• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra tung husbil i Europa!

Jerkann

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
12652
Medlemskap
2024
Vi ska åka till Kroatien via bl a Tyskland och har läst om att det kan vara krångligt med våra övergångsregler och vad som gäller när man har B-körkort. Fick jättebra tips här i klubben men inte klok på vilka sidor som är viktigast i ekvivalenstabellen så jag ringde Transportstyrelsen. Nu fick jag ordning på allt och det är säkert fler av er som redan förstått och skrivit om det men då kommer det en gång till :). Sidan som är viktigast att ha med är sid 84, där under punkt 2 står det. Jag skrev ut den sidan på flera språk för att gardera mig mot språkförbristningar. Det blev fem sidor istället för 500.
Kanske hjälper det någon!
Ha en skön sommar på vägarna, kör försiktigt!
Ann & Jerker

Jerkann
 
F

F.d. 56515

Guest
Inga problem med körkortet. Men fixa en gobox+ eller ha med dig reg papperna och fixa box innan gränsen till Österrike och Slovenien.
Och ta allvarligt på pipen i boxen. Fungerar det inte så jar du 5 timmar att betala annars blir det 240€ nöter. Vi vet för vi fick det i torsdags. Och då försökte vi betala på varenda tapp och slutligen en betal station som sa att den fungerade.
Men dagen efter blev vi stoppade och 240€ fattigare.
Schweiz får du inte åka i med B96 kort.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tänk på att du inte kan åka till Dubrovnik eftersom Bosnien skall passeras landvägen.
 
F

F.d. 940

Guest
Inga problem med körkortet. Men fixa en gobox+ eller ha med dig reg papperna och fixa box innan gränsen till Österrike och Slovenien.
Och ta allvarligt på pipen i boxen. Fungerar det inte så jar du 5 timmar att betala annars blir det 240€ nöter. Vi vet för vi fick det i torsdags. Och då försökte vi betala på varenda tapp och slutligen en betal station som sa att den fungerade.
Men dagen efter blev vi stoppade och 240€ fattigare.
Schweiz får du inte åka i med B96 kort.

B96 är väl endast för husvagn och släp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
B kort tung bil gäller inte i Bosnien eller Schweiz, ej EU länder.
B96 gäller släp.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tänk på att du inte kan åka till Dubrovnik eftersom Bosnien skall passeras landvägen.
Det stämmer att man inte kan köra landvägen lagligt med B-kort och tungviktare men däremot kan man ta färjan den korta biten mellan Ploce och Trpanj på Peljesachalvön. Från Trpanj är det ju också nära till Korcula som ju är en sevärd gammal stad.
 
Toppen