• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Status
Stängd för vidare inlägg.

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej igen vi bor i Thailand vintertid sedan 12 år nere i Phuket,jag köpte min första bil en Tyota Fortuner,då var det mest mopeder men åren gick och nu vågar man knappt ut på vägarna för att man tror man har kommit mitt i en biltävling.Det gäller alla från bussar till vanliga bilar,så vad bråkar vi om här alla kommer fram i tid om man har någon att passa när vi är ute och åker med våra husbilar skynda långsamt:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det finns inga 100 km/h vägar i Norge (Oslo undantag) så att allt flyter som det skall. Vi har mycket att lära oss från Norska bilister som tar verkligen hänsyn till sin omgivning, mötande och yrkestrafik. Svar på trådens fråga: nej, det är inte dieselpriset som styr utan säkerhet och flyt i trafiken i samspel med gällande trafikregler.
Förutom får, älgar, kor, cyklister , m.m. det är inte ovanligt att möta mammor med barnvagnar mitt på E-vägar...
Vad finns att lära av norrmännen, har du som är från Göteborg helt missat deras framfart på t.ex E6 i Sverige. De är klart överrepresenterade då det gäller högre farter än gällande/skyltade, kan bla beskådas på Gbg-förbifarten och i Tingstatunneln (70Km/t) förutom att de fladdrar som yra höns över befintliga filer dessutom utan att markera filbyten.

Nej tack, tror för egen del inte att jag har något som jag vill lära mig av dem mot bakgrund av deras framfart på E6 utmed västkusten (mina hemtrakter).
Enda förklaringen till vad jag upplever, är väl att våra böter i förhållande till i Norge är löjligt låga och att de "leker av sig" på våra bättre och snabbare vägar?
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Kompisåkte med en annan husbil till och igenom Norge och kan bara instämma att Norrmän i på Svenska vägar är väldigt mycket mer aggresiva på omkörningar och riskera sitt och andras liv genom att kör om helt utan sikt osv.

Men så fort man kom över gränsen till Norge så låg dom snällt bakom :D
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Efter 3 veckor på Nordkalotten och helt perfekt trafik otroligt lugnt så åkte vi in senare i Sverige och Arjeplog , då blev det precis som Danne skriver aldrig varit med om aggressivare körning från Norska bilister.

/Pelle
 
F

F.d. 30625

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag kör med saktare med husbilen men det är inte meningen men den går ju inte så fort ☺
2.5 diesel utan turbo
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej!

Jag har för först gången i Juli tagit mig möjligheten att kör min husbil för nöjes skull.
2dagar T/R Gbg inkl. runt 3mil stadskörning. (shopping Jkp/Borås/Gbg)


(den har vart utlånad till vänner då jag för närvarande är upptagen med att totalrenoverar ett nyligen inköpt hus)

Ang. att köra lugnt/sakta kanske t.o.m. kanske "för" sakta så tänkte jag se hur andra
trafikanter reagera över min planerade "långsamma" framfart....

Vart en riktigt trevlig återkoppling!!! :)
Ja nu körde jag ändå i 95Km på mätaren på "singelline" 100km väg. (92 enl gps)
Men i övrigt, accelererade lugnt & fint, tog tid på mig, körde ikapp några tradare,
valde då att lägga mig bakom tills de fick motlut och sjunk under 80km, då körde jag om.

Tillstår med att säga att det var en riktigt angenäm körning!
Bilen fick jag ned till 10,5L/100km under dessa 35mil. Not to bad... ;)
Inga andra trafikanter verkade se min lugna framfart som negativ.

Men jag körde helt efter rådande trafikrytm, jag DUM-körde inte långsamt
bara för att spara bränsle, utan en behaglig framfart i rådande tyngre trafikrytm.

Jag är övertygad om att jag inte framstod som någon "snigel" men ändå
körde jag på ett absolut lugnare vis än hur jag brukar köra. Riktigt Trevligt! :yes:

I morgon kör jag till Blues/Countryfestival i Hjo.
Tänker fortsätta med min nu inslagna väg, köra mjukt, efter rådande trafikrytm, inte för långsamt, inte köra om utan njuta av läget! :D

Skall dock avsluta mitt inlägg, vilket troligen påverka ett par "meschersmittar" här på HBK...

