• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kabe

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: kabe

Hej

Vi har haft en Kabe i810. Toppenhusbil på många sätt. Oslagbart klimat och bra vinterbil. Tyvärr hade vi många småfel. Vi köpte den fabriksny och det visade sig efter ett tag att de missat den sista kvalitetskontrollen på bilen.

Alla fel blev tillrättade.

Det fortsatte dock med lite småfel på komponenter som inte har med Kabe att göra men samtidigt väljer de ju vad de ska sätta in ex en billig vattenpump och inte en tryckstyrd. Det är ändå en premiumbil.

Sista felet innan vi sålde den var att det efter ett års användning läckte in vatten via tätningarna runt garagedörren.

Vår bedömning:
En toppenbil på många sätt men vår känsla för bilen försvann efter ett tag och vi valde ett annat fabrikat denna gång.

Tyvärr verkar det finnas många i klubben som inte gillar Kabe och gärna framhäver det på olika sätt som är lite mindre kreativt. De inläggen tycker jag man kan bortse ifrån.

//Mattias
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sv: kabe

Först vill jag instämma i sista stycket i föregående inlägg.
Vi köpte vår fösta husbil på Elmiamässan 2016 efter att bl.a ha läst en hel del på detta forum. Vilken planlösning vi ville ha hade vi bestämt, på mässan la vi några dagar på att gallra bort en efter en för att så småningom fastna för vårt köp som då blev en Kabe.
Bl.a så hade vi läst oss till att räkna med en hel del problem första året liksom att välja en handlare i närområdet med bra service.
Leverans skedde i maj 2017. Efter att nu kört vår fösta säsong så kan vi konstatera att så också blev fallet. Vi har tvingats kontakta vår handlare flera gånger under säsongen, några gånger pga okunskap men mest pga saker som inte fungerat tillfredsställande. Vid varje tillfälle har återförsäljaren ställt upp till fullo och vi känner oss helnöjda med vårt val.
Vi har vid många samtal med kolleger på ställplatser och liknande fått liknande bekräftat, detta oavsett vilket märke man valt. Det finns både nöjda och missnöjda köpare bland alla märken.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: kabe

Husbil o husvagn är ett hantverk. Det blir lätt inte rätt alltid från början . Det gäller alla märken o fabrikat.. Det finns alltid måndagsex tyvärr. Viktigast är eftermarknad fixa till felen. Det är en fördel att köpa begagnad då är felen tillrättad:twitcy:
Mats
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: kabe

Husbilsmarknaden behöver "saneras". Just nu pågår en försäljningsboom som inte tvingar fram den kvalité som vi konsumenter borde se som normal snarare som premium/extraordinär.

Motsvarande "sanering" sker löpande inom all annan fordonstillverkning där det idag går att finna tillverkare som har väsentligt högre kvalité än motsvarande konkurrenter, inte nödvändigtvis enormt mycket dyrare I inköp heller.

Ett exempel, inom mc-industrin, är Honda som lyckats med bedriften att år ut och år in tillverka motorcyklar med väsentligt mycket högre kvalité/livslängd och därmed en produkt med lågt LCC (Life Cycle Cost). En av deras bästa modeller, med avseende på just detta, är VFR 750F.

Jag är personligen inne på min #2. Den 1:a köptes ny 1990 och kördes 23 500mil innan den såldes utan att behövt gjort någotn annan serviceåtgärd än byte av olja/filter, bromsbelägg samt kopplingsbelägg & stötdämpare.

Nu kan man kanske tro att detta var ett lyckoskott! Men hoj #2 har nu rullat 16 000mil och samma sak med den.

Det hela toppas av kompisens VFR 750 årsmodell 1995 som ca. 38 000mil utan att ventilspelet behövt justerats en enda gang (hojen köpte han ny). Det har däremot kontrollerats varje år på verkstad. Hans 1:A VFR (årsmodell 1988) rullade 18 500mil utan något fel utöver laddningsregulatorn som behövt bytas (1 gång/hoj) till piratkomponent (förbättringspotential för Honda).



Denna kvalité är nog något vi alla skulle vilja ha även på våra husbilar. Man kanske kan tycka det är löjligt att nämna men varje lite komponent som förorsakar oplanerad åtgärd ÄR en kvalittetsbrist. Tvingar det dessutom mig som konsukment att behöva lämna ifrån mig mitt fordon är påverkan det får stor. Sker det flera gånger/år är det något jag inte tycker vi skall acceptera vilket vi de facto gör om vi normaliserar det.

