• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldiameter till skiljerelä? Vad har ni för diam?

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hittar ingenstans vad för kabelarea man bör ha från startbatteri till skiljerelä, vidare till förbrukningsbatterierna?
I mitt fall blir kabeln max 2-3m lång batteribank på ca 150Ah, 120Ah generator!!
Köpt skiljerelä från Biltema.. .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verkar kanske konstigt att Ctek250 med 20A skulle ladda batteriet snabbare än att dra en kabel direkt från startbatteriet med 120A generator ansluten, men batteriet innre motstånd gör att du får inte ut över 20A under mer än några minuter efter start sedan sjunker strömmen snabbt.
Fördelen med Ctek är som skrivsi inläggen ovan,klenare kablar krävs, solcelllsladdare inbyggd, hade jag en bil som din skulle jag inte tveka att installera eftersom du inte har elblock slipper du alla extra relä,D+styrning osv.
https://www.ctek.com/storage/ma/015...7772875/D250S_DUAL-Productsheet-low-SE-SV.pdf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En sak som ikke har blitt omtalt i denne tråden er at bilens generator styrer sin ladespenning i forhold til startbatteriet - når en så får spenningsfall videre til bobatteri så blir det lite ladning. Dette problemet fikses med en DC-DC lader som Ctek 250 - det finnes flere andre også med mer ladestrøm.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Olof,Knut!
Tack för förklaringen, skulle gärna vilja ha Ctec 250 men med min budget går det inte inom den närmsta tiden, hade jag fattat vad den gjorde innan kunde jag sparat pengarna o köpt en sån,...

men som läget är nu så jag får försöka klara mej med Biltemas skiljerelä o en mppt regulator som jag köpte på Wish för 400kr!!

Hade jag fattat lite av det elektriska så... blir läropengar för okunnighet!!
Ja, då är det väl säkert något problem med att koppla på 200w solceller m mppt till batteribanken ihop m 12v skiljerelä från motorn???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Eneste bivirkning jeg kan se er at Biltema sitt skillerele er spenningsstyrt begge veier - når bobatteriet blir fullt lades også startbatteri :D. Men koble mppt regulatoren direkte til bobatteri med en sikring, dette og kablingen mellom rele og bobatteri skulle hindre for tidlig sammenkobling.
 
T

Travel Master

Guest
Hej,
Jag har inget emot Ctek i allmänhet men D250 är i mitt tycke en överreklamerad produkt som inte boostar laddning från generatorn, inte heller är en speciellt vass MPPT. Föredrar ett enkelt spänningsstyrt relä och t.ex Victrons MPPT med Bluetooth som ger full koll på solcells laddningen.
Men smaken är som baken.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
Jag har inget emot Ctek i allmänhet men D250 är i mitt tycke en överreklamerad produkt som inte boostar laddning från generatorn, inte heller är en speciellt vass MPPT. Föredrar ett enkelt spänningsstyrt relä och t.ex Victrons MPPT med Bluetooth som ger full koll på solcells laddningen.
Men smaken är som baken.....

För att man upprepar en felaktighet blir den inte rätt, C-Tek D250 S fungerar utmärkt som booster, och övriga funktioner fungerar också precis som C-Tek uppger! Om du inte får det att fungera har du förmodligen kopplat fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes mange varianter av mppt, Ctek 250 og mange andre har enkleste implementasjon som er noe bedre enn pwm. Disse krever en overspenning for å starte ladningen, det andre ytterpunkt løfter og spenningen så snart det er tilstrekkelig effekt tilgjengelig. Ellers så er det forskjell på hvor effektivt de forskjellige klarer å bibeholde total mengde effekt. En pwm regulator mister effekt når spenningen klippes opp for å glattes til rett ladespenning. En virkelig god mppt bibeholder effekten i watt når spenningen justeres for å få rett ladespenning. De fleste mppt regulatorer er et sted mellom den optimale og en pwm i effektivitet. Har sett no name regulatorer om hevder å være mppt men ved kontroll viser karakter som en pwm.

Internt i en mppt er det en høyfrekvens dc-dc regulator som lager rett spenning, ingen umulighet å la denne være en buck enhet som også løfter spenningen og som digitalt setter best utspenning ahengig av hva batteriet trenger. Batteriet tar da imot enten allt panelet kan gi begrenset av maks ladestrøm for batteriet.
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Jag lånar tråden här lite om det går bra.

Jag har nu köpt ett skiljerelä på biltema men när jag går in och ska kalkylera kabel arean så kommer jag på att generatorn laddar 150A och på skiljereläet står det max 125A? Kommer jag att bränna skiljereläet? Och stämmer det att jag behöver 35mm2 kabel på 6m?
Har man vart dumsnål och sparat in på ctek250 och nu istället får köpa kablar och skiljerelä för lika mycket?

Relaterad info.
180w solpanel
Victron smartsolar 75/15
Victron bmv-712
2x120ah bodelsbatterier.
1x110ah startbatteri.
Ca 5-6m mellan start- och bodelsbatteri(er).

Tacksam för svar
/orolig själ
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle ändå överväga en bra laddare typ ctek 250 dual.
Generatorn kan själv aldrig ladda upp dina batterier till mer än typ 80%, oavsett kabelarea, ifall du inte kör typ dygnet runt, räkna med ca.8h för att nå 100% laddning.
Solpaneler kan fixa den sista laddningen en vacker sommardag, men då får de inte tömts för lågt.
35mm2 kabel för laddning av batterier låter i mina öron som överkurs, jag förutsätter att det är blybatterier, och de tar inte emot särskilt hög laddström p.g.a högt inre motstånd.
När jag hade 285Ah AGM så kom jag aldrig över 40A i laddning vid start, sen sjunker strömmen.
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Jag skulle ändå överväga en bra laddare typ ctek 250 dual.
Generatorn kan själv aldrig ladda upp dina batterier till mer än typ 80%, oavsett kabelarea, ifall du inte kör typ dygnet runt, räkna med ca.8h för att nå 100% laddning.
Solpaneler kan fixa den sista laddningen en vacker sommardag, men då får de inte tömts för lågt.
35mm2 kabel för laddning av batterier låter i mina öron som överkurs, jag förutsätter att det är blybatterier, och de tar inte emot särskilt hög laddström p.g.a högt inre motstånd.
När jag hade 285Ah AGM så kom jag aldrig över 40A i laddning vid start, sen sjunker strömmen.

Jo men budgeten är även här en tight sådan.. Tyvärr. Nästa projekt så blir de ctek dual Helt klart men vad gör jag nu?
Menar du alltså att det inte är någon fara med att skiljereläet är på 125A efter som det max kommer gå 40A igenom det? Och att jag kan dimensionera ner till en mindre kabel räknad på ca 50A och 6m istället för 150A och 6m?

Tack för ditt svar!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är min mening gällande laddning.
Sen vet jag inte vad du tänkt för strömmar ut från batteribanken, har du en kraftig inverter att driva så blir dina grova kablar perfekt till den.
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Det är min mening gällande laddning.
Sen vet jag inte vad du tänkt för strömmar ut från batteribanken, har du en kraftig inverter att driva så blir dina grova kablar perfekt till den.
Tusen tack för hjälpen, då kan jag behålla skiljereläet men lämna tillbaka 35mm2x6m kabeln och bara köpa stumpar av den till inverter i framtiden.
Kalkylatorn säger 25mm2 till både 40A och 50A så det var ingen jätteskillnad.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag har för mej att jag satte det 8kvm kabel till mitt Biltema skiljerelä, det har funkat perfekt, den kopplar på laddningen av bodelsbatterierna när startbateriet fått fullt!

Även om du har 150Ah generator så laddar den inte så hårt på bodelens batterier även om spänningen gått ner över natten, solcellerna laddar ju med!

Har 120Ah generaor , 95Ah startbatteri, 2x75Ah silverplatinerade vårat bodelsbatterier, 2x100w solceller med mppt regulator ifrån Wish, Biltemas skiljerelä med en brytare imellan!

Jag är otroligt nöjd med min anläggning som jag bara har tittat på, funkat perfekt aldrig utan ström!

Dra 12-16kvm kabel, det funkar ju m 8kvm i min bil!
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Jag har för mej att jag satte det 8kvm kabel till mitt Biltema skiljerelä, det har funkat perfekt, den kopplar på laddningen av bodelsbatterierna när startbateriet fått fullt!

Även om du har 150Ah generator så laddar den inte så hårt på bodelens batterier även om spänningen gått ner över natten, solcellerna laddar ju med!

Har 120Ah generaor , 95Ah startbatteri, 2x75Ah silverplatinerade vårat bodelsbatterier, 2x100w solceller med mppt regulator ifrån Wish, Biltemas skiljerelä med en brytare imellan!

Jag är otroligt nöjd med min anläggning som jag bara har tittat på, funkat perfekt aldrig utan ström!

Dra 12-16kvm kabel, det funkar ju m 8kvm i min bil!
Låter ju toppen!
Vad blir 12-16kvm i mm2?
 
Toppen