• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsregler

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler

Jan K
Om körkortet varit återkallat efter 1/7-96 (alltså oavsett orsak) får man inte köra enl. Övergångsbestämmelsen.
Det finns uppräknat 8 skäl när körkortet skall återkallas. Vad gäller sjukdom står det.
Om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort.
Återkallelsen får begränsas till att avse en eller flera behörigheter.
Åke
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Jan K
Om körkortet varit återkallat efter 1/7-96 (alltså oavsett orsak) får man inte köra enl. Övergångsbestämmelsen.
Det finns uppräknat 8 skäl när körkortet skall återkallas. Vad gäller sjukdom står det.
Om körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort.
Återkallelsen får begränsas till att avse en eller flera behörigheter.
Åke

Nu tänkte jag på det inte alltför ovanliga fallet att någon får en stroke och sedan förklaras fullt frisk och därför får tillbaka sitt B-körkort. Just i det fallet, så tycker jag att det är lite byråkratiskt att inte också få tillbaka sin rätt att köra PB > 3,5 ton. Men så är kanske reglerna. Beslutsfattarna "tänkte inte på det."

Bra att veta om man skulle ha oturen att drabbas. Fortkörningar drabbas man inte av - där har man sig själv att skylla.

//Jan
 
Toppen