• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa NY GPS ?

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

(T.ex Garmin Camper 770 LMT-D)


Nej, den klarar inte trafikinformation i realtid utan att en smartphone ansluts.

Det låter som det är en TomTom 5200/6200.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Det är Tomtom Go 5200.

https://www.tomtom.com/sv_se/drive/car/products/go-5200/

Fick ett erbjudande från Tomtom som gav 1000:- i rabatt så det var bara att slå till eftersom min gamla var både gammal och inte uppdaterad på länge och väldigt långsam.

Den har en upplösning som räcker till, man tittar ju inte på film i en GPS, till det har jag en TV även om man kan titta på TV i Snoopern. Antenn medföljde och det fungerar

//Evanders
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

(T.ex Garmin Camper 770 LMT-D)


Nej, den klarar inte trafikinformation i realtid utan att en smartphone ansluts.

Det låter som det är en TomTom 5200/6200.

Jo då Stig, det fixar Garmin fint!
Har du hört talas om TMC, funkar utan uppkoppling, och ger trafik info i realtid.

Garmin TMC GTM 36 FM Traffic Receiver, Europe - 010-01009-05

Den kombinerade trafikmottagaren och 12 V-adaptern ger livstidstrafikinformation till din kompatibla Garmin-enhet så att du kan köra runt olyckor, vägarbeten och andra hinder för att spara tid.

Inget separat abonnemang för trafikinformation behövs
Inga månads- eller årsavgifter för förnyelse

Garmin TMC GTM 36 FM Traffic Receiver, Europe - 010-01009-05

Den kombinerade trafikmottagaren och 12 V-adaptern ger livstidstrafikinformation till din kompatibla Garmin-enhet så att du kan köra runt olyckor, vägarbeten och andra hinder för att spara tid.

Inget separat abonnemang för trafikinformation behövs
Inga månads- eller årsavgifter för förnyelse
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Kollade på TomToms info om sin GPS, den visar ungefär samma kartbild som vår Kenwood som är fast monterad i vår bil och som vi tycker är rätt hopplös.
Skillnaden är stor jämfört med iPad som vi använder i stället för den fast monterade.

På iPaden finns betydligt mer information om omgivningen än på Tomtom Go 5200, som säkert visar färdvägen på ett hyggligt sätt, men som i sin demonstrationsfilm för 5" resp 6" t ex inte visade ett enda gatunamn eller annan information vid sidan av färdvägen, men kanhända visar deras reklam inte allt den kan?

Dessutom är bildskärmen i miniformat jämfört med en iPad.

Alla blir väl saliga på sin tro, men vi kommer aldrig att byta från padda till någon GPS med mindre skärm och mycket mindre info om omgivningen.
Läste någon kommentar om att navigationsappar skulle vara småbråkiga, stämmer inte alls med vår erfarenhet, Navigon som vi använder fungerar helt klanderfritt.

Säkert finns det andra appar som fungerar lika bra.

Paddan sitter mitt i bilen i sugproppshållare från Kjell & Co. Den tar vi bort varje gång vi lämnar bilen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Finns det någon app till paddan där man kan ange husbilens mått och vikt så man slipper bli inlurad i någon trång gränd med husbilen? Här hemma kanske det inte spelar så stor roll, men skall man ut i Europa som vi oftast gör, så vill man kunna lita på att man kan ta sig fram utan problem.

Tycker det verkar vara en nackdel med stor platta som blockerar sikten framåt. Placeras den dessutom i mitten så måste man släppa vägbanan med blicken för att titta på plattan. Mycket kan hända på kort tid på exvis motorväg.

När det gäller omgivningen så tycker vi att vi får tillräcklig information för att kunna navigera dit vi ska. Relevant information och inte mer än vi behöver, tack!

Skall man ha paddan uppkopplad för jämnan så får man ha ett abonnemang med rejäl surfpott och sådant är inte gratis. Vår GPS kostade i inköp men kostar inget i drift.

När det gäller uppdatering av navigationsappar behöver man inte gå längre än till HBK:s forum för att inse att det är ett stort problem för många. Hur många inlägg finns det inte om detta?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Finns det någon app till paddan där man kan ange husbilens mått och vikt så man slipper bli inlurad i någon trång gränd med husbilen? Här hemma kanske det inte spelar så stor roll, men skall man ut i Europa som vi oftast gör, så vill man kunna lita på att man kan ta sig fram utan problem.

Tycker det verkar vara en nackdel med stor platta som blockerar sikten framåt. Placeras den dessutom i mitten så måste man släppa vägbanan med blicken för att titta på plattan. Mycket kan hända på kort tid på exvis motorväg.

När det gäller omgivningen så tycker vi att vi får tillräcklig information för att kunna navigera dit vi ska. Relevant information och inte mer än vi behöver, tack!

Skall man ha paddan uppkopplad för jämnan så får man ha ett abonnemang med rejäl surfpott och sådant är inte gratis. Vår GPS kostade i inköp men kostar inget i drift.

När det gäller uppdatering av navigationsappar behöver man inte gå längre än till HBK:s forum för att inse att det är ett stort problem för många. Hur många inlägg finns det inte om detta?

I Navigon kan man ange mått och vikt, säkert kan man det i fler appar.

Paddan blockerar inte alls sikten, i vår bil sitter den i mitten över den fast monterade gps/radion.

Minst lika lätt att se vad den visar som vår lilla fast monterade gps (som vi inte använder).

Är man bara intresserad av vägavsnittet man är på duger väl vår Kenwood, men vi saknar bl a möjligheten till att lätt få en översikt över området samt ev intressanta saker vid sidan av rutten, det får vi på ett helt annat sätt i paddan.

Någon surfpott behövs inte alls, apparna fungerar på precis samma sätt som en gps, appen är ju en gps. Kostar inget alls i drift, däremot kostar den app vi använder mest några hundralappar, men det finns ju alternativ som inte kostar något alls.

Bra är också att t ex Stellplatz Radar Plus (Promobil) är direktkopplad till flera appar, bara att klicka på "karta" så kopplar den till gpsappen och rutten är färdig, mycket smidigt.

Uppdatering av Navigon kostar en liten slant, kommer inte ihåg exakt men några hundralappar för 24 månader, men då har man alltid uppdaterade kartor.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa NY GPS ?

De som använt båda systemen dvs platta med navigeringsapp och GPS hyser inga tvivel om vad som är bäst!
Som med allt annat, man tror på det som man själv använder och blir övertygad först när man testat allt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Tänkvärt är att Ipad inte har någon GPS modul om det inte är en Ipad med SIM kort.
Dvs navigering funkar inte med en WiFi version.

När det gäller plattor med Android så har dom inbygd GPS modul.

Priskillnaden mellan en Andoid platta och en Ipad (du måste ha en SIM kort version) blir extrem, om man vill navigera med den.
(om detta inte ändrats senaste året.)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Tänkvärt är att Ipad inte har någon GPS modul om det inte är en Ipad med SIM kort.
Dvs navigering funkar inte med en WiFi version.

När det gäller plattor med Android så har dom inbygd GPS modul.

Priskillnaden mellan en Andoid platta och en Ipad (du måste ha en SIM kort version) blir extrem, om man vill navigera med den.
(om detta inte ändrats senaste året.)

Här kan man se hur "extremt" liten prisskillnaden är mellan Android och iPad.
Surfplatta - Köp surfplattor och tillbehör online hos Media Markt

Själv trivs jag i den problemfria Apple-miljön (med MacBook och iPhone förutom iPad) efter några år med PC med allt sämre och långsammare funktion.

I Malmö har vi dessutom ett Apple-center där man kan få all tänkbar hjälp och information om det skulle behövas.

Behöver man ytterligare hjälp finns den professionella Apple support som man enkelt når med telefon.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Som vanligt när det börjar diskuteras GPS:er så hamnar tråden mot att jämföra android och iOS :mad:. Misstänker att konsensus aldrig kommer att nås, de som gillar android slåss för detta och de som gillar iOS slåss för detta.
Undra om det går för TS att få svar på sin fråga..
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

De som använt båda systemen dvs platta med navigeringsapp och GPS hyser inga tvivel om vad som är bäst!
Som med allt annat, man tror på det som man själv använder och blir övertygad först när man testat allt.

Här råder delade meningar, jag har kört åtskilligt med både navigeringsapp och "riktig" GPS enhet och och jag föredrar GPS-enheterna totalt.
Det har funnits perioder när apparna har varit likvärdiga mende GPS-enheter som finns idag är enligt mig överlägsna apparna.
Den allra största skillnaden ligger i själva GPS-modulen, den som tar emot och bearbetar gps-signalen, den är av mycket lägre klass i både telefoner och plattor och det är något som man verkligen märker av i områden med svagare satellitsignal.
Jag har varit i kontakt med både Apple och Sony angående gps-modulerna och fått samma svar av båda och det är att gps-modulerna är inget som prioriteras utan det är mer en bisak båda sa även att det sitter samma modul i de flesta telefoner eller plattor från de billigaste till de dyraste. Det dessa tillverkare satsar på är kamerorna.

Nu var det en GPS-enhet som trådskaparen ville ha tips om. Här går inte att ge några absoluta råd eftersom det är så olika vad man uppskattar mest. De råd jag kan ge gäller mina egna erfarenheter då jag under åtskilliga år använt ett flertal olika enheter.
Enheter med ställbar höjd vikt m.m kan vara användbar när det fungerar, det gör det dock inte alltid då det i en del områden inte utgår sådan information så man kan inte helt lita på det,dessutom verkar de ta rejäla omvägar på större vägar och de följer mer lastbilsrutterna.
Campinginformationen hade inget av värde alls för oss (men kan vara användbart för en del andra.)
Både Garmin och TomTom har sina fördelar. Garmin är bäst på att hitta enskilda adresser, medan jag tycker att TomTom ger bättre vägval och TomToms trafikinformation är helt i särklass och det är den viktigaste delen för min del.
Både Garmin och TomTom har idag utmärkta enheter och man får nog se till vad man själv prioriterar mest.
För min del sedan jag skaffat en TomTom 5100 har den blivit flyttad runt i olika fordon (även husbilen) eftersom den har bäst funktioner för mitt bruk.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Jo då Stig, det fixar Garmin fint!
Har du hört talas om TMC, funkar utan uppkoppling, och ger trafik info i realtid.

Garmin TMC GTM 36 FM Traffic Receiver, Europe - 010-01009-05

Den kombinerade trafikmottagaren och 12 V-adaptern ger livstidstrafikinformation till din kompatibla Garmin-enhet så att du kan köra runt olyckor, vägarbeten och andra hinder för att spara tid.

Inget separat abonnemang för trafikinformation behövs
Inga månads- eller årsavgifter för förnyelse

Garmin TMC GTM 36 FM Traffic Receiver, Europe - 010-01009-05

Den kombinerade trafikmottagaren och 12 V-adaptern ger livstidstrafikinformation till din kompatibla Garmin-enhet så att du kan köra runt olyckor, vägarbeten och andra hinder för att spara tid.

Inget separat abonnemang för trafikinformation behövs
Inga månads- eller årsavgifter för förnyelse


Trafikinformation får man via TMC men för att få realtidsinformaton skall den kopplas via smartphone link (går att läsa i specifikationerna för enheten i fråga)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Köpa NY GPS ?

Som många redan noterat så blir det ofta "mitt sätt är bäst" och jag tror nog att det mesta går att göra på både surfplatta och en dedikerad GPS fast på lite olika sätt. En fördel med surfplatta som jag ser det är att man kan köra flera navigeringsappar parallellt, vilket jag inte har sett på "riktiga" GPS:er.

När jag äter mil på t.ex. autobahn så kör jag ofta Sygic för man får en bra överblick över kommande rastplatser och andra POI. Ska jag planera och söka resmål så använder jag Google Maps med den suveräna sökfunktionen. För att dubbelkolla ruttval så kan jag även starta upp Here eller någon annan navigeringsapp och se vad den väljer för resväg. Man kan även integrera POIViewer eller någon annan extern databas för intressepunkter.

Jag har kört både Navigon och TomTom länge och tycker det funkar bra men flexibiliteten som finns i en surfplatta når de inte enligt mig.

Det var mina 2c :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Här kan man se hur "extremt" liten prisskillnaden är mellan Android och iPad.
Surfplatta - Köp surfplattor och tillbehör online hos Media Markt

10" Samsung MED GPS modul = går att navigera med 1500 kr
Samsung Galaxy Tab E 9.6 8GB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinfo - PriceRunner

10" Ipad MED GPS modul, som faktiskt går att navigera med. Den billigaste 4000 kr
Apple iPad Air 4G 32GB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinfo - PriceRunner
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

10" Samsung MED GPS modul = går att navigera med 1500 kr
Samsung Galaxy Tab E 9.6 8GB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinfo - PriceRunner

10" Ipad MED GPS modul, som faktiskt går att navigera med. Den billigaste 4000 kr
Apple iPad Air 4G 32GB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinfo - PriceRunner

Ifall man kikar lite noggrannare så lägsta Ipad-pris där någon faktiskt har ett ex för försäljning så kostar kalaset 5844kr, enligt dina länkar.

Att som några, råda TS att köpa en dyr Ipad för att i huvudsak använda den som navigator är för mej vansinne.
Har man redan en surfplatta med inbyggd gps-enhet så blir det så klart mycket billigare att bara ladda ner navigations-appar.

Själv använder jag en Garmin 760 Camper fast monterad med inbyggd Bluetooth backkamera och fullmatad med husbilsplatser m.m., har dock både Android surfplatta o mobil med navi-appar i, utifall jag skulle behöva dem, har dock inte behövt dem ännu (i husbilen) :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Som många redan noterat så blir det ofta "mitt sätt är bäst" och jag tror nog att det mesta går att göra på både surfplatta och en dedikerad GPS fast på lite olika sätt. En fördel med surfplatta som jag ser det är att man kan köra flera navigeringsappar parallellt, vilket jag inte har sett på "riktiga" GPS:er.

När jag äter mil på t.ex. autobahn så kör jag ofta Sygic för man får en bra överblick över kommande rastplatser och andra POI. Ska jag planera och söka resmål så använder jag Google Maps med den suveräna sökfunktionen. För att dubbelkolla ruttval så kan jag även starta upp Here eller någon annan navigeringsapp och se vad den väljer för resväg. Man kan även integrera POIViewer eller någon annan extern databas för intressepunkter.

Jag har kört både Navigon och TomTom länge och tycker det funkar bra men flexibiliteten som finns i en surfplatta når de inte enligt mig.

Det var mina 2c :)

En undran, kör du Navigon och Tomtom samtidigt på samma surfplatta?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Köpa NY GPS ?

En undran, kör du Navigon och Tomtom samtidigt på samma surfplatta?
Nej, jag har inte kört just de apparna samtidigt. Tomtom är en av få appar som jag har köpt, avinstallerat och sedan utnyttjat Apples ångerrätt och fått pengarna tillbaka. Däremot har jag kört Here, iGo och Sygic samtidigt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Man kan gå ett steg längre och köpa en Android bilstereo med 10,1" skärm och även ha den som GPS.
Har stoppat in en i min bil och den fungerar riktigt bra som stereo och GPS. Sitter perfekt på stereoplatsen och det är inga problem att se skärmen när man kör.
Den har Radio, WiFi, blåtand, USB uttag, handsfree, ingång för backkamera och allt annat man kan behöva. Skärmens upplösning är också ganska lagom med sina 1024x600 så man ser tydligt ikoner, menyer och annat på GPS programmen utan att behöva förstoringsglas eller trycka näsan i displayen.

Länk till Info

Aftermarket 2GB 10.1 Inch Single Din Android 6.0 Marshmallow Car Stereo 1.jpg
 
Toppen