• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort C1 och C1E

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Avarage, nu har du rört om i grytan ordentligt och kommit på vidlyftiga påståenden. Mina erfarenheter av jurister hos polisen är att de inte kan särskilt mycket om trafiklagstiftning, inte generellt och i jämförelse med de hos Transportstyrelsen i alla fall. Samma sak kan ju gälla många åklagare. Men de du har varit i kontakt med kanske verkligen är kunniga och insatta i juridiken. I sådana här ärenden är det viktigt att man dokumentera vad man får för svar från olika instanser och håller redan på vilka myndighetspersoner som har sagt vad. Skriftligt självklart.

Nåja, var och en har ju all rätt att få sin sak prövad i domstol och det var ju bra att du redogjort för hur du resonerar. Du skriver att Transportstyrelsens synsätt inte är prövat i domstol, vilket det kanske inte är. Det jag i första hand reagerade på var ditt första tvärsäkra påstående om att man får köra på B-kort trots tidigare återkallat körkort, vilket ju inte heller på något sätt är prövat i domstol. Att vänta på att någon polis ska kontrollera dig och skriva en rapport om olovlig körning kommer förmodligen ta tid, väldigt lång tid och kanske aldrig. Ett sätt att få saken utredd är ju att skapa ett rättsfall.

Avslutningsvis ber jag trådskaparen om ursäkt för att jag har medverkat till att kapa tråden, men kunde inte avstå att bemöta Avarages tes som utmanar Transportstyrelsens ställningstagande.
 
F

F.d. 53798

Guest
Sv: Körkort C1 och C1E

Det här låter intressant. Min dotter blev av med sitt B-kort tagit före 1996 på grund av ett tillfälligt epelistisk anfall hon fick tillbaka kortet utan nytt förarprov. Hon är en duktig förare o hon ville låna vår 4 tonnare men jag har sagt att hon inte har behörigheten längre. Stämmer detta
:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Det här låter intressant. Min dotter blev av med sitt B-kort tagit före 1996 på grund av ett tillfälligt epelistisk anfall hon fick tillbaka kortet utan nytt förarprov. Hon är en duktig förare o hon ville låna vår 4 tonnare men jag har sagt att hon inte har behörigheten längre. Stämmer detta
:twitcy:

Om återkallelsen grundade sig på ett tillfälligt medicinskt förhållande, så kanske hon borde få köra husbilen. Men enligt Transportstyrelsens synsätt kanske hon inte skulle få det i alla fall. Frågan måste därför ställas till just Transportstyrelsen och skulle de ge klartecken, så torde det vara klart att köra och Avarages tes behöver inte åberopas.:wub:
 

salolsson

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej!

Den största risken är nog om du skulle bli involverad i en olycka. Om försäkringsbolaget anser att du saknar behörighet att framföra en PB2 över 3,5 ton, kommer ersättningen att reduceras eller i värsta fall helt utebli.
Och i de läget spelar det ingen roll vad polisen anser.

M.v.h. Olsson
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej!

Den största risken är nog om du skulle bli involverad i en olycka. Om försäkringsbolaget anser att du saknar behörighet att framföra en PB2 över 3,5 ton, kommer ersättningen att reduceras eller i värsta fall helt utebli.
Och i de läget spelar det ingen roll vad polisen anser.

M.v.h. Olsson

Nu hänvisar jag ju inte till vad polisen anser utan åklagaren vilket har högre värde, anser jag, pga bättre juridisk kompetens.

Sedan går det alltid att driva civilrättsliga mål om så krävs. Det är dock lite halvt om halvt långsint att tro att försäkringsbolagen söker info om körkortet någon gång varit omhändertagen (som enl. de jag pratat med är skillnad på jämfört med begreppet återkallat).

Den dagen den sorgen!

Mvh!
Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Det här låter intressant. Min dotter blev av med sitt B-kort tagit före 1996 på grund av ett tillfälligt epelistisk anfall hon fick tillbaka kortet utan nytt förarprov. Hon är en duktig förare o hon ville låna vår 4 tonnare men jag har sagt att hon inte har behörigheten längre. Stämmer detta
:twitcy:

Som jag skrivit, enl. Åklagare och poliser i olika län (oberoende varandra) anser de allihop att om de uppgifter du skriver stämmer (ej behövt göra nytt förarprov), vilket vi ju får anta, så har din dotter fortfarande behörigheterna kvar.

Mvh!
// Niklas
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Det här låter intressant. Min dotter blev av med sitt B-kort tagit före 1996 på grund av ett tillfälligt epelistisk anfall hon fick tillbaka kortet utan nytt förarprov. Hon är en duktig förare o hon ville låna vår 4 tonnare men jag har sagt att hon inte har behörigheten längre. Stämmer detta
:twitcy:
Hej inte för att jag misstror någon här, men vore jag som du så skulle jag nog kontrollera detta noggrant för både din skull och din dotter ring ditt försäkringsbolaget och polis så får du deras tolkning, var noga med namn på personerna ifall olyckan skulle ske .
mvh Kent
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej,

Jag tar tillbaka tråden för att tala om hur det gått.
Som jag förstått så kanske jag skulle klarat mig livet ut med mitt vanliga körkort. Jag valde dock ändå att gå vidare med C1-kortet.

Körkortstillstånd 150
Läkarundersökning 800
Teorifrågor nätet 300
Teoriprov 325
Foto körkort 80
Uppkörning 800
Tillverkning körkort 150

Totalt 2605kr(sen tillkommer lite resor, ledigt från jobb m.m. säkert lika mycket till)

Jag pluggade frågor ca 5tim, läste lite grann när jag fick fel på frågor.

Säkerhetskontroll gjorde jag efter eget huvud och försökte kontrollera allt jag kom på inkl lastsäkring.

