• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamera till bodelen

F

F.d. 55939

Guest
Hej!

Då vi ifjol råkade ut för ett inbrott i bilen så har det ställt till det lite.
Vi hade hundarna kvar i husbilen men tjuven var så pass human att han rörde ej dessa.

Men detta har lett till att vi lämnar inte bilen utan att han uppsikt över den hela tiden eller tar hundarna med oss.


Av den anledningen söker vi nu en webbkamera som vi kan koppla upp till telefon och har vi parkerat vid en lunch restaurang så vill jag kunna se att hundarna ligger i sin korg och slippa oroa mig...Ni förstår nog vad jag är ute efter.

Söker alltså tips på en webbkamera som går att koppla upp till mobil. Vill gärna ha tips på er som har en likande kamera och använt den.

Väl mött och tack för hjälpen.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Kamera till bodelen.

Om ni har en Android eller iPhone telefon liggandes så kan ni pröva Presence:
Presence
Billigt och enkelt och fungerar bra.

Hur fungerar detta med dataöverföring/surfmängd. Mobilen i husbilen är ju inget problem då vi har modem i denna med obegränsad surfmängd men i mobilen där vi vill se på videon gissar jag att den kommer ta slut om vi kikar på videon live?

Finns det andra lösningar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kamera till bodelen.

Det er med en ekstern strømforsyning til basen, men det står ingen steder i dokumentasjonen hvilken spenning. Men med en dc-dc forsyning skulle en kunne rett spenning og plugg, og på den medfølgende adapteren må det stå den nødvendige info.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Kamera till bodelen.

Uppdatering i ämnet.

Blev köp av Arlo, tre kameror.
Har nu fixat så vi kan köra på 12v.
Inte varit ute med bilen sedan köpet men testat hemma och gillar verkligen Arlos enkla funktion.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kamera till bodelen.
Presence har jag använt hemma, reagerar på rörelse 100 meter bort.
Visa bilaga 123343
Det var intressant att kunna nyttja äldre iPhone, årgång 4 och 5, istället för att dom ligger i nån byrålåda. Jag tankade ner Presence till både iPhone5 (kamera) och iPad3 (kontrollenhet och WiFi). Men ack vad dålig kvalitet! Antingen gör jag något fel eller är det bara så, men upplösningen är under all kritik.

Någon som lyckats få bra bild med Presence eller någon annan app? Tacksam för svar : )
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
skaffa en åtelkamera den kopplar man sen till mobilen då får du ett mms så ser du derekt vad som sker framför kameran..billigt o bra...ett refillkort från Telia som kostar 99 kr i månaden och hur många kort som helst..som sagt refill,kan sluta när du vill...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har två övervaknings system i husbilen.... Ena med 4 kameror och ett med två kameror
Det med 4 startar automatiskt när jag startar motorn eller larmet
Det andra med 2 start automatiskt när jag stänger av motorn/larmet och det går inte att stänga av manuellt
Det med 2 kameror har rörelse sensor och en sitter inne i bilen och den andre sitter vid bodels dörren och filmar allt utanför dörren
Tyvärr har båda mina system inget wifi men idag om jag skulle köpt nytt så hade jag köpt med wifi till det med 2 kameror..... Men då får jag väl ändra på mina vanor och ta mobilen med mig när jag lämnar husbilen för annars är det ingen idé med wifi
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en motordriven wifikamera ca.350sek från kina.
den står just nu utanför husbilen i mitt garage, uppkopplad på bilens wifi, men jag tar med mig den på turer med bilen.
den har rörelsesensor, nattseneende med ir-dioder, jag strömmatar den med original transfomator i bilen.
Jag är mycket nöjd med dessa billiga kameror av märket vstarcam, fast idag finns nog bättre och billigare utvecklingen går snabbt.

I princip nattsvart i garaget just nu på bilden

garaget.JPG
 
Toppen