• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa NY GPS ?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kul med den tyska jämförelsetesten. Och precis som jag anade så kan inte Garmin hitta rätt väg.

Och Intelliroute har ju gått ett steg längre iom att man kan mata in vilket bränsle man kör på och miljöklass, borde därmed undvika att köra in i fel miljözon.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag har försökt hitta vilket format den accepterar. csv / gpx ? (Garminformat bl.a.)
Då jag har ett 10000 tals POI som man vill behålla
kan man få texten på svenska?
Någon som vet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kul med den tyska jämförelsetesten. Och precis som jag anade så kan inte Garmin hitta rätt väg.

Och Intelliroute har ju gått ett steg längre iom att man kan mata in vilket bränsle man kör på och miljöklass, borde därmed undvika att köra in i fel miljözon.

Det låter lite underligt, jag har tre olika Garmin, den äldsta över tio år gammal, och t.o.m. den hittar till nästan alla platser jag jag vill. Om jag hade uppdaterat kartorna de senaste åren är jag övertygad att den hade hittat alla platser som finns i kartmaterialet.
Jag uppdaterade min nyaste Garmin häromdagen, den visar tre olika vägalternativ där så är möjligt, jag testade med några platser jag känner väl, och den gav mycket vettiga förslag. Ibland undrar jag om inte de största problemen sitter framför skärmen? :)
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Montreal:
Jag har också haft 3 Garmin, nu två. 3597 och 770 camper. 3597 har jag med "rullande" uppdatering på ställplatser/campingar när jag kör. 770 till min navigering.
Samung platta s2 med både Sygic och CoPilot båda för caravan. Jag har ställt in Garmin på ICKE grusvägar, bussfiler och annat smått. Trots detta vill Garmin in på små skogsvägar medan Sygic/CoPilot kör till nästa större väg. Så här vinner plattan.

Visst blir man irriterad att ett företag som Garmin inte klarar av detta. De är dock marknadsledande både till sjöss och luft så då borde de kunna klara av vägarna också.
Förmodligen, min tro, är att de olika Lantmäterierna från länderna inte lämnar rätt uppgifter till Garmin. Kan kanske bero på priset de vill betala. Bara en reflektion från min sida alltså.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag ställer gärna mina på närmaste väg eftersom jag gillar småvägar, men då får jag ju välja bort de vägar som inte ser vettiga ut själv, men om jag istället använder snabbaste väg fungerar undvikandena utmärkt. Kombinationen närmaste väg och ingen grusväg, ingen motorväg o.s.v. känns lite främmande för mej. F.ö. kör jag en 10" padda med Sygic bredvid, men den använder jag för den större överblicken, inte för navigation.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det låter lite underligt, jag har tre olika Garmin, den äldsta över tio år gammal, och t.o.m. den hittar till nästan alla platser jag jag vill. Om jag hade uppdaterat kartorna de senaste åren är jag övertygad att den hade hittat alla platser som finns i kartmaterialet.
Jag uppdaterade min nyaste Garmin häromdagen, den visar tre olika vägalternativ där så är möjligt, jag testade med några platser jag känner väl, och den gav mycket vettiga förslag. Ibland undrar jag om inte de största problemen sitter framför skärmen? :)
Garmin hittar till målet men det blir varken den snabbaste eller bästa vägen enligt min erfarenhet. Kanske en något begränsad erfarenhet eftersom jag har använt mig av Garmins inbyggda gps som finns i bl a Kenwoods radioapparater. Denna gps är inte lätt att använda, mycket långsam, har lågupplöst bild och som sagt visar omvägar, därav min motvilja mot Garmin.

För några år sedan dissade jag Google men nu fungerar både den och Apples navigering bäst tycker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jag har sett det där förut med Kenwood navigator från Garmin, där får man ju det som Kenwood har valt, sedan brukar ju uppdateringarna där vara både svåra att göra och dyra, så det kan ju lätt hända att varken mjukvaran eller kartmaterialet blir uppdaterat. Så man skall nog inte döma Garmin:s navigatorer efter Kenwoods apparater.
 
Senast ändrad:

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
According to the manufacturer, all Intelliroute devices are Android-based and will support just about any language provided by Google language.

And would be preinstalled. You would only need to activate it via Android.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Montreal:
Jag har också haft 3 Garmin, nu två. 3597 och 770 camper. 3597 har jag med "rullande" uppdatering på ställplatser/campingar när jag kör. 770 till min navigering.
Samung platta s2 med både Sygic och CoPilot båda för caravan. Jag har ställt in Garmin på ICKE grusvägar, bussfiler och annat smått. Trots detta vill Garmin in på små skogsvägar medan Sygic/CoPilot kör till nästa större väg. Så här vinner plattan.

Visst blir man irriterad att ett företag som Garmin inte klarar av detta. De är dock marknadsledande både till sjöss och luft så då borde de kunna klara av vägarna också.
Förmodligen, min tro, är att de olika Lantmäterierna från länderna inte lämnar rätt uppgifter till Garmin. Kan kanske bero på priset de vill betala. Bara en reflektion från min sida alltså.

Min uppfattning är att Garmins kartunderlag var bättre på Navteq tiden vad gäller vägar. Sedan kartunderlaget blev Here har ett flertal vägar försvunnit från kartan, visserligen små vägar men som regelbundet trafikeras. Here (och därmed Garmin) verkar koncentrera sig på det större vägsystemet men de är inte särskilt tillförlitliga på det mindre vägsystemet. Adresser är de dock bra på att hitta.
 
Toppen