• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabes kvalitet

F

F.d. 54171

Guest
Vi har en Kabe i 810 LT levererad i oktober 2017 (bör vara en av de sista tillverkade av MY 2017). Vi valde den av flera skäl, bl.a. en planlösning vi tycker om, och dessutom är vi Kabe-ägare i en följd sedan 1978 (först husvagnar, sedan husbilar).

Vi har även tidigare råkat ut för att det är en del fix innan vagnen/bilen är helt i ordning, men den här gången slår Kabe alla rekord med råge. Vi har nu följande 5 registrerade fel:

- Vindrutetorkarna slår ett slag vid motorstart (utan att vara inkopplade). Har förstått att det är ett fel många har utan att Kabe tänker göra något åt det.

- Den motordrivna vindrutejalusin har gått felfritt hela vägen ner och upp totalt 2 gånger sedan leverans. Den går för det mesta inte alls (man hör bara att ett relä slår till någonstans). Ibland går den ett stycke men blir stående halvvägs. Det gäller både upp och ner, och slutsatsen är att man inte vågar använda den alls (vill inte riskera att ha vindrutan halvblockerad när man ska köra på morgonen). Bilen har varit hos återförsäljarens verkstad en hel dag för felsökning utan resultat. Nu lär det finnas en ombyggnadssats hos Kabe; det gäller bara att hitta en tid att lämna bilen.

- Vid första tankning läckte diesel ut under bilen. Den var inne hos återförsäljaren för åtgärd, men i måndags läckte det igen. Kan alltså inte fulltanka bilen.

- Strömbrytargruppen vid fotänden av höger säng är högst slumpartad i funktionen. Att t.ex. få taklampan släckt kan vara tålamodsprövande (det händer att det inte 'tar' förrän 6e/7e gången). Den har också bytts hos återförsäljaren utan att det hjälpt.

- Avloppet från tvättfatet i toaletten fungerar inte. Det verkar som att avluftningen av tanken är blockerad, för luften bubblar 'bakvägen' upp i handfatet och hindrar alltså vattnet att rinna ner. Bilen har stått inne hos handlaren en hel dag för felsökning, och det verkar nu som att hela duschkabinen måste rivas för att man ska kunna frilägga och felsöka avloppsledningen.

Utöver dessa rena fel blir jag fundersam över en del funktionalitet hos den så omskrutna centrala manöverpanelen. Det tog t.ex. ett par nätter innan jag kunde få nattsänkningen att fungera. Det visar sig nämligen att den går på pannans lokala tid som inte automatiskt synkroniseras med centralpanelens och som dessutom nollställs varje gång centralpanelen stängs ner. Vore det inte bättre att Aldes utmärkta panel fick göra hela värmejobbet? Dessutom är det en förvirrande blandning av tvåläges vippbrytare med eller utan återfjädring runtom i bilen; i en del fall måste motsvarande belysningsgrupp vara aktiverad via ikon på centralpanelen, i en del fall behövs det inte.

Vårt förtroende för Kabe har varit stort; t.ex. så är vi också sedan länge ganska stora aktieägare i företaget. När vi den här gången valde Kabe igen var det efter noggranna studier av motsvarande modeller hos Carthago och Hymer, som vi menar är klassledande tillsammans med Kabe (Frankia som också hör dit gick bort på grund av en höjdbegränsning i vårt vintergarage). Men efter det senaste halvårets upplevelser är jag betänksam. Vore jag kvalitetsansvarig på Kabe så skulle jag förslå en utvecklingspaus på, säg, ett år. Under det året skulle företagets tekniker koncentrera sig på att hinna ifatt kvalitetsmässigt, och dessutom borde man gallra i modellfloran - kan det vara sunt att erbjuda 44 katalogförda husbilsmodeller när man har en årsproduktion av (som jag tror) ca 800 husbilar? Det måste rimligtvis bli många modellvarianter som görs i bara ett par exemplar och som man aldrig hinner få rutin på.

