• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort C1 och C1E

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkort C1 och C1E

Egentlig ikke, det er prinsippet som benyttes hele tiden ved palletpakking. Strekkplasten gjør jobben. Legge merke til mindre enn 45 grader, plasten legges med svært lav stigning og låser hvert lag slik at neste kan sikres på samme måte.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Banden kan ju ute fästa där, om man inte skall deformera godset, ser väldigt teoretiskt ut!

Exemplet visar en fyrkantig box med släta sidor, förmodligen för att det var enklast att rita upp, i verkligheten är det kanske sällan den typ av last som skall säkras.

Vinkeln som anges MAX 45 grader är naturligtvis direkt avgörande för om vilka laster som kan säkras på detta sätt. Men minskas vinkeln drastiskt, tex. till 10 grader, kan även hyfsat släta sidor på en last säkras på detta sätt.

Och précis som Knut skriver är det principen som visas. Med lite flexibelt tänkande kan man ju tex. tänka sig att lägga till 2st. spännband och dra det over ena hornet och framför nästa horn och på enda spännbandet drar man det över andra hornet och framför det horn som 1:a bandet drogs ovanför hornet på.

Nåväl, jag har inte för avsikt att övertyga några läsare på detta forum om dess försträfflighet att fästa last på detta sätt (där så är möjligt) utan beskriver vad som lärs ut när du tar BE, CE-kort.

Tror man det endast är teorrtiskt och saknar verklighetskoppling behöve rman inte ta det till sig. Dock får man räkna med svårigheter att klara uppkörningen om genomgången inför uppkörningen då handlar om lastsäkring.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Körkort C1 och C1E

Det är väl som vanligt när det gäller mycket om bestämmelserna i Trafiklagstiftningen, många av de som skapar regler och råd verkar aldrig någonsin ha lämnat skrivbordet. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Körkort C1 och C1E

Egentlig ikke, det er prinsippet som benyttes hele tiden ved palletpakking. Strekkplasten gjør jobben. Legge merke til mindre enn 45 grader, plasten legges med svært lav stigning og låser hvert lag slik at neste kan sikres på samme måte.

Om sträckplast används ja, annars i många fall svårt att applicera.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Körkort C1 och C1E

Det finns krav på hur lastsäkringen ska vara gjord och hur mycket den ska klara av. Som inspiration och med förklarande bilder är nog denna lathund, http://shop.tya.se/pdf/lastsakring_lathund.pdf, bättre att åskådliggöra lösningar på metoder än bilden tidigare i tråden, även för de som inte kör yrkesmässigt. Vem som transporterar gods är inte avgörande för vilka skador som kan vållas i eller utanför fordonet.

Vardagliga transporter av saker vi varit och handlat kan väga 500kg när de kommer farande genom kupen på en personbil. Hur många tänker på detta när det finns krockkuddar i bilarna? https://www.youtube.com/watch?v=___uM92E5UA
 
Toppen