• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamerafråga

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hitta i PC-Tidningen en test på en kamera Kodak EasyShare V705. Är det någon som känner till mer om denna? Där är en speciell vidvinkellins som verkar intressant. Jag vill ha en liten, snabb, lättfattlig kamera. Den jag har nu är outhärdligt långsam. Motivet hinner tröttna innan kameran laddat om.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Kamerafråga

Hej

Vill nog nämna lite av vad som avgjorde när jag gav barnbarnet en digitalkamera i present/julklapp.

Canon IXUS 55 ( det finns nu så många med olika nummer)
Den är platt så den tar lite plats. Då tar man med kameran när den inte är tung och stor.

Canon har blivit bäst i dom flesta tester när det gäller optiken. Nu har dom stor skärm på baksidan så man kan visa bilderna direket där med bra behållning. Dock, skärmen på baksidan tar ström, så batteriet töms snabbt tyvärr. Ett laddningsbart batteri är att föredra, det blir kostsamt med vanliga batterier.

Skall man snåla på batteriet så stäng av kameran så snart du kan. Sätt på den bara när det är fotodags.

Har man skärmen och kameran på hela tiden så går kameran ner i sparläge. När man skall knäppa så trycker man och det händer inget ting på en evighet. Kameran har gått ner i sparläge och när man försöker att ta en bild, så skall kameran starta upp och många(nästan alla) kameror tar 2-3 sekunder på sej att starta upp och då är det fina motivet oftast försvunnet. Det är lite av baksidan på digitalkameran, men å andra sidan man kan ta nästan hur mycket bilder man vill, och behålla dom bra.

När det gäller zoom så har många zoom upp till 3 gånger,optisk alltså. Digital zoom är bara en pixelförstoring, som lika gärna kan göras i ett fotoprogram på datorn, inte snyggt, grumligt och oskarpt.

Hur många pixlar ska jag ha. Ja, 3megapixlar räcker för att skriva ut ett foto på A4.MEN om du vill förstora en tagen bild och bara ta med en del av bilden(snygga tjejen/killen) då behöver man megapixlar. Men hur ofta är det egentligen.

Zoom kan man ersätta genom att gå nära motivet. Inte alltid att det går men ofta. Då är vidvinkeln ofta viktigare. Tänk att inte få med alla inne i husbilen bara för att man har för dålig vidvinkel. Man kan inte backa ifrån för att få med alla och bilen är helt enkelt för liten, eller?

Råda vilken kamera man skall köpa är svårt men lite synpunkter har man ju

fota mera tycker gert8
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Kamerafråga

Hej!

Jag tycker som Gjert, att du skall titta på en Canon IXUS 60 alt. 65, då får du en kraftfull kamera, Ixus 60 har en 2,5 tum stor display och genomsiktsökare vilket kan vara bra att ha ibland.
Ixus 65 har ingen genomsiktssökare och displayen är 3 tum stor.

Lycka till!

Bosse
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kamerafråga

Jag vill i alla fal propagera för systemkamera.Oftast är det så(inte alltid)att man efter några kompaktkameror kommer upp i alla fal till system,så varför inte komma dit direkt.Dom flesta av dagens systemkameror är väldigt små och med en bra optik från början så behöver inte dom kännas så betyngande.Dom är snabba,tar många bilder som går inte att jämföras med kompakt..och så har man riktigt sökare.Prismäsigt är dom lite dyrare men ack så mycket roligare att plåta med.
Mvh
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Kamerafråga

Hej!

Jag tycker det alltid är svårt att hitta en kamera som täcker in allt, så därför använder mig alltid av två kameror: En for mera genomtänkta bilder och en för ögonblicksbilder. Har just nu två nyinköpta kameror för ändamålet, en lite större Canon Powershot S3IS (med en underbar zoom) och en fickvänlig Olympus My 700 All Weather som hänger med överallt.

Därmed inte sagt att detta passar alla, men för mitt sätt att arbeta med foto så passar detta perfekt.

Enda nackdelen jag hitintills märkt är att Canonkameran är pigg på att äta batterier - inte minst om man använder blixten. men det finns ju uppladdningsbara batterier så det ordnar sig ändå.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kamerafråga

Kodak EasyShare V705.Inte för att jag påstår PC-tidningen är allenarådande men deras tester verkar att vara bra. Denna kamera blev vald till månadens val i januari 2007.
Sedan vill jag köpa Canon Pixma MP510, multifunktion. Sedan vill jag köpa ...................................och sedan vill jag??????? Listan kan bli hur lång som helst
Eva HBK 9
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kamerafråga

Hej jag köpte en liten smidig kamera att alltid ha med mig det var en ricoh r4 med riktigt bra zoom 28-200 med batterier som håller länge.Det finns säkerligen sådana kvar och även föregångaren till bra pris.ca 2300:-
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kamerafråga

Jag är sugen på den nya Sonny@700,fick väldigt finna recensioner + den väldigt viktigt vad det gäller digitala kameror,bra tätning mot vätta..pallar för rejält regnskur..allt enligt testarna.Så visst är man sugen:santa-2-icon:
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Kamerafråga

Hej på er Eva o Hasse.
Vi köpte en ny kamera i våras, det vi var ute efter var en liten, smidig och lätt kamera som tar bra bilder.
Vi var ute och kollade på flera ställen och fastnade slutligen för en IXUS 850 IS.
Vi ha förresten goda vänner som har allt från IXUS 70 och upp mot de nyare modellerna och de är mycket nöjda och rekommenderade oss att köpa någon IXUS.

Vi är väldigt nöjda med de bilder som vi tagit med vår nya kamera, vi rekommenderar er att kolla IXUS oxå innan ni handlar en ny kamera.

Julkram från Bigge o Annelie
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Kamerafråga

Har också en IXUS (950 IS) och kan bara hålla med Bigge. Fantastiskt bra kamera. Otroligt fin bildkvalitet. En sak (som saknas på de flesta kompaktkameror) är att det finns en genomsiktssökare, vilket är en fördel när det är väldigt ljust och det är svårt att se displayen. Dessutom sparar man batteri om man inte använder displayen hela tiden. Denna kamera är ett bra komplement till min stora kamera, som känns lite otymplig i vissa sammanhang.
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Kamerafråga

Jag hade en Ricoh kompakt för ett år sedan, men var missnöjd med kornigheten på bilderna. Jag skaffade då en Pansonic Lumix TZ3, som har allt som behövs för vardagsbruk och lite till. Det jag främst uppskattar är att den har vidvinkel 28 mm (motsv 24x36) och dessutom lång tele. Jag har funnit att jag använder maximal vidvinkel till 90% vid fotografering.

Kameran kostar idag strax över 3.000,- och är ett mycket gott val om man inte vill konstra med mycket manuella inställningar av bländare och slutartid. En bra reskamrat helt enkelt! Läs på:

PANASONIC Nordic - DMC-TZ3EGM-K

PeterA

TZ3.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kamerafråga

Jag köpte en Kodak Easy ShareV570 för lite mindre än ett år sedan. Hittade den på netonet nedsatt pris medd 500:-

Jag har varit och är så nöjd med denna kamera. Den passar mig jättebra. Vi skulle bara vara tillsammans lite oftare men det får jag väl se till att ändra på.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kamerafråga

Jag har ju en system o en liten kamera .När jag inte hade en liten kamera o bara system ,då blev det inte många vardagsbilder tagna.Men nu åker den med i fickan jämt./susanne

Visa bilaga 6004
 
Senast ändrad:
Toppen