• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelvinda 230 V

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Brukar aldrig ligga på ström, men frestad av att det var gratis anslöt jag min Biltema kabelvinda.
Blev vansinnig när jag skulle veva ihop den och nu när vi är hemma letade jag upp min gamla vinda och bestämde mig för att test skillnaden.
Båda har spole av plast, metallstativ och överlastskydd.
Använde en 2 000 W värmefläkt som last och mätte spänningen i ett av uttagen inne i bilen
Biltema: 25 m 3G2,5 obelastad: 233 V belastad ej utdragen: 219 V utdragen 221 V
Min Gamla: 40 m 3G1,5 obelastad: 233 V belastad ej utdragen 214 V utdragen 215 V

Blev lite förvånad över att skillnaden inte blev större. Får väl fundera på vilken vinda som får åka med nästa gång

/Thomas
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ville vælge 2,5 kvadrat uanset.

Der findes regler mange steder, og det her er et af dem, så det er 2,5 kvadrat som gælder, især hvis du ikke drager hele kablet ud, og der er små cirkler af kabel på tromlen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man bör dra ur hela kabeln, rullarna blir mycket varma under belastning, det skall finnas en termosäkring på vindan.
2.5 kvadrat skall det vara, men många kör 1.5.
 
F

F.d. 54578

Guest
Det går inte att vinda upp kabeln med Biltemas kabelvinda.... Det blir bara "8:eek:r" på kabeln hela tiden. Det slutade med att jag efter 15 meter gav upp så hu ligger den delvis uppvindad...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om en produkt inte fungerar, är väl det naturliga att man går tillbaka till butiken och framför sina synpunkter. Man har ju alltid 3 års reklamationsrätt, och dessutom är det ju ofta garanti på nya varor.

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det går inte att vinda upp kabeln med Biltemas kabelvinda.... Det blir bara "8:eek:r" på kabeln hela tiden. Det slutade med att jag efter 15 meter gav upp så hu ligger den delvis uppvindad...

Har du provat att sträcka ut den på marken innan du vevar in den & styra den så den fördelas jämnt på trumman? Fungerar inte detta så är det fel på kabeln & då är det reklamation eller soptunnan som gäller. Jag har själv 2 st, 1 från Jula & 1 från Biltema & dom fungerar som dom skall.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Enklast är väl att bara avstå utan att kommentera i mitt tycke onödigt. Du skriver EXPERTER, vad du menar med det vet jag inte. Man frågar på forumet för att man vill ha hjälp eller tips & medlemmar svarar med sina kunskaper eller erfarenheter. Sedan är det ju upp till var & en vad man vill ta till sig. Det är väl det vi har forumet till? Eller? Att trådskaparna i många fall frågar utan att ha sökt på tidigare inlägg kan ju ha många orsaker, man vet inte hur man gör kan vara en. Hela tänket med HBK är väl att man skall ha glädje & nytta av klubben som medlem.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Trådskaparen vill ha svar på en fråga, varför han inte söker på forumet finns det många olika orsaker till (se Bennsan:s inlägg) Varför vissa skriver inlägg som inte handlar om tråden kan endast de svara på. Trådskaparen kan när som helst stänga tråden om han tycker den spårar ur eller han tycker han fått svar på sin fråga.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Bennsan. Du har säker läst tråden "Hur lång en elkabel bör man ha" Vi har ett regelverk, varför skall det inte följas? Med sk. experter menar jag är de som säger: att "jag har 75 meter och 1,5²mm och det fungerar. eller Jag har en kabelvinda, tar bara ut vad som behövs. Laddar bara batterier o.s.v. "
Jag tänker inte djupdyka och förklara mer i detta. Allt finna att läsa i tråden från de som ÄR i branschen.
Lita på dom.
Det var en politiker som sa "Det är förbjudet att vara kriminell"
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Ett problem med ett skrivet forum. Det går aldrig att nyansera svaret. Då kan det bli som påhopp. Kanske mer en fredagskväll om du förstår vad jag menar. Hade vi pratat så blir tonen en helt annan.
Då blir det inte svart eller vitt.
Ha en skön kväll i värmen. Här 27°
 
Senast ändrad:

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Som gammal seglare vet man hur man hanterar kabel o tågvirke. Ingen kabelvinda utan man lägger kabeln på marken och gör en åtta . Då blir det inga "vridningar" på kabeln.

Vi har två kablar en på 12 m och en på 22 m som kan sammanlänkas. Givetvis 2,5 kv.
 

pving57

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
14713
Medlemskap
2021
Har också biltemas vinda gjorde som björn&lena men jag delade den på mitten för oftast har det med12,5 m
räckt där vi använt el lättare att linda upp , har den andra med som skarvsladd om det skulle behövas
 
F

F.d. 53814

Guest
Om man har problem med "sidokabeln" så lindar man upp den åt rätt håll på sin plats först.
Sedan tar man ett lätt tag i stickkontakten och använder den som vev.
Jag förstår att det är besvärligt att använda båda händerna samtidigt men övning ger färdighet
 
Toppen