• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kampanj Fiat

F

F.d. 6022

Guest
Erhöll för en tid sedan ett rek brev undertecknat generalagent Caravan Nord angående kampanjer för Fiat Ducato 07/08 som inte nått husbilsägare. Jag bråkade under förra året med serviceverkstan om kampanjerna och fick en del åtgärdat i all hemlighet av servicekillen. Nu har jag bokat tid för service och samtliga kampanjer ska utföras. Är det fler som har fått detta rek brev? Och framförallt fått värmekassett monterad i vevhusventilationen, gäller 2.3 lit-motorn? Enligt verkstan var inte detta helt självklart.

Kör så det ryker hälsar Micke
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kampanj Fiat

Hej!
Har inte fått något rek. brev, men däremot är bilen på 2-års service nu, och verstaden kollade upp vilka kampanjer som var aktuella och utför dessa.

/Thomas
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Vill tillägga att utskicket gjordes av min återförsäljare Codat i Fritsla.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kampanj Fiat

vilken nytta har man av värmekassett? Hur kollar Jag om min Fiat 07 har en?
mvh Golddigger
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kampanj Fiat

För att kondens gör att slangen till vevhuset kan frysa igen uppstår vid kall väderlek kan med lite otur orsaka övertryck i vevhuset med följd av att all motorolja trýcks ut och motorn skär inte kul.
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Undrade i mitt inlägg om fler fått detta Rek-brev och om värmekassett monterats utan extra kostnad. Jag var säkert inte ensam om att köpa ny husbil 2007. Visserligen tillverkades en del direkt för nordiska marknaden men är säker på att många Dethleffs med Fiat-chassi kanske omfattas av samma kampanj. Men, Ni erfarna husbilsåkare kanske var klokare än jag och susar runt med 3,0 litersmotor istället för en fjuttig 2,3:a som jag. Kanske var det därför Codat kostade på sig ett Rek-brev för detta ändamål.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kampanj Fiat

Hej igen!!

Såg inte frågan om värmekassetten tidigare:eek:.

Nu har ju inte jag någon Dethleff, men väl en "fjuttig" 2,3 -07:swoon:
och PR-husbilar monterade denna vid första fukt-/täthetskontrollen förra året :yes:

Sen vet jag inte om jag håller med om att 2,3:an är fjuttig. Den räcker alldeles utmärkt, men smaken är som baken...........(olika på alla) :D

/Thomas
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Kampanj Fiat

Var igår på verksta´n och fick värmekassetten monterad. Jag fick betala den själv men ska enl. Tumbo Husbilar få tillbaka pengarna om ett par da`r.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Kampanj Fiat

Och hur kollar jag om min Fiat Weinsberg 07/08 har värmekassett?
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Tog väl i lite. Tycker kanske inte heller 2,3:an är så "fjuttig", men vet att många satsar på större motorer för komfortens skull. Hursomhelst, känns bra att veta att andra fått värmekassett monterad utan extra kostnad. Bra att ha med sig om FIAT-verkstan försöker slingra sig ur sitt ansvar för detta. Ska lämna in bilen på torsdag och har gott hopp om att allt ska gå väl. Tack för svaren! Hur man vet om värmekassett är monterad vet jag inte. Chassinumret bör kunna leda till svar eller be verkstan kolla. Är själv helt novis, hade jag inte hört ljudet hade jag knappt ens hittat motorn.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Kampanj Fiat

Utan att vara säker tror jag inte att värmekassetten ligger under Fiats ansvar, utan husbilsförsäljaren.
Men som sagt jag är inte helt säker.
/Thomas
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Min säljare, Codat, hänvisar till att det är Fiat:s ansvar. Fiat försöker säkert flytta ansvaret till husbilsleverantören. Det är väl det som är användarens bekymmer. Nu är det säkert så att ex.vis Dethleffs bygger husbilar på chassin med motor anpassade för sydeuropa och sedan levererar till norden.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Hei! Det er FIAT sitt ansvar. Her i Norge fikk jeg montert denne slangen etter recall fra Fiat. Det var i april. Alt gratis.
Helsing, Berit & Ola.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Gäller även detta 3-liters motorn på 2009:eek:rna?

Bara så man vet.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Hej Folke, du visar en bild på årsmodeller upp till -06, hur blev det sedan. Öppnade huven på vår 130 multijet, och kände inte igen mig mot bilden. Kunde dock följa slangen från "toppen" till insugningsslangen och där fanns ingen elanslutning. Försvan problemet med -06 orna?
Leffe
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Hej Folke, du visar en bild på årsmodeller upp till -06, hur blev det sedan. Öppnade huven på vår 130 multijet, och kände inte igen mig mot bilden. Kunde dock följa slangen från "toppen" till insugningsslangen och där fanns ingen elanslutning. Försvan problemet med -06 orna?
Leffe
Har oxå en 130 Multijet -08, och bilden stämmer inte vad jag kan se, ringde Fiatverkstaden som har servat bilen och dom skall kolla upp om det är monterat på vår.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Kampanj Fiat

Äntligen efter många telefonsamtal så har jag nu fått svar och Fiat står inte för ngn värmekassett, orkar inte hålla på och tjafsa om det så jag köper nog kassetten själv och monterar den. Kosatde enligt fiat verksatden här i Umeå, 750 kr inkl moms. Känns inte lönt att starta världskrig för detta. Men tråkigt att ingen vill stå för det som uppenbarligen är en garantiåtgärd på bilen.
 
Toppen