• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kameror

F

F.d. 9319

Guest
Sv: Kameror

Bildbehandlings program i all ära men dom kan inte ta fram något som från början inte finns i bilden. Man ska nog se till att få rätt exponerat från början. En himmel som är överexponerat helt vit är fortfarande helt vit hur man än postredigerar bilden.

Man får exprementera lite med master pedistal, knee point, black stretch och gamma curv, när man ställer in kameran och därigenom få till ett så bra utnyttjande av CCD:nas begränsade dynamik.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Kameror

Glömde säga att Zebra mönster kan vara god hjälp om man ställer in dom i några olika prosentsatser, när man skall utröna en bra exponering.

Ovan nämda bok har jag inte själv läst men skall vara en väldig basic nybörjarbok. I svensk översättning har den fått väldig hård kretik, för översättaren skall ha snurrat till det helt med en uppsjö faktafel och inte själv förstått skilnaden mellan olika tekniker. Recensenter har till ok med begärt att boken skulle dras in pga alla felaktigheter. Skall man läsa den boken skall man nog köpa den på orginalspråket!
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Bildbehandlings program i all ära men dom kan inte ta fram något som från början inte finns i bilden. Man ska nog se till att få rätt exponerat från början. En himmel som är överexponerat helt vit är fortfarande helt vit hur man än postredigerar bilden.

Man får exprementera lite med master pedistal, knee point, black stretch och gamma curv, när man ställer in kameran och därigenom få till ett så bra utnyttjande av CCD:nas begränsade dynamik.

Ett bildbehandlingsprogram kan inte ta fram det som inte finns i bilden tex en (utfrätt) överexponerad himmel, det har du rätt i. Men det går heller inte att ställa in kameran så alla bilder blir rätt exponerade utan att använda ett bildbehandlingsprogram. Varför hålla på att mecca i kameran när det går mycket snabbare att ta bilden i (RAW) råformat och efterbehandla i Photoshop, jag fotograferar i RAW och efterbehandlar i Photoshop, vilket 100% av alla yrkesfotografer gör. Däremot har jag gått in i menyerna i kameran och gjort en egen finjustering så gott det går från början.

Vi skall komma ihåg att det digitala får vi själva framkalla i datorn, medans när vi fotade med negativ film så var det framkallningsmaskinerna i labbet som framkallade till oss.

/Inge.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Glömde säga att Zebra mönster kan vara god hjälp om man ställer in dom i några olika prosentsatser, när man skall utröna en bra exponering.

Ovan nämda bok har jag inte själv läst men skall vara en väldig basic nybörjarbok. I svensk översättning har den fått väldig hård kretik, för översättaren skall ha snurrat till det helt med en uppsjö faktafel och inte själv förstått skilnaden mellan olika tekniker. Recensenter har till ok med begärt att boken skulle dras in pga alla felaktigheter. Skall man läsa den boken skall man nog köpa den på orginalspråket!

Det är ju tur man inte har läst resensentens bedömning innan man köpte boken.

Jag har haft stor nytta av den, och rekomenderat den till mina elever på vuxenskolan bara för att det finns mycket bilder som visar tydligt före och efter vad som händer med bilden i olika situationer.

Det är möjligt att du har rätt men jag har inte lusläst boken.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kameror

Vill man kan man ju enkelt fixa en himmel i PS.
Nu får man väl snart stryk av Susanne.
 

Bilagor

  • barkarby 08 063 (Small).jpg
    barkarby 08 063 (Small).jpg
    21,5 KB · Visningar: 373
  • barkarby ret.jpg
    barkarby ret.jpg
    79,9 KB · Visningar: 373

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Den här tråden bekräfter att vi lever i en tid när gamla sanningar inte längre gäller.
Förr sa man en bild säger mer än tusen ord. Nu för det väl bli: En bild ljuger mer än tusen ord!
Men visst är det kul att se vad man kan göra med ettor och nollor som är hela datorvärldens byggstenar.

EssoJ
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameror

Det gick att manipulera bilderna i dom gamla mörkrummen också, på "ångkamerornas" tid!

