• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kabe med Fiat 2,8jTD

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ?
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8jTD
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Motor
Hämtade i går hem en TM -04 som stod som en "gör det själv" bil, hörde en del skrammel under bilen någonstans och närmare hemmet, efter ca 40mil,
så började det komma dova smattrande smällar, som typ avgassmällar underifrån. Hade ju inte möjlighet att krypa under och kolla, utan fortsatte hem, det var tystare på höga varv, eller så hördes det väl inte.
Min fråga är nu innan jag har kollat under, finns det någon som har råkat ut för något liknande?
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat under och ser en ca 8mm bult sticka ut ur kamaxelkåpan, som är gängad, ingen skalle.
Verkar märkligt, den rullar runt o skramlar hemst, det är ljudet jag hört, men hur kan det vara möjligt, om det är centrum på en stödrulle som har lossnat eller gått av, ändå går motorn ok.
Har någon råkat ut för detta mysko fel?
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Bulten är av och det märkliga är att den sitter i centrum i en av kamremmsrullarna, fattar inte hur själva rullen för remmen kan sitta kvar utan stöd på utsidan.
Borde vara kamremmshaveri utan den, den är av aldeles utanför blocket. Ganska svårt att få ut det som är kvar i gängen i blocket, inte mycket plats där, vill gärna inte sänka hela motorn. Någon som har råkat ut för något liknande?
 
Toppen