• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd av Dethleffs I 6501

F

F.d. 54497

Guest
Håller på och kollar på en Dethleffs I 6501 med Alde vattenburet värmesystem. Denna har även automatlåda där säljaren påstod att det inte är någon robotlåda utan en riktig automat som personbilarna har.

Är det något särskilt man ska undersöka på denna modellen eller rent av akta sig helt för denna bil :)?

Vi kommer att använda den för två vuxna och ett barn året runt på helgerna och semestertid. Så mycket man vill.

Tacksam för alla synpunkter!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Väg bilen på våg för ett köp, två vuxna och två barn + semesterpackning kommer att göra många bilar olagliga pga för låg lastvikt.
Dubbelkolla om bilen har tjänstevikt över eller under 3500 kg, kan ha betydelse beroende på körkort.

Fuktmätning utförd av någon annan än säljaren.
 
F

F.d. 52908

Guest
Hej. Jag har en sådan bil du beskriver T 6501 årsmodell 09. Köpte den begagnad 2010. Tycker den har funkat bra, bytt kamrem efter fyra år och nu är det dags igen. Fick byta generator, givare till partikelfiltret, har haft problem med låsen till kylskåpet. Som någon säger kan det va bra att kolla lastvikten, min har totalvikt på 3850 så det räcker år mej. Kan ju va bra att veta om det är en privatimporterad med tanke på förvärmning och vinterpaket och priset som ofta påverkas. Alde har ju värmeväxlare som är bra när man kör, sen kan man köra systemet baklänges och då värma motorn som en motorvärmare. Har aldrig haft problem vid besiktningen.
Lycka till/ sören
 
Toppen