Till dig som hävdar att din +3,5ton tunga husbil rullar runt på 0,9...
Antingen kör du runt i en omdömeslöst låg hastighet, eller så har du helt enkelt inte koll.
Har du inte koll går detta tack & lov att åtgärda! :)

Att däremot köra omkring i egoistiskt omdömeslöst låg hastighet är tyvärr besvärligare... :rolleyes:
(kan ev. vara du som nu är negativt berörd över mitt inlägg, :wink:)

Min bil vägdes i Borås på väg mot Gbg, vågen visade då 3,560kg.
Fulltankad, fullt vatten, halvfull gråtank (glömt att tömma) en hel del packning,
mig själv + 40kg vovve, mat, pilsner, möbler, flera RC-helisar inkl. accar & laddstation.

Största del i lugn landsvägskörning= 10,5L/100Km (enl. färdator... Troligen något mer irl)
Vänl. Magnus
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag brukar ligga mest i lastbilsfart, bråttom hade jag förut på tävlingsbanan! Jag har kört efter GPS:en 80 på 80 väg, 90 på 90 väg 100 ppå 100 väg nog fasen har det kommit bilar å vill om, inte bara p.bilar utan t.om. husbilar vart katten har folk bråttom när inte ens hastighetsbegränsningar fungerar? Vill jag spara bränsle, då låter jag bli husbilen å stannar hemma!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Dom som kör omdömeslöst i låg fart blir med all säkerhet tvungna att växla ned i uppförsbackar och då är all insparad bränsle förbrukad när dom väl kommit upp och kan växla upp igen och krypköra till nästa motlut. :rolleyes:

/Pelle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Även om jag håller med dig om att det inte skall krypköras så får jag inte matematiken i ditt resonemang att stämma.

Backen är lika lång/brant oavsett hur fort du kör så mängden energi som går åt är detsamma. Undantaget luftmotståndet.
Med det inräknat drar det mindre bränsle att köra sakta upp för backen. Precis som på plan mark.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ska man inte köra på så hög växel som möjligt ? Och hur vet jag att jag utnyttjar gaspådraget lika om jag ligger och växlar hela tiden mot en jämnare körning på hög växel, men du har säkert rätt.

Vänligen Pelle
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej Magnus Svantesson med flera.

Som äger till en husbil med svag motor tycks det verka som Magnus Svantesson inte vill jag få njuta av livet i vår husbil.

Jag vill påminna att där finns fler tusen husbilar av äldre modell och med svag motor, för många nya husbilars äger blir det ofta den första husbilen.

Att hålla skyltad hastighet finns det absolut inget krav på, den skyltade hastigheten förklara endast den högsta hastighet du få köra.

Det verkar som Magnus Svantesson och ett flertals andra här i tråden vill vi med en äldre modell av husbil skall försvinna som husbils äger eller köpa ny husbil till en miljon kr. :mad:

Personligen gör jag det när jag ser jag har flera bilar bakom mig - tar jag av vid första P-plats, rastplats eller dylikt för att slippa förbi bilisterna, har jag en linjebuss bakom mig kör jag alltid in på första lämplige plats så den kan hålla sin tidsplan.

Mitt råd till alla med husbil, njut livet nu för i morgon kan det vara slut. :wink:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ska man inte köra på så hög växel som möjligt ? Och hur vet jag att jag utnyttjar gaspådraget lika om jag ligger och växlar hela tiden mot en jämnare körning på hög växel, men du har säkert rätt.

Vänligen Pelle

Näää Pelle! Det stämmer inte alltid. Kolla nästa gång på färddatorn får du se att det kan löna sig att växla ner i motlut, man får prova sig fram var man har bäst verkningsgrad i förhållandet; motlut, motvind, hastighet, varvtal:).

Sen är det faktiskt så att ligga på för lågt varvtal i motlut eller när det går tungt av någon anledning kan vara direkt förödande för växelådan i vissa bilar!


På tal om hastigheter i trafiken med husbil så kör iaf vi efter annan trafikrytm, för att möjligaste mån minimera omkörningar.
Sen ser man ibland (speciellt på 2 - 1 väg) husbilar som ligger och mösar och stoppar upp annan trafik i onödan........dålig stil, ger oss lika dåligt rykte som att slabba med gråvatten....
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Nja...det där undrar jag om det stämmer.
Man ska nog försöka ha en hastighet där motorn har bästa verkningsgrad och det kan innebära att du måste öka hastigheten lite innan backen för att köra så bränslesnålt som möjligt.
Ett exempel.

1:E4 norrgående efter Norrköping där börjar Åbybacken,den backen kör jag uppför fyra gånger i veckan med bil och släp(läs..långtradare) håller jag en hastighet runt 82 km/h (Det innebär ett varvtal på ungefär 1300, mitt på det gröna på varvtalsmätaren) vid backens början och sedan försöker hålla den hastigheten hela backen upp så får jag en bränsleförbrukning på runt 7/8 liter milen.

2:Håller jag lite under 80 km/h och låter hastigheten och varvet sjunka så att jag måste börja växla då ökar bränsleförbrukningen till 11/12 liter milen.

De flesta lastbilarna har färddator så du kan se alla värden som t.ex bränsleförbrukning i realtid.

Mvh
Interstar
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej!
1) Ja nu körde jag ändå i 95Km på mätaren på "singelline" 100km väg. (92 enl gps) Bilen fick jag ned till 10,5L/100km under dessa 35mil. .

2) Till dig som hävdar att din +3,5ton tunga husbil rullar runt på 0,9... Antingen kör du runt i en omdömeslöst låg hastighet, eller så har du helt enkelt inte koll. Har du inte koll går detta tack & lov att åtgärd a! :)

Min bil vägdes i Borås på väg mot Gbg, vågen visade då 3,560kg. Största del i lugn landsvägskörning= 10,5L/100Km (enl. färdator... Troligen något mer irl)
Vänl. Magnus[/quote]
-----------------------------------------------------

1) Med din uppgivna fart i ditt exempel ca 90km/t med en hög alkovbil (= succ allt större luftmotstånd från 70km/t och uppåt, så tycker jag faktiskt att din förbrukning 1,05lit/mil är riktigt bra för den biltypen (oavsett fordonsvikten)!

2) Du pekar här ut såna som exempelvis jag som kör helt andra biltyper, det kan man självklart inte kan göra på dina grunder än mindre "jämföra äpplen och päron" som du gör ovan (???)!
2.1 Jag själv kör t.ex en delintegrerad Hobby 75TL-12 5-ton, 3lit 177hp med robotlåda, denna delintegrerade husbilstyp har jämfört med din och andra alkovbilar betydligt lägre luftmotstånd (mindre frontyta dvs bilbredd x höjd och dessutom betydligt bättre cd värde/strömlinjeform = att mindre kraft behöver tas ut från motorn under körning).
2.2 Min bil är vägd, väger normalt 4.600kg på "din våg" vid Borås), men som sagt vikten spelar i dessa sammanhang betydligt mindre roll än luftmotståndet (under körning).

2.3 Det innebär att delintegrerade husbilar med ditt exempel av körning rimligen bör kunna ligga på ca 0,8 -0,85 lit/milen = helt normalt! Dvs inget konstigt som Magnus tycks tro!
2.4 Betr förbrukning jag ligger på knappt 0,95 lit/milen för all min körning, beräknat på bilens totala körsträcka 2.600 mil sedan den var ny respektive totalt tankade litrar enligt körjournalen (obsatt då är även AC'n och ev kyl inräkn i min förbrukn). Detta menar jag är ett bättre sätt att ange och hålla reda på den egna förbrukningen! Betr bilars vägmätare så har de oftast en försumbar felvisning och inget samband med bilars hastighetsmätare om inte detta har manipulerats i efterhand.

2.5 Betr mina erfarenheter så går just min husbil med som lägst förbrukning i fartområdet 80 - 95km/t, vid 70 - 80km/tim verkar den faktiskt att dra mer bränsle. Det innebär självklart för mig att verklig "långtradarhastighet" passar mig alldeles utmärkt!