Mvh Johan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej,

Jag tar tillbaka tråden för att tala om hur det gått.
Som jag förstått så kanske jag skulle klarat mig livet ut med mitt vanliga körkort. Jag valde dock ändå att gå vidare med C1-kortet.

Körkortstillstånd 150
Läkarundersökning 800
Teorifrågor nätet 300
Teoriprov 325
Foto körkort 80
Uppkörning 800
Tillverkning körkort 150

Totalt 2605kr(sen tillkommer lite resor, ledigt från jobb m.m. säkert lika mycket till)

Jag pluggade frågor ca 5tim, läste lite grann när jag fick fel på frågor.

Säkerhetskontroll gjorde jag efter eget huvud och försökte kontrollera allt jag kom på inkl lastsäkring.

Mvh Johan

Grattis till nytt körkort!
Lånade du lastbil eller hur löste du fordon du körde upp med?

Mvh!
// Niklas
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Grattis till nytt körkort!
Lånade du lastbil eller hur löste du fordon du körde upp med?

Mvh!
// Niklas

Hej,

Man får sen 1/7 köra upp utan färdskrivare(dock med tillägg kod97 utan färdskrivare). Så jag körde upp i min husbil.
Måste ha en totalvikt på minst 4 ton och lastad till minst halv maxlast.
Blir lite konstigt egentligen , man har ett lastbilskort där man i princip endast kan köra husbil.

Mvh Johan
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Körkort C1 och C1E

Hur lastade du rent praktiskt upp husbilen till halva maxlasten med gods av "styckegodskaraktär"?
Pelletssäckar i garaget har jag hört någon använt men det kanske finns andra smarta knep så att de ser lastens vikt vid uppkörningen?
Min fru skall köra upp till våren med vår nya husbil om allt går som det ska....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Hej,

Man får sen 1/7 köra upp utan färdskrivare(dock med tillägg kod97 utan färdskrivare). Så jag körde upp i min husbil.
Måste ha en totalvikt på minst 4 ton och lastad till minst halv maxlast.
Blir lite konstigt egentligen , man har ett lastbilskort där man i princip endast kan köra husbil.

Mvh Johan

OK, tack för snabbt svar.
Det förutsätter ju att någon med behörighet kör bilen till uppkörningen så klart.

Mvh!
// Niklas
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Stort GRATTIS till nya körkortet! Liksom du tror jag, att det aldrig kan vara fel med lite kompetensutveckling; till och med när det kommer till körning och teori även om det formellt sett inte skulle behövas.

// J Peter
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Stort GRATTIS till nya körkortet! Liksom du tror jag, att det aldrig kan vara fel med lite kompetensutveckling; till och med när det kommer till körning och teori även om det formellt sett inte skulle behövas.

// J Peter

Kan inte annat än hålla med och där har bilister generellt sett mycket kvar att lära av oss motorcyklister som fortbildar oss regelbundet I syfte att bli säkrare i trafiken. Tyvärr finns inte detta intresset hos bilister i gemene man.

// Niklas
 

Joring

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2024
Sv: Körkort C1 och C1E

Hur lastade du rent praktiskt upp husbilen till halva maxlasten med gods av "styckegodskaraktär"?
Pelletssäckar i garaget har jag hört någon använt men det kanske finns andra smarta knep så att de ser lastens vikt vid uppkörningen?
Min fru skall köra upp till våren med vår nya husbil om allt går som det ska....
Det är ett problem, allt vi lastar i princip är ju av styckesgodskaraktär, svårt att förankara på lastbilssätt bara.
Jag åkte och vägde husbilen med lite vanliga saker som kläder, grill och lite till. Behövde lite mer vikt så jag fyllde vattentanken och vägde därmed tillräkligt mycket.

Uppkörningskontrollanten tyckte det var ok och såg det som svårt med förankringen för att uppfylla kraven helt.

Har man ett stort garage med lastskenor borde man iofs kunna visa upp surrningskunskaper också.

Mvh Johan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

Det är ett problem, allt vi lastar i princip är ju av styckesgodskaraktär, svårt att förankara på lastbilssätt bara.
Jag åkte och vägde husbilen med lite vanliga saker som kläder, grill och lite till. Behövde lite mer vikt så jag fyllde vattentanken och vägde därmed tillräkligt mycket.

Uppkörningskontrollanten tyckte det var ok och såg det som svårt med förankringen för att uppfylla kraven helt.

Har man ett stort garage med lastskenor borde man iofs kunna visa upp surrningskunskaper också.

Mvh Johan

Där så är möjligt är denna typen av metod att säkra last att föredra.



Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • grimma.jpg
    grimma.jpg
    64,7 KB · Visningar: 227

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Körkort C1 och C1E

Vad jag förstår står det inget om obruten följd i 'obruten följd' övergångsreglerna och då måste det ju tillkommit ett senare beslut. När o var detta togs och av vem måste ju transportstyrelsen kunna svara på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Körkort C1 och C1E

Där så är möjligt är denna typen av metod att säkra last att föredra.



Mvh!
// Niklas

131782d1513054760-grimma.jpg


Varifrån kommer den bilden? Det är ju närmast omöjligt att genomföra? :confused:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1 och C1E

131782d1513054760-grimma.jpg


Varifrån kommer den bilden? Det är ju närmast omöjligt att genomföra? :confused:

Allt beror naturligtvis på vad för last det är som skall säkras. Bilden visar visserligen en last som star på pall men det är inte det bilden är avsedd för utan hur spännbanden är dragna och förankrade.

Motsvarande bild hade vi med i underlaget "Säkring av last" när jag 2013 tog BE-kort.

Det finns flera sätt att förankra last på, självklart, men denna metod är riktigt bra vilket också lärarna tryckte på.
 
Toppen