• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelvinda

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Gokväll

Biltema hade tidigare en 25 m kabelvinda med de blå kontakterna. Nu hittar jag inte den på deras hemsida.
Var finns att köpa liknande vinda?
Sökt men hittills bara funnit hos Conrad.

Hjälp mig att finna , tack
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Helt enig med dig Björn, att den funkar förträffligt utom att "stumpen" snor sig och är lite jobbig när man ska rulla kabeln. Vindan är ju liten och lätt att stuva undan. Är dock lite mer intresserad av din modifiering/lösning. Det verkar smart det du gjort,, men fattar ändå inte till 100 procent. Ge mig lite mer info är du bussig - tror jag vill "stjäla" din idé. // J Peter

Hej. Efter att ha grymtat missnöjt några gånger så klippte jag bort anslutningssladden och lite plast. Skruvade dit en plywoodbit och ett överblivet utanpåliggande CEE uttag. Vindan blev riktigt bra och lättanvänd. Hoppas bilden förklarar bättre, hälsar Björn
 

Bilagor

  • 722AB622-2D9B-45B1-A6F3-CDDAE1195B50.jpeg
    722AB622-2D9B-45B1-A6F3-CDDAE1195B50.jpeg
    959,8 KB · Visningar: 199

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Lämnade i fjor min gamla kabelvinda hemma. 40 meter och 1,5 m2 har den aldrig lämnat mig i sticket.
Min relation med Biltemas 25 meter 2,5 m2 är inte av det posiva slaget. Som tur är rullas den ut väldigt sällan
Får se vilken som får följa med 2018
/Thomas
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Skall man sedan hårddra det när ni ändrar ex.v. Biltemas kabelvinda Så faller CE märkningen. D.v.s. produktansvaret. Ni blir ansvariga om det skulle ske en olycka.
Men man kan ansöka om en ny kontroll. kostar beroende på vad det är, men i storleksordning från 50.000 kr (uppgift för ca 10 år sedan)
 
F

F.d. 55397

Guest
Lite oklarheter som bubblar runt:

Sladdställ, dvs skarvsladdar, får man själv tillverka själv och använda om man vet hur man gör. Samma sak med att "bygga om" en köpt produkt genom att ex vis byta stickpropp eller uttag.

CE märkning är framförallt att produkten inte skadar sin omgivning, har inget med elsäkerhet att göra. Dvs finns inget behov av att CE märka en hemmagjord sladd. CE märkning blandas ofta ihop med vår gamla S-märkning, som var en säkerhetsmärkning.

Grovleken på ledaren påverkar:
A) hur stort spänningsfall det blir över kabeln vid last (är beroende av den ström som tas ut)
B) klen kabel bromsar strömmen vid en kortslutning så att säkringen inte går.
C) mekanisk hållbarhet,

OM man inte förbrukar så mycket ström och kortslutningseffekten är god kan en kort lampsladd (0,75mm2) användas till husbilen (nu brukar lampsladdar inte ha tillräckligt kraftigt ytterhölje för utomhusbruk). Men eftersom Sk och förimpedansen oftast är okänd så är det korkat. (med korkat menar jag att man kan få låg spänning till apparater som då inte funkar eller att säkringen inte går vid ett fel utan nån dör eller att bara husbilen brinner upp). Men med tur kan det gå bra!

Då elnät på campingplatser kan vara ganska vidsträckta (dvs långa ledningar), så varierar Sk mellan de olika platserna. För att vara säker så följ råden från elsäkerhetsverket / CC som det länkas till ovan, då minimeras riskerna.

Billigare sladdställ har ofta plasthöljen som är/blir hårda pga sol/kyla/ålder och får kasseras innan den spricker. Även större risk att höljet lossnar från stickpropp/uttag.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Regelverket i Sverige utgår ifrån att vi har 3kw värmepatron och alltså behöver 16 A säkring och 2,5mm kabel. På kontinenten där 1kw ofta kostar mellan 5 och 10 kr används el enbart för batteriladdning, belysning och ev kylskåp, uppvärmning med gasol. Om du använder 2-4 ampere så går det bra med en klenare kabel, vilket man ser på många platser. 2,5mm kabel ser man bara skandinaver använda.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Har man acsi-kort så ingår det ofta 3 till 7 kWh per dygn. Då kör vi värmefläkten på 400 watt. Det är inte förbrukningens storlek som avgör kabeldimensionen utan utlösningsvillkoret, dvs att säkringen ska bryta vid kortslutning. Det avgörs av säkringsstorlek, kabelarea, kabellängd och det matande elnätets impedans. Utomlands har man ofta mindre säkringar än 16 A. Därför kan man ha klenare kabel.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54123

Guest
CE-märkning är tillverkares sätt att friskriva sig från ansvar.

Att koppla själv med nödvändig kännedom innebär att man bara friskriver alla andra än sig själv när olyckan är slår till.

Kort sagt. Står du på en camping, bland hundra andra, ta fram din frabrikstillverkade och CE-märkta anslutningssladd på 2,5 mm2 och max 25 m och koppla in dig på anvisat uttag/stolpe, ovasett var du befinner dig på klotet.

Står du ensam på vischan någonstans på samma klot och med ett eget litet elverk så gör hur fan du vill med kablar mm men skrik inte efter försäkringspengar när både husbil och skogar går upp i rök.
 
Toppen