XN1T Motoreffekt 78 Hk 57 kW
Reg:eek:ab761. Tacksam för svar fortas möjligt. Med vänlig hälsning, Ronny
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Den motorn har definitivt kedja! Kamaxeln sitter monterad högt i motorblocket och drivs av kedja med sträckare. Kamaxeln på verkar ventilerna via stötstänger och vipparmar. Därför kan det vara vettigt att kolla ventilspelet. Spelet insugsventil 0,10mm och utblås 0,20mm , +- 0,05mm på båda.
// Göte J
 
F

F.d. 26438

Guest
Tack så mycket för ett snabbt svar Göte. Kändes skönt att det är kamkedja så man slipper utgift att byta kamrem. Det du sa att jag skulle kolla upp i motorn. Är det något man kan göra själv? Eller är det lättast att lämna in den på verksta?
Med vänlig hälsning,
Ronny R
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jodå det kan man göra själv, man ställer en cylinder i taget på övre dödpunkt på komresionstakten och stoppar in ett bladmått mellan ventil och vippa. Om måttet 0,10 resp 0,20mm inte stämmer, får man lossa muttern och justera skruven och dra åt igen tills rätt mått uppnås. Men har du inte gjort det tidigare kanske det är klokt att be någon van att visa eller lämna in. Med för litet spel riskerar man blänna ventiler och med för stort spel slamrar det och lite slöare motor.
Förresten du vet väl att den motorn sitter både i Citroen C25, Peugot J5 och Fiat Ducato av av årgång 82-94. Så det finns en hel del att läsa om den här på forumet.
JANKRO har skrivit mycket matnyttigt! Använd sökfunktionen högst upp och sök på Ducato bensin t.ex.
// Göte J
 
F

F.d. 29328

Guest
Hej!
Bra forum👍
Har blivit ägare av en Fiat Duc Frankia -90. Säljaren sa att kamrem behöver bytas för det hade han inte gjort på 7 år(under hela ägandetiden) Fast jag undrar nu om det är kamrem. Det sitter ett plåtskydd och det ser ut som att även kamaxeln sitter i motorblocket. Motorkod 170B. Är det inte samma som xn1t motor. Dock står det på fordonsupplysningen (regnr OGS789) 55kw. Är det en annan motor än den de frågar om i denna tråden.

Tack
 
Toppen