• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallpressad Rapsolja

F

F.d. 10558

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Rapsolja vs Olivolja
Tack för länken!
Tittade på länken och där fick jag lite info mellan rapsolja och olivolja, men skulle vilja ha lite mer jämförelse där de båda oljorna ställs mot varandra.
Skulle det vara möjligt att få detta någon stans? Har trott att olivolja av god +kvalité är det bästa.
/Ingela
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kallpressad Rapsolja

Bonden (ragges) bror här på gården pressar raps. Kanonfin till matlagning och torra händer men det är kladdigt.
Jag steker allt i Rapsolja jag köper en 5 litare då o då.
Plättarna blir jättegula.:)Susanne
 
Senast ändrad:

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Kallpressad Rapsolja

Susanne, kan du till årsmötet ordna en 5-liters till oss?
Eller att vi kan köpa direkt av bonden?

Bigge
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Kallpressad Rapsolja

Jag kommer att ha till årsmötet.

För dom som vill ha med sig olja hem från årsmötet kan ju maila mig då är ni säkra.

Ingen försäljing via Hbk sidan tack.

Ha det bra alla där ute./susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Rapsolja vs Olivolja
Tack för länken!
Tittade på länken och där fick jag lite info mellan rapsolja och olivolja, men skulle vilja ha lite mer jämförelse där de båda oljorna ställs mot varandra.
Skulle det vara möjligt att få detta någon stans? Har trott att olivolja av god +kvalité är det bästa.
/Ingela

Hej.

Här kanske Du hittar svaret.
HÄLSA: Oliv eller raps – vilken är bäst?

Knausen igen
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Kallpressad Rapsolja

Varför inte ställa frågan till FIAT om det går att köra på rapsolja samt isåfall i vilken inblandning!? Det är ju intressant att höra vad dom säger i sammanhanget. Benny R (LMCbery)

Har mailat FIAT och fick till svar att motorerna inte är konstruerade för annat än Diesel så deras rekommendation är "Använd Diesel". Dom verkar inte speciellt intresserade i frågan utan vill bara skydda sina garantiåtaganden osv.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kallpressad Rapsolja

Det här tycker jag var en riktigt intressant och lärorik tråd för husbilsfolk - mitt i "det stora bruset".

Från hur de olika produkterna tillverkas, kommer ifrån, olika egenskaper, vad de lämpar sig till för motorn, huden och plättarna mm till vad Fiat rekommenderar. Lysande helt enkelt, och tack för det!
 
Toppen