• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabel till Backkamera

Status
Stängd för vidare inlägg.

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag ska byta ut backkameran där bak . Jag undrar nu om någon vet hur kabeln är dragen ? Jag har en Burstner Elegance I 710 -09. Går kabeln i någon mellanvägg och ner? Hittar ingenting invändigt ? Skickar med en bild på där kabeln går in i bakstammen. Hoppas att någon kan hjälpa mig med tips.20181219_133727.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det ikke et tynnt plastskall utenpå veggen? Da bruker de å slippe ned kabelen mellom skallet og veggen og føre den fremunder bilen.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sitter säkerligen ett kontaktstycke bakom kameran i ett överskåp el. dyligt.
Kabeln därifrån och fram till monitorn kan troligtvis användas även med ny backkamerautrustning.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag har ett skåp och en hylla inne i husbilen men där syns inte ett spår av någon kabel . Det finns ingen skiva eller dylikt att ta bort i skåpet heller , så vart tar kabeln vägen ? Ja tror frågan är värre än 10.000 kr. frågan :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har du kollat under bilen? Om du hittar den där så kan du ju följa den och se var den går upp mot bakstammen.

Undrar Kjell
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Har du kollat under bilen? Om du hittar den där så kan du ju följa den och se var den går upp mot bakstammen.

Undrar Kjell
Det ligger ett helt gäng med kablar på vänster sida . Men vilken det är det de vet i tusan. Tänkte om någon bytt kameran där bak på en liknade bil som kanske hade tips på om man vågar skruva loss och dra i kabeln.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Klipp av kabeln vid kameran och löd dit kablarna direkt mot kablaget på nya kameran. Dra på krympslang på lödpunkten. Brukar vara det smidigaste sättet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes i hovedsak 2 løsninger på kabling fo backkamera. 2-pin eller en koaks og strøm. Egentlig ikke stor forskjell, men har litt erfaring med overkobling mellom 2 kamera 4-pin når kablingen går parallell. Dette skjer ikke med koaks kabling. For ett kamera spiller det mindre rolle. Uansett er det 4 ledere inn til kamera, + og - 12V pluss jord og signal for video. Minus og jord ligger på samme spenningspotensial, 12 V + kommer på ved backning - siste leder er for video signal. Finnes det flere ledere så kan det være for en microfon, men det er ikke normalt.
 

ulvnilsson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jokkmokk
HBK-Nr
20810
Medlemskap
2024
Tyvärr vet jag inte hur kabeln går men det går att spåra den med en kabelsökare från Biltema pris 149kr art,nr 15-236
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Tyvärr vet jag inte hur kabeln går men det går att spåra den med en kabelsökare från Biltema pris 149kr art,nr 15-236
Jag är inte ute efter att inhandla diverse verktyg för detta , min fråga var om det va någon som VISSTE hur kabeln var dragen . Om det inte finns någon som vet så lägger vi ner tråden . Tack o God Jul.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har följt den här tråden i syfte att eventuellt hitta svaret på mitt problem. Någon Burstner har jag dock inte men väl en Dethleffs I6611, -08 som kanske kan sägas vara en"kusin" till Burstner. I min bil är det fördraget med en kabel till backkamera. Den bakre anslutningen sitter i ett skåp invid bakstammen. Den främre, den borde finnas i bilens instrumentpanel någonstans, har jag dock aldrig lyckats lokalisera. Jag har skrivit och frågat en märkesverkstads om ur det är draget, och om de skulle kunna tänka sig att montera in ett backkarmerasystem åt mig. De har dock inte svarat på min förfrågan, varför jag har skaffat ett trådlöst system i stället. Nu är det här inte någon hjälp till trådskaparen men jag bifogar tv bilder på hur den bakre anslutningen ser ut.HBK1.jpg HBK2.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag är inte ute efter att inhandla diverse verktyg för detta , min fråga var om det va någon som VISSTE hur kabeln var dragen . Om det inte finns någon som vet så lägger vi ner tråden . Tack o God Jul.
Hoppsan!Här försöker medlemmar hjälpa till. Då får man ett sådant svar från frågeställaren. Tror inte att det gynnar ett levande forum. Även om jag visste hur kabeln var dragen skulle jag tveka om jag skulle svara. För den kan vara dragen på olika sätt beroende på vem som gjort det.
God Jul
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen