• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kameror

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hej var i stan idag(Huskvarna):wink:
Var inne i fotoaffären o skulle be dom göra rent i huset.
Då började jag att prata om att jag skulle ha en kamera till , jag tyckte att det var jobbit med 1 kamera och 3 objektiv i helgen när jag skulle plåta flygplan ,både nära och i luften.
Vilket objektiv ska jag ha den frågan frågade jag mig ett flertal ggr.
Då bestämde jag mig för att köpa en beg billig canon systemkamera.
Men vad blev det jo en finare än den jag hade innan med en massa finesser.
Så nu har jag så det räcker men jag vågar knappt nämna detta för Ragge.
Får se senare när han kommit hem:yes:.
Prylgalen som man är. Men kul är det i alla fall./susanne
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kameror

Hej Susanne. Tror inte att Dina kameror avgör dina fina bilder. Du har en naturlig begåvning för detta med Foto.
/kurt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameror

Jag håller med Kurt!

Jag har släpat runt systemkameror i hela mitt liv, men nu har jag äntligen köpt en kamera jag trivs med och som jag alltid har med mig i fickan. 2000 spänn hos lokal fotohandlare, ett fynd tycker jag; fotograferar allt hela tiden och det känns som jag äntligen har kommit till ro i kameraprylvärlden! Jag har dock kvar systemkameran med alla objektiv och tillbehör, men använder den sällan.

Visa inte det här för Ragge! ;)

Jappe
 

Bilagor

  • Kanonkamera.jpg
    Kanonkamera.jpg
    211,6 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameror

Jag har också en liten som hamnar i fickan men det här med att byta objektiv ute när det blåser och som sagt vilket ska sitta på.
Och så blir det jämnvikt på axlarna mitt 500mm på ena axeln gjorde att från örat o ner så somnade det.
Kurt jag håller med dig men det är för smidigheten.Tar likadana med en billigare.
Det är faktiskt jobbit att gå ute ex på ett fly in med många plan som startar olika endel är i luften efter 100m o endel efter 500 m.
Jag tror det blir bra med dessa 2.Annars får jag väl sälja en av dom./susanne
 

Bilagor

  • barkarby 08 063 (Small).jpg
    barkarby 08 063 (Small).jpg
    33,2 KB · Visningar: 10

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameror

Susanne, det blir säkert jättebra med den utrustning du har nu! För min del har jag en 50 - 200mm till salu på olika sajter, ett jättefint objektiv men jag har nog redan ändrat mig; nu vill jag nog behålla det, tror jag och så är det hela tiden. Säljer jag det, så ångrar jag mig, antagligen!

Det fina med digitalkamerans genomslag är ju att alla människor fotograferar nu för tiden. Hur skulle dom olika forumen sett ut här på HBK om det inte hade funnits så många foton där? Mycket tråkigare, tror jag.

"En bild säger mer än tusen ord"! Fotografera mera!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kameror

Du har rätt Susanne, det är ingen bra ide att byta objektiv ute när det blåser.
Trots alla fördelar med den digitala kameran är den känslig för damm på sensorn.
När du fotograferar plan i luften, glöm inte att kompensera ett steg så att bilden blir lite ljusare.
Risken finns annars att planet bara blir en silluett. Kör även flerbildstagning.

:D Med 2 kameror runt halsen fattas du bara ett presskort så kommer du in överallt :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameror

Janne Ekan! Tack för att du påminde mig om flerbildstagningens fördelar! Den finessen hade jag glömt bort, hade det på en Nikon en gång i tiden. Det kallas väl bracketing (BKT) eller något liknande och innebär att kameran tar exempelvis tre bilder i snabb följd med olika exponering. Rätta mig om jag har fel!

Jappe
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Kameror

Hos Canon (400D) tror jag det heter AEB (Auto Exposure Bracketing) eller något liknande och man kan ställa antalet steg mellan exponeringarna.

Med tre exponeringar av samma bild kan man också leka lite med HDRI (High Dynamic Range Imaging) vilket innebär att man lägger ihop detaljerna av alla exponeringar och får ett resultat som inte kan fås med endast en exponering.

Mer om HDRI: High dynamic range imaging - Wikipedia, the free encyclopedia
Photomatix (Program för att lägga ihop exponeringar): Examples of tone mapped HDR images and Exposure Blending
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kameror

Det var inte den finessen jag tänkte på när de gäller fotografera rörliga motiv.
Vad jag tänkte på var serietagning, den tar bilder så länge du håller avtryckaren nere, i min kamera blir det 3 bilder/sek.
Då kan man följa motivet och chansen att någon bild blir bra ökar. Det kostar ju inget (mer än minnesplats) och det är bara att kasta bort dom misslyckade.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameror

Janne jag förstår o jag köpte ju ett minneskort på 4 gig så det är bara att trycka av.
Vi får försöka träffas ngn gång över en öl.
Canon 40d blev det föresten,sedan ställde de in en "egen inställning"som du förklarade för mig på vår träff det här med blå himmel så att planen kommer fram mer./ha det bra suanne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameror

Till dagens digitala fototeknik är ju Photoshop ett fantastiskt komplement. Vill man "ta fram" flygplanet, som ju är huvudobjektet, så kan det bli så här. Eftersom jag är ständig nybörjare i det här ämnet och inte har tillgång till orginalbilden så går det naturligtvis att göra mycket mera med detta program.

Bakgrunden blir lite väl ljus i det här exemplet, men det går säkert att fixa i Photoshop också. Jag lär mig hela tiden.

Susanne! Hoppas att du ursäktar detta intrång på dina privata domäner. Avsikten med det här "påhoppet" är att locka fram dom riktiga mästarna på det här området och få någon av dom att fixa en träff någonstans med tema: Fotografering och bildbehandling i Photoshop! Det finns ju många med fotointresse i den här klubben, så det kanske är en god idé!

Förväntansfull Jappe
 

Bilagor

  • barkarby%2008%20063%20%28Small%29 phsh.jpg
    barkarby%2008%20063%20%28Small%29 phsh.jpg
    77,6 KB · Visningar: 6

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameror

:twitcy:Jag tycker det skulle vara kul, jag använder det ytterst sällan snabbredigering är ju smidigt . Men det finns ju så mycket att lära i photoshop INTRÅNG JA TACK /Ha det bra:twitcy:
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Kameror

Hej på Er!

Jag har en Nikon D70 som jag tappade i bordet så den inbyggda blixtlampan pajade. Skall enligt handlarn kosta ca 1000:- att fixa. Nån som är intresserad av att köpa den billigt??? AF-S Nikkor 18-70 sitter på och en Nikon Speedlight SB-800 följer med.

Anders :):):):):):):)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kameror

Så här kan man oxså göra för att få lite action i bilden.
 

Bilagor

  • barkarby janne (Small).jpg
    barkarby janne (Small).jpg
    66,9 KB · Visningar: 521

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kameror

Där ser man! Suddig bakgrund. Ska det bli JanneEkan som ska hålla i Photoshopträffen? Det finns någonting som heter Layers eller lager på svenska, som jag inte blir riktigt klok på.

Förväntansfull Jappe
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kameror

Det hade jag aldrig fixat men Lillen i huset hade nog fixat det.:rolleyes:
Men så fort går inte en AN 2:a :D
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Kameror

På sidan moderskeppet.se finns en del guider för Photoshop och de säljer även kurser på DVD till hyfsade priser.
 
Toppen