Efter detta långa inlägg en kort slutfråga: Finns det andra med liknande bekymmer?
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Verkligen otur för er. Kan inte vara Kabefel generellt utan bilen är ett sk. måndagsexemplar.
Gör en reklamation till Kabe med utlåtanden från en opartisk tekniker.
Lycka till och ha tålamod så blir det nog bra i slutänden.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har haft som många andra en del fel på bilen, detta har Kabe rättat till och även rättat till efter garantitidens utgång.
Om man är kritisk och läser alla klagomål här på forumet så är det ingen bil och fabrikat som är undantagen, även de bilar i trådskaparens inlägg som skulle tillhöra de med den högsta kvaliteten. Det är bara det att när vi blir drabbade så tror vi att den "skit" vi köpt är vi ensamma om. Läste för några dagar sedan vilka problem Morello har, deras existens är allvarligt hotad. Problemet är bara att det är inte så vanligt att folk berättar vilka fel deras nya bil har, risken är ju att bli totalsågad av andra som vet bättre.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Var kan man läsa om Morelos kvalitetsproblem?
Är inte hemma förrän till helgen, då ska jag leta fram tidningen med inslaget.
Jag läste det först i veckans affärer eller dagens industri på jobbet att koncernens svarta får var just Morelo, som drog ner betyget pga sina problem med kvaliteten.
Nästa notis stod i en husbilstidning (tror jag). Morelo hade levererat sin bil nr 1000 och detta till en Norrman som var ner bjuden att hämta själv från fabrik. Där stod också om de stora kvalitetsproblemen.
Jag har själv ingen erfarenhet av dessa bilar har därför inga synpunkter, kan bara tycka att jag tror alla har mer eller mindre problem och det är väl vi som köper dessa bilar helt ohämmat som bär lite av skulden att det fortsätter som det gör. Tyckte förslaget med att stoppa utvecklingsarbetet ett år för att fokusera på att komma tillrätta med den dåliga kvaliteten lät bra. Men tyvärr detta ger inte klirr i kassan och då är det inte tilltalande för företagen. Det ger kanske ett långsiktigt resultat men i dagens ekonomi samhälle är inte aktieägarna intresserade av långsiktiga lösningar, det är snabba resultat som gäller.
När jag kommer hem ska jag leta fram tidningarna med inslagen.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Tråkigt men sant!
Jag hade tidigare en 750 årsmodell 2013 som togs ut 2015 som ny. En mängd fel, gick ej initialt att tanka fullt, sänggavlar felande, luckorna fick justeras ett antal ggr, skrynkligt tyg i taket på förarhytten, vattenkran slutade fungera mm.
Var i fjällen och minus 20 så slutade batteriladdaren att fungera , åkte hem och fick vänta 3 veckor på en ny!
Nu har vi en 2017 780 LGB togs ut 31 maj 2017 och toadörren skev längst ner som har bytts 2 ggr. Alltså tre vinda dörrar - pratade med KABE på 60-års jubileet i höstas och erbjöd mig att åka till Tenhult men fick svar att de ej hade tid! Väntar fortfarande på att den ska åtgärdas.
Alla märken o bilar har fel o brister men det som jag anser är att de ska åtgärdas inom rimlig tid! Försökt kontakta KABE men de svarar ej -återförsäljaren har nu bollen efter 11 månader!
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Hej

Vi har varit ägare till en Kabe i810 av 2015 års modell och också haft en del problem men fått allt åtgärdat och blev till slut nöjda även om vi nu bytt till annat fabrikat.

Vill gärna dela med mig:

Vindrutetorkarna, vi hade samma fel. Detta är ett problem i kommunikationen mellan Fiat och Kabes elsystem. Detta löser Fiat lätt med en uppgradering av programvaran. Denna programvara tog låg tid att få fram men det löste vårt problem.

Avlopp i tvättfat hade vi också problem med, detta var att avloppsslangen var dragen med bakfall. Det fixades till.

Sedan hade vi en del andra småfel också så det var en del fixande innan den var i toppskick.

//Mattias
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta med fel på nya husbilar är inget specifikt för Kabe utan gäller alla märken. Slut- & leveranskontrollerna (om dom nu har sådana, vilket dom bör ha) skall ju stoppa sådana exemplar. Personbilar ligger inte ens i närheten. En personbil som får ryktet på sig att vara behäftad med många fel är snart död på marknaden. Det verkar som att husbilsbranschen inte värnar speciellt mycket om sina kunder. Fabriken bör ju ha en slutkontroll som verifierar fordonet som felfritt innan leverans till försäljaren. Även försäljaren bör ju kontrollera att allt fungerar innan leverans till slutkund. Alla reklamationer kostar mycket pengar för fabrikant & försäljare för att inte tala om produktens dåliga renomme. Som det verkar så intresserar dom sig inte, dom får ju tydligen sålt sina produkter ändå.
 
