• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa begagnad husbil

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Som motbild till ovanstående vittnesmål har vi inte haft något trassel alls med vår 1,5år gamla Adria Coral XL 670 SL som köptes ny. Allt har bara fungerat - hur den håller i längden får bli en annan fråga…!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
I ärlighetens namn skall dock tilläggas att de flesta felen är av mindre allvarlig karraktär och relativt enkla att åtgärda.

Största problemet är ofta avsaknad av eller urusel dokumentation och uppmärkning (kablage, slangar, media kort och gott).

// Niklas
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En stor anledning till irritation är att våra husbilar i alla fall (3st) har inte varit riktigt kontrollerade och reparerade för leverans. En läckande värmeväxlare borde ju upptäckas ganska enkelt.
Det förekommer nog mycket slarv/tidsbrist på verkstäder gör att ganska stora saker slinker igenom.
Det har ju inte varit något problem med viljan att fixa felen efter köp. Får se nu i veckan när vi skall hämta tillbaka den om det fortfarande är är samma goda vilja eller nivån har sjunkit.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Nu har vi hämtat bilen de har haft bilen i fem arbetsdagar, De skulle fixa vatten innanför strålkastarglas, olika ljusstyrkor höger resp vänster strålkastare, läckage mellan värmeväxlare och slang, läckage mellan pump ovh värmeväxlare, eljustering av förarstol, justera så att huvlåset inte tar i huven, sätta fast damasker under kupestolar med plastbitar, byta underdel taklucka, trasig ytterbelysning ovan bodelsdörr, dörröppningsknapp bodelsdörr, 6 st fönsterlös, hänga upp en kabelhärva i motorrummet som bla går till torkarmotorn, kolla om motorfästen är hela, att kran för gråvatten tömmning sitter fast, att kylskåpet kylde som det skall, höger blinkers gick inte tillbaka 9 gånger av 10, fönsterhiss förardörren orkade precis upp, vibrerande drivlina vid start och backning, en arm till torkarmotorn tar i huvlåset, luft i värmesystemet, montera ny kartläsarelampa. Jag har sagt att fönsterlös, dörrstopp, dörröppningsknapp,kartläsarlampa kan jag fixa själv när de anländer med posten.
Den skulle vara färdig i Tisdags så jag tog ledigt två timmar för hämtning, då ringer de på middagen och behöver den en dag till och skall bli färdig på onsdag.
De ringer Onsdag förmiddag att den är färdig halv fyra, jag tar ledigt två timmar.
När jag kommer dit så är den inte färdig, jag erbjuder mig att själv sätta dit plastnitarna, Väntar till 17.15 då får jag bilen, påpekar att det fortfarande är lite vätska runt slang till värmeväxlare får till svar att det snart försvinner, (skall hålla koll på det) och att den skall vara färdig. Hemkommen så märker jag att träinredningen vid förarstol är trasig, plastgolvet runt förarstolen uppbändt. Kollar torkararmen, då funkar torkarna bar på två lägen och inget autostop. Slangen till spolarbehållaren lossnar och spolarvätskan rinner ut. Oljiga fingrar på ramen till takluckan, likadant på väggen vid passagerarstolen som är klädd i tyg, förardörren som har en nästan vit färg är alldeles grå av skit där de har stått och lutat sig när de höll på med stolen.
Går ut till bilen vid 23 tiden för att prova torkarna igen, när jag vrider om tändningsnyckeln så går torkare till viloläge själv.
Provar torkarna och de fungerar helt plötsligt. Läste service rapporten som gjordes vid leveransen att en reparatör upptäckt att torkarna inte funkar som de skall men inget om att de fixat dem, ändå har de funkat i ett par veckor när det regnat, tills nu.

Hur mycket skall man ta? Jag menar, torka av skiten efter sig är väl a och o. Att inte göra sönder något också.
Det har ju sina sidor med att ta ledigt från jobbet så många gånger då jag har ett servicejobb.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om allt hade varit fixat kan jag tycka det ändå är ok att de ringer o meddelat att de tyvärr inte är klara (jämfört med att lämna ut en bil man inte är klar med).
Nu var de inte ens klara och vad värre är de har haft sönder annat...

Att torka av och lämna bilen i motsvarande (städat) skick som när den lämnas in är naturligtvis en självklarhet.

// Niklas
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ringde till kundmottagaren och talade om felen som är kvar och de nya som kommit. Torkarna, värmen i förarstolen fungerar inte trots att lampan i knappen lyser, fortfarande blöt5 runt anslutning värmeväxlare, hittade en värmeslag i bakvagnen där luftningen fuktar. Fick svaret att de skulle försöka få tag i en ny torkarmotor, det brukar vara att den är kass när den har såna här ryck för sig. Jätte bra att de bryr sig ju men vilken tid det tar, har haft bilen i två månader ca och påtalade de första felen direkt vid leverans. Är detta med så många fel något som drabbar mest Eura Mobil, är kvaliteten så dålig på Eura Mobil?
 
Toppen