Vill jag "obemärkt(?) köra fortare" och inte hindra "vissa" så har jag ju alltid denna maskin att tillgå och då är egentligen alla andra på vägen - just I VÄGEN men så ser inte jag det utifrån vissa inre egna förnuftmässiga begränsningar! Det krävs ju också ett visst "omdöme parat med hänsyn" när man vrider på Ducatins gashandtag;
 

Bilagor

  • Ducati 998 Biposto-02.JPG
    Ducati 998 Biposto-02.JPG
    880,9 KB · Visningar: 0

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Vi kjører en 150 hk automat og forbruket etter 8000km i sommer ligger på ca0,9l.
Kan jeg kjøre i mitt eget tempo, gjør jeg det. Når noen kommer opp bak meg slippes de alltid frem, kanskje jeg samler opp to/tre for å slippe å stoppe hele tiden. All nyttetrafikk slippes frem ved første mulighet, om jeg ikke legger meg i samme hastighet om veien er bra nok til det. På motorvei finnes det alltid en trailer som kjører jamt og cruisekontrollen kan brukes. Tidlig og sent på dagen er vi stort sett alene, og har noen fine stunder.
At noen bruker hele sommeren på å lure på om de skal/skal ikke kjøre forbi, da får de ligge bak.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Vete fan om jag tror på vetenskapen här nu, jag har kört 700 mil från Gävle rundat Nordkalotten och skrivit upp varenda km på instrumentpanelen när jag tankat vi har räknat 100 tals gånger och varje gång fått 0,94l/mil jag litar nog på vår bil och mätare, vidare kan nämnas att vi flyter med i trafiken och sköter oss på allas bästa sätt kör ca 10 km långsammaren än skyltarna visar och flyttar på oss när det är möjligt.
Helintegrerad 3850kg vägde 3800kg när vi startade.
Vänligen Pelle
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Körde Från Odda i Norge till Nånstans i Värmland på 0.88, då håller jag satt hastighet där det är möjligt, ibland lite över.

Finns inga vägar över 90 på den sträckan ioförsig. Nästan uteslutande 80väg.

Då visade trippmätaren 63 mil och jag fick i 55.39 liter alltså 0.88 liter/mil.

Den väger enligt papper 2410 kg och får lasta 690, ingen aning hur mycket som var i den.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Nja...det där undrar jag om det stämmer.
Man ska nog försöka ha en hastighet där motorn har bästa verkningsgrad och det kan innebära att du måste öka hastigheten lite innan backen för att köra så bränslesnålt som möjligt.....

Visst skall man ha ett varvtal där motorn har bäst verkningsgrad för att köra snålt men det behöver ju inte vara på just 5:ans växel.
Om det optimala varvtalet är t.ex. 2000v/min finns det fyra växlar till och med det fyra hastigheter till där motorn går som mest ekonomiskt. Skillnaden är bara att med högre hastighet(högre växel) kommer ökat luftmotstånd.

Det kan säkert vara så i vissa fall att det är bättre att gasa på lite för att komma upp i exakt rätt varvtal på samma växel och att nettobesparingen då ändå blir högre trots att luftmotståndet ökat.
Men det skall nog bara vara en mindre justering i så fall. Luftmotståndet är ju den stora boven.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Kompisåkte med en annan husbil till och igenom Norge och kan bara instämma att Norrmän i på Svenska vägar är väldigt mycket mer aggresiva på omkörningar och riskera sitt och andras liv genom att kör om helt utan sikt osv.

Men så fort man kom över gränsen till Norge så låg dom snällt bakom :D
Tror jag det med de böter det kostar att köra fort i Norge.
Ove.G
80 väg 86-90=1600. 91-95 =2600. 116-120=9000.
60 väg 96 =10000.
+40 60 väg =fängelse.
+45 80 väg =fängelse.
Tänk dessutom på att snittfarten mäts ibland mellan två kameror. Är hastighetsskylten översnöad eller oläslig hjälper inte, den gäller ändå. Dessutom är norsk polis smartare än den svenska, står ofta skymd för radarmätning.
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen