• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej

Med förhoppning om att en tråd gällande HUR vi kör & vad som är brukligt gällande "underhastighet" kan ge oss nya åsikter, lärdom!

Gällande bränsleförbrukning.
(själv kör jag miljömedvetet och efter situation, med rådande väl väglag då hellre närmare tillåten max hastighet)

Personligen anser jag att det inte är ok att ligga i 70km på en singel line 100km väg för att "jag är o-stressad"
& för att jag som person i fråga se varje milliliter bränsleförbrukning som ett Stort offer!

Är det OK att ligga i 70km (på där tillåtet 100Km) på 1 +2väg bara för att bränsleförbrukningen är så betydande? (milliliter)

Vad anser du?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Personligen tycker jag inte att man bör ligga under lastbilsfart men att hålla lastbilsfart och följa trafikrytmen för den tunga trafiken tycker jag är helt OK. Utomlands är det t o m regel för husbilar över 3,5 ton i de flesta länder undantaget Tyskland.
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det finns ingen minsta tillåtna hastighet på 2+1 vägar (iaf inte vad jag känner till). Alltså får man hålla den fart man själv anser vara lämplig (oavsett skäl).

Vi är alla olika, en del har bråttom andra kör försiktigt. Själv gör jag olika beroende på situationen och naturligtvis försöker jag vara hjälpsam i trafiken och hålla mig ur vägen när andra som har mer bråttom kommer ifatt men att sitta och agera trafikpolis tror jag inte gör någon glad... :)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Dom som kör för sakta tror jag skapar en himla massa onödig ilska från övriga bilister. Risken för olyckor är överhängande, troligen nästan lika illa som fartdårarna i 180...

Körde för sakta – fick bot på 1000 kronor

Om man av miljöskäl kör för sakta ska man nog överväga att skapa en "husbilspool"
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ja självklart är det OK att hålla en lägre hastighet om det känns bättre, den som kommer bakom har ju valet att köra om eller sänka sin hastighet!
Skulle aldrig ifrågasätta varför föraren framför håller en viśs hastighet, så länge hen inte försvårar min omkörning!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag håller gällande hastighetsbegränsningar.
Dock brukar jag inte köra fortare än 110 på motorväg om inte lägre hastighet anges.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej "LADDAREN"

Du tycker alltså att det är ok att köra i 70 Km på singel line 100Km väg!

Ja självklart är det OK att hålla en lägre hastighet om det känns bättre, den som kommer bakom har ju valet att köra om eller sänka sin hastighet!
Skulle aldrig ifrågasätta varför föraren framför håller en viśs hastighet, så länge hen inte försvårar min omkörning!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag tycker det är ett ofog att störa trafikrytmen om den håller laglig hastighet. Vi nöjesåker, men dom flesta på vägen använder den faktiskt som en kugge i samhället.

Det är många viktiga transporter som blir försenade om alla skulle göra det. Allt från distribution till sjuktransporter. Finns ingen omkörningsmöjlighet så är det oansvarigt att hålla 30 km/h under hastighetsbegränsningen.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Jag tycker att var och en får hålla vilken hastighet som helst bara man hjälper andra att köra om. MEN de som håller 70km på 1-fils sträckan och sedan ökar farten när 2-fils avsnitten börjar och sedan sänker när det åter blir 1 fil, de ska hålla sig hemma.
/ Olle
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Vi bor precis bredvid E18 där det är 2-1 väg. Ofta är det stopp här utanför pga olyckor. En del av dem är orsakade av fortkörare, men en del beror på att slöa trafikanter stressar upp trafiken.

Man kan se när det är Power big meet med alla jänkare som ligger i 50-60. Men ofta även husbilar och husvagnar som har en lång kö av långtradare efter sig.

Jag tycker faktiskt att vi inte ska störa yrkestrafiken. Dom är faktiskt viktigare än tidsmiljonärer.

Tidigare hade jag ett färdtjänstföretag som ofta körde samma sträcka till central lasarettet i Västerås. Om man fastnade i köerna hände det ibland att främst äldre missade sina behandlingar.

Jag tycker vi som husbilsbilister ska dra vårt strå till stacken och minska stressen och olyckorna i trafiken. Kan vi inte hålla normal lastbilsfart borde vi inte köra på viktiga transportleder.
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hej "LADDAREN"

Du tycker alltså att det är ok att köra i 70 Km på singel line 100Km väg!

Det får anses vara ok, det finns inget i trafikreglerna som reglerar hastigheten?

