• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa NY GPS ?

F

F.d. 54123

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Kort sagt. Varför slänga bort pengar på hårdvara när det finns appar till iOS och Android som i mångfald och kvalitet är överlägsna de ensikilt hårdvarubundna programvarorna?

En iOS-eller Androidtelefon med gps slår allt som Garmin m.fl. hårdvarutillverkaare av gps-utrustningar erbjuder.

Tillgänglig programvara och mångfald är absolut viktigast. Noggrannheten för gps-moduler i mobiltelefoner överstiger dessutom alla programvarors krav på vägval för navigrering.

Viktigast är all övrig trafikinformation som erbjuds och där hämtar alla gps-programvaror information från samma offentliga databaser.
 

Marguerite

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Garmin 770 LMT-D Camper.
Garmin 770 LMT

Kartbok tror jag nog alltid kommer att finnas i bilen av nyaste slag :)

Roomingen som försvinner gäller inte våra "jobbmobiler" därför började vi kolla på GPS. INTE mobil....

Dessutom har jag inte hittat höjd/längd/vikt/mmm i tele-apparna



FINNS MÅNGA FLER inlägg att besvara TAVK
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Garmin 770 LMT-D Camper.
Garmin 770 LMT

Kartbok tror jag nog alltid kommer att finnas i bilen av nyaste slag :)

Roomingen som försvinner gäller inte våra "jobbmobiler" därför började vi kolla på GPS. INTE mobil....

Dessutom har jag inte hittat höjd/längd/vikt/mmm i tele-apparna



FINNS MÅNGA FLER inlägg att besvara TAVK

Sygic truck har inmatning av längd. höjd, bredd, vikt, max hastighet (och antal axlar?).
Finns säker fler, men vi kör med Sygic truck.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa NY GPS ?

Jag misstänker att de flesta navigeringsappar har funktioner för tunga fordon, hur de fungerar i Sverige är osäkert.

IMG_1362.PNG
iGO Navigation
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Nej, jag har inte kört just de apparna samtidigt. Tomtom är en av få appar som jag har köpt, avinstallerat och sedan utnyttjat Apples ångerrätt och fått pengarna tillbaka. Däremot har jag kört Here, iGo och Sygic samtidigt.

Man kan ha betydligt fler navappar på samma platta om man är nörd som jag.

Visa bilaga 125374

Visa bilaga 125375

Jag kanske var otydlig med min undran "kör samtidigt" :oops:

Att man kan ha 100-tals appar "installerade samtidigt" är ju inget frågetecken, för de flesta :)

Jag tolkade ditt inlägg som att du kör/kört flera navi-appar samtidigt "multitasking".
Ifall nu detta var möjligt borde det bli ett himla tjabbel på de trevliga rösterna :(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa NY GPS ?

Jag kanske var otydlig med min undran "kör samtidigt" :oops:

Att man kan ha 100-tals appar "installerade samtidigt" är ju inget frågetecken, för de flesta :)

Jag tolkade ditt inlägg som att du kör/kört flera navi-appar samtidigt "multitasking".
Ifall nu detta var möjligt borde det bli ett himla tjabbel på de trevliga rösterna :(

Det går men blir en aning snurrigt eftersom apparna inte alltid väljer samma rutt.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Köpa NY GPS ?

Jag tolkade ditt inlägg som att du kör/kört flera navi-appar samtidigt "multitasking".
Ifall nu detta var möjligt borde det bli ett himla tjabbel på de trevliga rösterna :(
Ja, det stämmer att det kan bli lite tjat om man kör flera parallellt :) I grunden hämtar apparna positionen från GPS-modulen och det verkar funka att serva flera appar samtidigt. Om man sedan väljer att köra apparna samtidigt eller växla mellan dem är mest en fråga om tycke och smak. Har jag t.ex. Here igång med en rutt så händer det att jag startar upp Sygic för att kolla hur det ser ut med rastplatser eller annat, utan att stoppa Here, och det funkar fint. Har dock inte gjort några långtidstester med flera appar igång. Ville mest peka på fördelen med surfplatta mot "GPS". OM man gillar olika egenskaper i olika Navigationsprogram så KAN man köra flera, t.o.m. samtidigt, i en surfplatta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Kort sagt. Varför slänga bort pengar på hårdvara när det finns appar till iOS och Android som i mångfald och kvalitet är överlägsna de ensikilt hårdvarubundna programvarorna?

En iOS-eller Androidtelefon med gps slår allt som Garmin m.fl. hårdvarutillverkaare av gps-utrustningar erbjuder.

Tillgänglig programvara och mångfald är absolut viktigast. Noggrannheten för gps-moduler i mobiltelefoner överstiger dessutom alla programvarors krav på vägval för navigrering.

Viktigast är all övrig trafikinformation som erbjuds och där hämtar alla gps-programvaror information från samma offentliga databaser.


Det här kräver mer förklaring om den påstådda överlägsenheten (frågan är seriös) eftersom jag under flera års praktiskt bruk gjort helt andra erfarenheter.