S

Sören-6830

Guest
Hej Bennsan!
Hur vet du att alla fabrikat har problem? Antar att du inte ägt samtliga märken....Vill inte påstå att något fabrikat är helt förskonat, så bra är det nog inte.
Men en liten bit längre kommer man nog om man som N+B har en egen provbana där man kör alla bilar före leverans.
Jag har inte så stor erfarenhet med bara två fabrikat att jämföra med, men mellan dessa är kvalitétsskillnaden klart märkbar.
Med nuvarande bil, köpt ny 2012 körd 5 000 mil, har vi haft minimalt med problem. Ett trasigt lock till bränslepåfyllningen och kondens mellan de dubbla sidorutorna (båda sakerna snabbt och kostnadsfritt åtgärdade av fabriken, rutorna efter fem år) är de jag kommer ihåg. Så att säga att alla husbilar av alla fabrikat har problem är nog att ta i.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag vidhåller nog att fel förekommer inom alla märken. En del har många fel & en del har få. Inte ens NB är felfri & jag antar att du har en sådan eftersom du höjer den till skyarna. Din bil har ju haft ett trasigt lock till bränslepåfyllningen och kondens mellan de dubbla sidorutorna & det är ju illa. Att dom sedan fixade det snabbt & kostnadsfritt har väl inte med saken att göra. Kvaliten var ju inte säkrad från början för det är ju detta tråden handlar om & inget annat.
 
S

Sören-6830

Guest
Felen fanns inte vid leverans utan uppstod när bilen gått några tusen mil. Så kvalitén var bra säkrad från början, det var väl det tråden, som du säger, handlar om. Så utan att ha ägt samtliga fabrikat tycker jag inte man ska påstå att alla fabrikat har diverse fel vid nyleverans. Eller kanske det är jag som haft en enorm tur som inte hade något att klaga på de första åren....men säkert finns det fler ägare av andra märken som inte haft några problem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Problemen med husbilar är att det finns så många funktioner som skall fungera, allt behöver testas under ett par dagar med normal användning , något som ingen tillverkare klarar.
Har haft 3 nya bilar och det finns alltid saker att justera.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Klart at det er mange ting som kan gå galt i en ny husbil, noen saker dukker ikke opp før etter en tid. Enkelte problemer skyldes underleverandør, slik som siderutene til NB og Concorde som begge har fått partier med ruter hvor det har oppstått fukt mellom glassene.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vid tillverkning av personbilar utförs omfattande tester under mängder med varierande förutsättningar (kyla/värme/vibrationer/belastningstester/krocktester mm. mm). Liknande tester, för att stressa fram brister i enskilda konstruktioner/installationer & komponenter är vad som skulle behövas för att säkra kvalitén på motsvarande sätt som för personbilar. Men så länge vi som kunder köper och fortsätter göra så tvingas inte husbilsbyggarna till dessa minst sagt kostsamma tester (vissa mer än andra) och kan därmed bibehålla sina höga vinstmarginaler som de naturligtvis gärna vill fortsätta ha.

// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om husbilar skulle testas som personbilar skulle vi, med de korta serier som byggs, aldrig har råd att köpa husbil. Man måste nog förstå att det är ett lättbyggt fritidsfordon som behöver hanteras med viss försiktighet och omtanke.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Utökade tester, jämfört med de som sker (eller inte) idag behöver inte innebära fulla tester motsvarande massproducerade personbilar. Det finns något mitt emellan all or nothing!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vid tillverkning av personbilar utförs omfattande tester under mängder med varierande förutsättningar (kyla/värme/vibrationer/belastningstester/krocktester mm. mm). Liknande tester, för att stressa fram brister i enskilda konstruktioner/installationer & komponenter är vad som skulle behövas för att säkra kvalitén på motsvarande sätt som för personbilar. Men så länge vi som kunder köper och fortsätter göra så tvingas inte husbilsbyggarna till dessa minst sagt kostsamma tester (vissa mer än andra) och kan därmed bibehålla sina höga vinstmarginaler som de naturligtvis gärna vill fortsätta ha.

// Niklas

Var har du hittat info om vinstmarginalerna?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om husbilar skulle testas som personbilar skulle vi, med de korta serier som byggs, aldrig har råd att köpa husbil. Man måste nog förstå att det är ett lättbyggt fritidsfordon som behöver hanteras med viss försiktighet och omtanke.

Ska man verkligen det? En del av dom kostar ju ca. 1 - 2 miljoner. För dom pengarna anser i varje fall jag att man kan ställa krav på god kvalitet.
 
Toppen