Vart är gränsen för ok, 80? 75? 89? Obromsat släp får t ex max köra 80, ska de inte tillåtas på den typen av vägar då?
 

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2024
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Hänsyn tycker jag är ett bra ord i det här sammanhanget.
Om man kör väldigt sakta på en enfilig väg och drar på sig en kö kan man ju faktiskt gasa på och inte sitta som en surgubbe med inställningen att här är det ingen annan som bestämmer hur fort jag skall köra.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det är inte okey. Spara bränsle är inte ett "giltigt skäl" att köra med "överdrivet låg hastighet". Hur mycket bränsle har gått åt och kommer att brännas för alla som accelererat från 70km/h till 100km/h vid omkörningar. En jämn hastighet med flyt för alla är miljövänligast för alla. Även för den som kör i 70 på 100-väg som vid eftertanke är indirekt den största miljöboven.

En annan positiv effekt när man håller skyltad hastighet är att risken att bli inblandad i en omkörningsolycka minskar. Det är bara de som kör för fort som kör om. Kör man långsammare än skyltad hastighet så ska man även hantera de som kör i skyltad hastighet, bussar och eventuellt lastbilar på omkörning. Bussar, om alla passagerarplatser har bälte, så får de köra i 100km/h numera och dom chaufförerna vill hålla tidtabellerna.

Kör jag ett fordon som får köras i 100km/h och det är skyltat 100 så har jag skyldigheten att också göra det enligt trafikförordningens kapitel 3 och § 16. Om förutsättningarna eller situationen är enligt § 14 och § 15 i samma kapitel så gäller dessa paragrafer före § 16.

Egna påhittade "giltiga skäl" för att avvika från skyltad hastighet är, Näääeeej! Det finns nog inget annat i trafiken som irriterar mig så mycket som bilister, som har en bil som får köras och som kan köras i skyltad hastighet som kör för långsamt, i dagsljus, torrt väglag, på raka och breda vägar med vägslänter som är klippta, viltstängsel, vägmarkeringar, kantstolpar och mittseparering.
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

jaha, då ska alltså de med gamla husbilar helst försvinna från våra vägar ? eller kanske stanna i Norge. Jag kör gärna av och låter andra passera om det är nån som har bråttom, men blir lite orolig att göra det då man har en långtradare tätt tätt bakom...........jag kör så gott jag kan :yes: man ska vara glad och lugn i trafiken
 
Senast redigerad av en moderator:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Det är väl skillnad på att inte kunna köra fortare (t.ex släp eller lastbil) pga antingen regler eller begränsningar i fordonet, och att medvetet inte köra fortare pga att man själv inte anser så.

90 eller 100 gör även en gammal alkovbil. Kanske inte så bekvämt alla gånger, men när jag själv för inte länge sedan hade just en sådan som trivdes bäst i 80-90, då körde jag väldigt sällan vägen som krävdes högre hastighet, just pga att jag visste att jag hindrade trafiken då.

Det är ju upp till var och en, men jag tycker det är förenat med fara om en person bestämmer sig för att ligga under hastighetsgränsen, på framför allt mindre vägar eller 1+2 vägar. Det skapat en hel massa provocerade omkörningar som utsätter alla bilister för fara.

Det är ju av vettiga orsaker det är förbjudet med traktorer och mopeder på motorväg...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

En sådan öststatsmentalitet som kommer fram här i några inlägg. Alla individer är olika och var och en blir lycklig på sin facon. Kan inte yrkestrafiken anpassa sitt körsätt till övrig trafik och inte propsa på företräde framför alla andra trafikanter så är det deras problem.

För övrigt är järnvägen uppfunnen för länge sedan!

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Brukar ligga mellan 80 och 90 med husbilen, tyvärr minst fyra gånger "för fort" (enl.polisen) med personbilen.

Om det finns bilar med lägre hastigheter framför på vägen är det bara att vänta på lämpliga tillfällen för omkörning.
Bara den som ligger och kör i "låg hastighet" i förhållande till övrig trafik vet anledningen till snigelfarten.
Körde en Volvo från Göteborg till Orust på tvåans växel för många år sedan på grund av haveri i växellådan. :wink:

Håller för övrigt med om att de som kör "för sakta" är nog lika farliga för medtrafikanter som de som kör "för fort".
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Kör du i 70km på en 100km väg för att spara bränsle?

Ja Magnus!
Tycker det framgår av tidigare svar.....
Som förare bör du koncentrera dig på att framföra ditt fordon istället för att ifrågasätta andras beteende!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen