• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny husbil? Kolla reservdelstillgången.

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fick en mindre skada på husbilen på vår lilla semesterresa. Lyckades hitta en firma i Gbg som kan åta sig jobbet (byte tätningslist mellan bakstam och vägg/tak, byte fönster lite dekaler samt lackjobb).

När vi visar upp bilen (en Carthago) nämner, i förbifarten, mannen ett annat jobb de har där reservdelarna beställdes i början av maj i år men levererats först nu (slutet aug). Dessutom var hälften av reservdelarna fel typ/modell.

Dvs han förmedlar att ”normal” väntetid på reservdelar från Carthago är minst 2månader.

Vi har ingen brådska då vår bil går att använda.

Han fortsätter beskriva de enormt långa leveranstiderna för andra märken (också). Där ett annat exempel var en Frankia 880 med 4mån leveranstid på komponenter till bodel som idag går i produktion dvs delarna finns (till nyproduktion).

Problemet med långa, eller rättare sagt VÄLDIGT långa leveranstider på delar till bodelen, tycks gälla de flesta märken (enl. vad han förmedlar).

Det finns förmodligen fler orsaker till detta. Så som extremt korta serier, oändligt många olika modeller mm.

Men också en ”planerad” brist (av ekonomiska orsaker) där tillverkarna endast (i stort sett) ”tar höjd för” delar till nyproduktion och lämnar reservdelar till eftermarknaden därhän.

Så skadas bodelen och ni/vi behöver reservdelar (utöver standardkomponenter) får ni/vi räkna med 2-4mån leveranstid (ibland längre).

Dax att klämma lite på säljarna av nya fordon så de börjar ställa högre krav på reservdelstillgång kanske!?

// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om handlaren benytter seg av en bestilling pr. mnd så får han ofte bedre pris. Dette er hva fabrikkene kaller lagerbestilling og sender på billigste måte. Enkelte har og en hvis minstebeløp på slike lagerordrer så det kan ta mer enn en mnd før ordren blir sendt. Dette kan være en av mange mekanismer som gir lang leveransetid.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är samma långa leveranstider i Tyskland och det gäller nog alla märken! Ingen vill hålla ett lager idag på grund av höga kostnader. Just den reservdel man vill ha kanske tillverkas om en månad, inte ens ett framljus till en ny bil fanns hemma till mej. Den informationen fick jag direkt från Hymer World i Tyskland.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag tror inte något speciellt märke utmärker sig utan problemet, för det borde vi väl ändå kunna vara överens om att det är (?), finns nog hos de flesta husbilstillverkande företagen.

Klart att det är en ekonomisk fråga, där man prioriterar nybilstillverkningen. Ett tänk som i sig är korrekt men att helt strunta i befintliga kunder och deras reservdelsbehov kommer, förr eller senare, att straffa sig. Om inte annat när högkonjunkturen är förbi.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
På personbilar är det samma sak..

När jag skulle byta hjul på min NYA Volvo så hade jag sönder låsnyckeln som man måste ha för att få bort hjulbulten. Åkte in på Volvo för att köpa en ny nyckel, NÄ den specialtillverkas i Italien och det tar mååånga veckor innan den kan finnas här hos oss.

Det är omöjligt jag måste skifta hjul nu, vad finns det för alternativ för att få loss fälgen. Den får man skära bort svarade servicekillen på Volvo, men då gör vi det sa jag så köper jag en ny fälg. Det finns ingen fälg att köpa för alla fälgar till den modellen går till dom nytillverkade bilarna. Suck....

Hur fasiken gör bärgarkillarna när dom kommer till bilar med punktering tänkte jag när jag kom hem.
Ringde till en bärgarfirma och av han fick jag ett nummer till en bilmeck/bärgarkille som skulle försöka hjälpa mig.

När jag kommer dit med bilen kommer en killen och tittar på hjulbulten, sen hämtar han en hylsa som han slår fast på låsbulten sen var det bara skruva av bulten, hela proceduren tog kanske 1 minut. .. Jag var chockad och sa men det där kan tjyvarna också göra, det här tricket kan varenda hjultjuv sa han, dessutom är dina skräpstandardfälgar ingenting någon tjuv vill ha, jag tycker du ska lägga av med låsbara hjulmuttrar!

Sen dess har jag aldrig haft låsbara hjulmuttrar på någon bil, vill dom ta hjulen så gör dom det busenkelt iallafall.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Klart det går att hitta liknande scenarion på personbilssidan. Och oavsett många veckor så blir kunden lidande.
Men många veckor vs. många månader, upp till ett halvår, är rätt stor skillnad.

Jag kanske hör till en liten skara människor som tycker leveranstider på bodelsdetaljer mellan 2-6mån, som regel INTE undantag, är orimligt och något vi kunder bör trycka så mycket vi kan mot säljande organisationer/företag!?

Skönt att det löste sig med ditt hjul dock.


// Niklas
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sånt här gör att de på sikt förlorar kunder och öppnar upp för " pirattillverkning" vilket har skett bland andra fordonskategorier.
Ibland kan det dock vara åt andra hållet. Jag behövde ett drev till en maskin och ringde till Nederländerna kl 15.30 på eftermiddagen. Kl 9.30 på förmiddagen dagen efter kom en budbil med drevet och det var ingen extra fraktkostnad. Den här firman är rädd om sina kunder och det är ju ganska givet vart man ringer nästa gång.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Angående långa leveranstider på specifika bodelar.
Vi har en mindre skada på vår husbil som är ett försäkringsärende.
Takluckan över den nedsänkbara sängen fram skall bytas.
Leveranstid cirka 3-4 mån.
Takluckan sitter på en Adria Sonic 2013 (samma taklucka tror jag på modell (2011-2016)
Vi har en plexiglas skiva för som är tejpad med silvertejp
Bytt tejp ett par gånger
Som tur är går den att använda
 
F

F.d. 55500

Guest
Har en Hymer 06 aldrig problem bara att ringa
Tar ett par veckor alt. Åka ner och beställa då
Tar det bara någon dag,
 
F

F.d. 55500

Guest
Tror att det mycket handlar om språket! Tyskar är otroligt exakta
Allra minsta språkförbistring blir det fel,,,,jo jag vet,,,,
 
F

F.d. 55500

Guest
Återförsäljaren kanske inte kan Tyska (tyskar kan inte engelska )
Fransmän ska vi bara inte tala om!
Som tur är vi är tvåspråkiga i familjen
(Frun GB jag lite D)
 
Toppen