Nej, all trafikinformation hämtas inte från samma databas. Med de TomTom enheter som har simkort kopplas enheten (om man själv godkänner det) ständigt samman med TomToms centraldator för trafikinformation, här samlas information från alla anslutna enheter, och om någon av dessa rapporterar något hinder så sprids det direkt till de övriga, den här informationen är det ingen annan som får.
Det hela fungerar mycket bra och har gjort att TomToms trafikinformation är i särklass.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Det här kräver mer förklaring om den påstådda överlägsenheten (frågan är seriös) eftersom jag under flera års praktiskt bruk gjort helt andra erfarenheter.

Nej, all trafikinformation hämtas inte från samma databas. Med de TomTom enheter som har simkort kopplas enheten (om man själv godkänner det) ständigt samman med TomToms centraldator för trafikinformation, här samlas information från alla anslutna enheter, och om någon av dessa rapporterar något hinder så sprids det direkt till de övriga, den här informationen är det ingen annan som får.
Det hela fungerar mycket bra och har gjort att TomToms trafikinformation är i särklass.

Garmin har en liknande funktion (utöver TMC), dock med koppling mot en smartphone.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/111441

Instämmer även med att inget system är "överlägset" utan just bra på olika sätt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Roomingen som försvinner gäller inte våra "jobbmobiler" därför började vi kolla på GPS. INTE mobil....

Nu vet inte jag vilka villkor som kommer gälla, enligt Telia butiken idag kommer förändringen för företag den 15 juli, det kommer förmodligen bli betydligt bättre surfmängd för företagstelefonerna.

Vi får nog tålmodigt vänta och se.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Jag skulle för allt i världen inte använda en platta istället för min gamla, men då dyra TomTom GPS. Jag blir imponerad över att folk hinner med att följa med allt runtomkring på sin platta när dom KÖR, jag vill bara veta bästa vägen från A till B, allt det andra har jag redan planerat in, innan jag började köra.

Jag kommer/måste också byta GPS, vill ha en med livstidsuppdateringar, är less på att bli robbad varje år.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa NY GPS ?

Jag skulle för allt i världen inte använda en platta istället för min gamla, men då dyra TomTom GPS. Jag blir imponerad över att folk hinner med att följa med allt runtomkring på sin platta när dom KÖR, jag vill bara veta bästa vägen från A till B, allt det andra har jag redan planerat in, innan jag började köra.

Som du säkert känner till finns ingen bästa väg, det skiljer från användare till användare. Därför kan du få upp till 7 rutter att välja mellan med en modern navapp. Dessutom är skärmen större och skarpare samt att även passageraren kan ta del av rutt och karta.
 

Marguerite

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Många fantastiska svar har ni gett och diskussionen är ju intressant, jag jobbar som lastbilschaufför i Stockholm och är usel på att hitta, skulle inte klara en minut utan Googel map i min telefon. Funkar perfekt utom för höjd mm. Nåja nu slutar vi jobba och ger oss av från Sverige i September.

Vi vill inte åka några motorvägar, eller betalvägar om möjligt.
Vi skall åka atlantkusten och har inget egentligt mål, resan är äventyret.
Vi har därför inte brådis, vill inte åka kortaste väg. Vi bor permanent i vår Frankia 840. En GPS tänker vi gör oss oberoende av telefonen, som vi inte riktigt bestämt hur vi skall ha det med.
Vill man kolla så kan man ju göra det bredvid på telefonen.

Företagstelefonerna kommer att ha en begränsning på hur länge man får surfa utomlands enligt teliabutiken. Nåja, vi har en privat Comviq också.

Nu lutar det åt en Garmin 770 LMT-D Camper... både efter att ha hört er diskutera och läst på lite mer om den.
 

Valkyrie

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20659
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Garmin 770 har ett irriterande fel, den tror att hastighetsbegränsningen för husbil är 80 km/h. Enda sättet att ändra detta är att byta till en "bilprofil" men då tappar du all info gällande höjd, bredd, längd och vikt. Jag har ett ärende hos Garmin när det gäller detta men de har inte löst problemet.
 

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Hej
Detta ser intressant ut, men jag undrar bara om det bara var att koppla in denna på samma kontakt som den den radio du hade innan. Hur monterade du GPS mottagaren.
Vore kul att höra lite innan man satsar på en Joying
Hälsningar Nissed
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Garmin 770 har ett irriterande fel, den tror att hastighetsbegränsningen för husbil är 80 km/h. Enda sättet att ändra detta är att byta till en "bilprofil" men då tappar du all info gällande höjd, bredd, längd och vikt. Jag har ett ärende hos Garmin när det gäller detta men de har inte löst problemet.

Detta gäller i Sverige. Lösningen är att sätta vikten på 3,5t hemma. Inga problem utomlands, men man måste alltid ha koll på skyltningen då den kan ha ändrats av olika anledningar.
Jag är helnöjd med Garmin camper 660.
Är inne tredje övervintringen med denna.
Använder numera och är uppkopplad med smartphone link.
Visar bland annat vädret 3 timmar framåt utmed färdvägen.
Perfekt när vi åkte genom västra Spanien för tre veckor sedan i spanskt vinterväglag.
Vill absolut inte va utan min GPS.
Att köra med appar i telefonen funkar inte för mig under körning, telefonens skärm är för liten.
Hälsn. Krister.
 
Toppen