• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabes kvalitet

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tänkte nog inte riktigt i de prisregionerna, de är ju ändå en försvinnande liten del av försäljningen? :)
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Man ska tänka på att det är ett hantverk att bygga husbil o husvagn precis som hus. Det kostar nog kanska mycket för tillverkarna med alla fel på eftermarknad . Så dem jobbar kontinuerlig för att det ska bli så mycket. Men efter varje ny modell blir det en hel del att rätta till. Alla har samma bekymmer. Stor som liten.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bästa lösningen vore att skära ned antalet modeller radikalt, så att serierna blir längre och rullar över flera år, då hinner man skapa bilar som är utprovade och fungerar bra från början.

Vi har erfarenhet av totalt 6 husbilar som vi köpt nya och vi upplever en mycket stor skillnad på nybilsproblemen när det gäller "vanliga" husbilar contra s.k. plåtisar.

De fyra "vanliga" husbilarna har varit helintegrerade från märken kända för sin kvalité. Alla leverades med småfel, hela A4-sidor med nedskrivna anmärkningar och det var bara hos Husbilslandet där det räckte med ett återbesök.

Egentligen inga riktigt allvarliga problem, men irriterande och som krävde många återbesök hos återförsäljarna.

Däremot vår första plåtis var egentligen helt problemfri, visserligen klagade vi på dåligt tryck i toan, som enkelt fixades av återförsäljaren.

I tisdags hämtade vi vår nya plåtis och vad vi sett hittills efter 60 mil och 4 dagar är inte ett enda fel, trots ivrigt letande.... ok, det kanske kommer senare.

Det är väl så att plåtisarna helt enkelt är baserade på en väl utprovad standardbil och inredningen i övrigt, ganska enkel.

TommyD
 
F

F.d. 24550

Guest
Tror din teori om plåtisars förträfflighet inte stämmer. Vi har bara haft "vanliga" husbilar, och har aldrig haft några fel. Vi har aldrig köpt begagnat, bara nytt.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vi har alla olika nivåer vad vi anser som fel, alla tycker olika. Likadant med tillverkare vissa kontrollorerar sina fordon mer än andra. Sen gillar man gärna sitt märke lite mer än andra o tror att det är lite bättre eftersom man själv valt det. Men generellt så tycker jag nog att kvaliten o standarden är väldigt låg på husbilar jämfört med vanliga bilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Titta bara på den bunt med manualer du får med ny husbil, en bok till varje delsystem utan någon samordning, sedan följer en manual till hela bilen en översikts beskrivning på alla modeller.
Det är inte konstigt att det inte fungerar när man bara monterar ihop prylarna och förutsätter att det ska fungera.
Sedan är det en annan sak när bilen inte är rätt hopsatt.

Nästa problem är återförsäljarna som säljer för många bilar, dom klarar inte reklamationer inom rimlig tid, ringde en större återförsäljare Örkeljunga för att fixa ett enkelt problem på min nya bil, första verstadstid var i slutet av Juni!
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Att utöka testerna är förlegat tänk när det gäller kvalitetsarbete i produktionsledet.
Modernt kvalitetsarbete utgår från att så många fel som möjligt skall upptäckas och åtgärdas så tidigt som möjligt i produktionen. Ju senare ett fel upptäcks desto dyrare blir det att åtgärda. Allra dyrast är det när kunden upptäcker felet. Förutom att själva åtgärden blir mycket dyrare förlorar då även företaget i anseende.

För att detta skall fungera krävs väl utvecklade produktionsmetoder vilket fungerar bäst i långa serier. Korta serier och många varianter med mycket manuellt arbete ger i regel fler och dyrare fel på slutprodukten. Det är därför helt naturligt att en skräddarsydd husbil kan ha fler fel än en massproducerad standardhusbil.

Det krävs också att rutinerna för erfarenhetsåtermatning från kunderna fungerar. Alla fel som upptäcks måste rapporteras tillbaka till tillverkaren så att denne kan åtgärda fel i sin konstruktion eller produktionsmetod.
Jämför bara med all uppföljning som du i dag drabbas av när du t.ex. haft kontakt med en kundtjänst. Det borde vara på samma sätt när du köpt en husbil. I dagens samhälle kan det vara oerhört kostsamt för ett företag att drabbas av dåliga omdömen i sociala medier. Det måste även husbilsproducenter lära sig.

Leif Torså
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller helt med dig Leif, har haft två nya Kabe och det har funnits brister i kontroller/injusteringar av diverse saker, vissa saker är underdimensionerade tex. skåpsluckor i badrum med spegelglas på, gångjärn måste limmas för att sitta kvar.

Genereltt är detta inte ett problem för Kabe enbart, min nuvarande Chartago har också varit inne för diverse justeringar.
Jag tror det inte är möjligt att tillverka en felfri bil inom rimliga kostnader, det skall då vara långa serier av exakt samma bil vilket inte förekommer.
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Hej

Vi har varit ägare till en Kabe i810 av 2015 års modell och också haft en del problem men fått allt åtgärdat och blev till slut nöjda även om vi nu bytt till annat fabrikat.

Vill gärna dela med mig:

Vindrutetorkarna, vi hade samma fel. Detta är ett problem i kommunikationen mellan Fiat och Kabes elsystem. Detta löser Fiat lätt med en uppgradering av programvaran. Denna programvara tog låg tid att få fram men det löste vårt problem.

Avlopp i tvättfat hade vi också problem med, detta var att avloppsslangen var dragen med bakfall. Det fixades till.

Sedan hade vi en del andra småfel också så det var en del fixande innan den var i toppskick.

//Mattias
Hej Mattias. Du har möjligtvis inte något nummer på uppdateringen som löser problemet med att torkaren slår ett slag vid start?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du syftar på Kabe Montreal, så är det bara att läsa årsrapporten Kabe är börsnoterat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, det var inte Kabe speciellt jag sökte, utan mera information om vinstmarginalernas storlek i allmänhet hos husbilstillverkarna, eftersom det nämndes tidigare, men tack i alla fall!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
För tio år sedan köpte vi vår husbil en Miller Erie 2008(Budget bil). Gick in till vår lokala Kabe butik, pratade med en av försäljarna som jag känner lite. Talade om vad jag köpt. Han viftade med båda armarna och sa "Vilken skit".
Under 10 års tid har jag inte behövt kosta på något som har med bodelen att göra. Det enda som jag fått bytt förutom service däck mm är motorstyrbox(Fiat) detta pga att besiktningen inte fick kontakt med sin dator.
Allt är inte guld som glimmar.
Ångrar inte en sekund av vårt köp.
Arne B
 
R

RobbeS

Guest
Var med om samma sak där en försäljare dömde ut min husbil som ”billigt franskt skit” och menade att man ska köra dom märken han säljer. Själv ser jag väl det som att den enda skillnaden mellan premiummärkena och de billigare är finishen och lite extra lulllull i bodelen. Värme, gas, vatten, WC, motor och chassi, el mm. är oftast av samma fabrikat. Likaså är väl träreglar närmast borta idag. Min billiga franska ”skitbil” har inte heller träreglar och samma fuktgaranti som dom dyrare.
 
Toppen