Just my 5 cent´s
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Har väl haft tur då vi inte haft några större problem med vår i760 2014. Känner oss nöjda än så länge i vart fall. Det som irriterar är ju att man måste byta remmar i motorn vart 4:de år. Fast det är ju inte Kabe utan Fiat som gör sådana motorer. Har åkt Mercedesbussar och där slipper man det problemet.
Som sagt, man kan inte få allt. Gott Nytt År alla glada!
 
S

Sören-6830

Guest
Det var inte mycket till info för oss som inte är inloggade på DI.
Ledsen, tänkte inte på det.
Försöker kopiera in det:
Ulf Petersson: Försäljningsfest för husbilar – men Kabe hackar
  • Foto: TT
1491127-1712051319.png


Av ULF PETERSSON
Publicerad: 08 januari 2018, 08:03

Allt som rullar försvinner som smör i solsken ut ur försäljningshallarna. I förra veckan visade Bil Swedens statistik att såväl personbilar som lätta och tunga lastbilar slog försäljningsrekord under 2017.
I veckan fullbordas bilstatistiken med nytt försäljningsrekord på husbilsmarknaden.

Den goda konjunkturen märks på alla områden av fordonsmarknaden. Antalet sålda personbilar steg med 2 procent till 379.000 sålda bilar och därmed satte bilförsäljningen rekord för tredje året i rad, vilket inte har hänt på i varje fall 50 år.

Även försäljningen av lätta och tunga lastbilar nådde nytt rekord under 2017.

På måndagen kommer Husvagnsbranschens Riksförbund med preliminära siffror för 2017 och de kommer med säkerhet innebära det bästa året för den kombinerade husvagns- och husbilsförsäljningen sedan 1990 eftersom den senaste toppnoteringen från 2007 redan passerades i november.

Den sammanlagda försäljningen av husbilar och husvagnar lär landa på strax under 10.000 sålda fordon, vilket betyder en ökning på över 10 procent och den högsta nivån sedan 1990 då det såldes nästan 12.000 husvagnar och husbilar.

Den stora skillnaden mot tidigare toppnoteringar är det stora skiftet från husvagnar till husbilar. Under toppåren 1990 och 2007 utgjorde husvagnarna 88 respektive 66 procent av marknaden. I dag säljs det två husbilar på varje husvagn.

Den starka fordonsmarknaden är ett resultat av en rad lyckliga omständigheter. Den lätta och tunga lastbilsmarknaden gynnas av en stark industrikonjunktur.

Personbilsförsäljningen gynnas dessutom av det mycket låga ränteläget samt den tekniska utvecklingen som har fått allt fler att byta ut sin gamla bil mot en miljövänligare hybrid- eller elbil.

Husbilsmarknaden drar också nytta av låga räntor, men gynnas också av att många nyblivna pensionärer väljer att byta bort villan mot en lite billigare lägenhet och för pengarna som blir över på bostadsbytet köper de även en husbil.

Trots den goda marknaden hade inte den börsnoterade husvagns- och husbilstillverkaren Kabe ett särskilt gott 2017 på börsen.

Kabeaktien tappade 10 procent efter att ha redovisat minskad vinst under fjolårets tredje kvartal tillföljd av produktionsstörningar i samband med tillbyggnad av fabriken i småländska Tenhult.

2018 har dock börjat mycket bättre. Aktien har under årets få börsdagar stigit med nästan 5 procent.

ARKKU-Husbil.png
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Börskursen ska ju motsvara den förväntade framtida vinsten. Vinst och antalet sålda bilar korrelerar inte. Därför är det lätt att missuppfatta rubriken som säger att Kabe hackar. De har gjort stora investeringar under 2017 och produktionsproblem har uppstått, därför dålig vinst. Investeringarna görs för att kunna utöka produktione till 900 eller vad det 1000 bilar om året från ca 450st 2017. ( inte helt säker på att alla siffror blev exakt rätt, hörde dom vid besök på Kabe i höstas).
Tror man att Kabe kommer att tjäna mer pengar kommande år så köper man aktien. Den har stiget en del senaste veckorna.
Tycker man Kabe gör den bästa husbilen så köper man den.
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: kabe

Jag har ägt 3 Kabe 880 årsmodell 10 till 14.Bara strul.kopplingshaveri efter 1000 mil limsläpp på sidan bytt sida limsläpp igen vattenskada elfel samt en massa andra fel.En bil var borta 7 månader på reparation.Nu har jag bytt ner mej till en hymer 09 som är byggd på Iveco har ägt den i 2 år och inga problem.
Sa
 
Toppen