Jappe
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Hu, nu är det dax igen, att tränga in i djungeln.

Vilken digital systemkamera skall jag satsa på?
För min del resonerar jag så här,kort och koncist:
vilken kamera ger mig mest ifråga Pris/kvalite?
Någon som vet?

mvh
Werner
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Jag önskar att jag kunde svara på den frågan.

Det finns så många faktorer som spelar in att det inte går att ge ett entydigt svar på den frågan.

Till att börja med, har du någon systemkamera nu med objektiv eller annan kringutrustning som kan återanvändas? I så fall är nog svaret givet. Om inte så är det omöjligt. Det handlar om så vitt skilda saker som hur dina händer ser ut och därmed passar runt kameran (ergonomi), det är bildkvalitét på orginal eller piratobjektiv, det är tillgången på eventuell specialutrustning för speciella motiv om man har sådana preferenser (fåglar, arkitektur, mikrofoto, studiofoto etc), pris, Kompisar (låna utrustning) osv.

Sedan tillkommer vad som skall ske med bilderna. Skall de skrivas ut i enbart 10 * 15cm eller i jätteformat eller bara visas i datorn.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Kameror

Något som kan kännas väldigt irriterande på dom flesta kompakt-kamerorna är fördröjningen som sker efter det Du tryckt på avtryckaren. Riktigt dåliga exempel kan ha en fördröjning på nästan en hel sekund. Systemkamerorna har inte denna "sjukdom" vad jag vet. Sedan skall man inte stirra sig blind på antalet pixlar. Optiken, sensorn och mjukvaran som hanterar datan från sensorn spelar en väldigt stor roll för hur slutresultatet blir.

Anders :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameror

Hej kan inte så mycket om Nikon men en Canon 400 eller 450d duger bra.
Men jag skulle byta ut objektivet som oftast är 18-55 till ett reseobjektiv 18-200.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Tyvärr är dessa superzoomar en kompromiss och det som man vinner i kompakthet, eventuellt bara ett objektiv och smidighet förlorar man på skärpa, teckning (förvrängning av bilden, speciellt runt vidvinkeländläget) och ljusstyrka.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Tack för svaren.
Om man väljer bort superzoomen, men ändå önskar någon form av zoom, var enligt din mening hamnar man då med skärpa och ljusstyrka i behåll?

mvh
Werner
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Jag förmodar att vi pratar om halvformat, det vill säga att det är en förlängningsfaktor på ca 1,5 på objektivets imaginära brännvidd jämfört med småbilddskameran.

Jag skulle nog satsa på ett 70 - 200/2,8 (som också klarar fullformat) och ett 17 - 70mm/2,8-4,5 (som bara är gjorda för halvformat) eller liknande. De är rejält dyra som orginaloptik men de finns också som pirater av god kvalité. Själv har jag Sigmas 70 - 200mm som jag är mycket nöjd med. Vidvinkelzoomen har jag ingen erfarenhet men den har fått goda omdömmen på några fotositer.

Kika gärna på Fotosidan.se - Sveriges största mötesplats för fotografer - Fotosidan där åtskillig utrustning finns bedömd.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Kameror

Måste bara visa bilder tagna med min nya Panasonic Lumix TZ4. Mina händer kan inte hålla i stora kameror så jag köpte en kompaktkamera med 10 ggr zoom.
Bilderna är tagna från samma ställe på Kungsgatan i Stockholm.
Bildnamnen kom inte med men 2:a bilden heter 9 ggr zoom och den 3:dje 10 ggr zoom.
 

Bilagor

  • Kungsgatan.jpg
    Kungsgatan.jpg
    72,1 KB · Visningar: 1
  • 9 ggr zoom.jpg
    9 ggr zoom.jpg
    58,9 KB · Visningar: 0
  • 10 ggr zoom.jpg
    10 ggr zoom.jpg
    66,2 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kameror

Pialinn.
Fina bilder.
Har själv en Lumix FZ7 som också är kanon, men som sagt ej någon digitalsystem.
Men den kommer.

mvh
Werner
 
Toppen