• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa begagnad husbil

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Detta är ingen klagan på någon husbilshandlare, jag är mest intresserad av hur ni andra gör och tänker i ämnet.
När man köper en begagnad husbil hos en husbilshandlare så är det nästan alltid något som är galet med den. De flesta felen ser man förhoppningsvis innan köpet och kan få de åtgärdade innan leverans.
När man sedan har fått hem den och det har gått någon vecka så upptäcker man fler och fler fel som borde åtgärdas. Jag förstår att det gäller en begagnad bil och att den är sliten men saker som fönsterlös som inte fungerar, lampor som är trasiga, knappar för tex fotsteget, dåligt justerad bodelsdörren, strålkastare felställda, dåligt städad i bodelen, vattenkranar som läcker etc. hur många gånger säger ni till och vad klagar ni på?
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag köpte min första husbil, 10 år gammal, hos husbilshandlare ifjol och har inte hittat några större fel.
Det var 3 mån garanti och jag hittade inget då heller. När garantin gått ut la fjärrkontrollnyckeln av och på Ford kan man inte bara byta batteri, hela nyckelhuvudet får bytas och kodas om till en nätt kostnad av drygt 3000kr och detta betalade säljaren, trots att garantin gått ut några månader tidigare.
Köper man något begagnat kan man knappast räkna med att få det i nyskick. Skavanker får man nog räkna med, men man ska inte acceptera att något är trasigt eller inte fungerar!
Man har väl samma undersökningsplikt vid köp av beg fordon, som när du köper hus eller annat begagnat?!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Detta är ingen klagan på någon husbilshandlare, jag är mest intresserad av hur ni andra gör och tänker i ämnet.
När man köper en begagnad husbil hos en husbilshandlare så är det nästan alltid något som är galet med den. De flesta felen ser man förhoppningsvis innan köpet och kan få de åtgärdade innan leverans.
När man sedan har fått hem den och det har gått någon vecka så upptäcker man fler och fler fel som borde åtgärdas. Jag förstår att det gäller en begagnad bil och att den är sliten men saker som fönsterlös som inte fungerar, lampor som är trasiga, knappar för tex fotsteget, dåligt justerad bodelsdörren, strålkastare felställda, dåligt städad i bodelen, vattenkranar som läcker etc. hur många gånger säger ni till och vad klagar ni på?


Vi har sagt till (dvs informerat) om allt. Men åtgärdat själva det som är lätt/snabbt och till en rimlig peng.
Nu är jag någorlunda händig och har de flesta verktyg som kan behövas. Saknar man detta blir läget annorlunda.

Trasiga lampor byter vi själva. Justering av halvljus fixas också själv. Så länge fotsteget funkar fixar jag det själv (ex. säkring, trasig manöverknapp, ärgade kabelanslutningar mm.

// Niklas
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag köpte en helt ny Adria 1:a okt 2018. Det har varit många småfel som åtgärdas enl garanti.

Men tråkigt att behöva åka till säljföretaget för att få det åtgärdat. När jag sa det till verkstadschefen sa han att det har inte varit så många fel på min HB.

Så enl honom är det tydligen mycket vanligt med en massa små fel.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
När vi köpte första husbilen begagnad hos Hymercenter i Örebro så hade dom inte tömt ur vattnet efter förra ägaren.
Den stod alltså ute en hel vinter innan vi köpte den och fick en massa frysskador.
Allt blev åtgärdat på garanti såklart.
Sen uppstod diverse andra mindre fel som vi fick bekosta själva.

Men liknande det som Gösta råkat ut för blev det för oss.
Ny Adria i november 2018 och den har redan varit inne 4 ggr på stora akuta garantireparationer...
Dessutom ett par mindre fel som jag fixat själv.
Vi köpte nytt för att slippa verkstadsbesök men så blev det inte.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Slutkontrollen på nya husbilar är om inte obefintlig så åtminstone bristfällig. Jag har svårt att se någon annan bransch där man kan vara lika nonchalant mot sina kunder. Producera och ut med bilen så fixar vi felen senare. Det verkar inte vara någon skillnad mellan dyrt och billigt. Alla märken verkar vara lika nonchalanta.
För många modeller, modellbyten och varianter för att kunna ha koll?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag köpte min begagnade husbil (i Holland) som skulle vara testad & felen som han kände till & via e-mail med bl.a bilder skickat till mig skulle vara åtgärdade. Vid avhämtandet ville jag själv provköra & kolla upp bilen vilket resulterade i att jag hittade fel på el-backspegel, torkare, manöverpanel för bodel mm. Jag fick dom till att hissa upp den så jag kunde komma under & titta. Allt jag hittade åtgärdades utom manöverpanelen som han inte hade hemma. Detta tog nästan en hel dag men vi hade ju avsatt den tiden för detta & bokat hotellrum därefter. I köpekontraktet skrevs då in att jag skulle åtgärda panelen hos Autohallen i Hol & räkningen gå till honom vilken han också betalade.
Det är nog viktigt att när man gjort upp köpet men inte skrivit på kolla bilen själv ihop med en kunnig om man inte har all kunskap själv. Säljaren känner då att affären nästan är i hamn & man har då goda möjligheter att få de "sista" kraven godkända.
Orsaken till att jag gjorde egen kontroll beror på att min första husbil som jag köpte & helt litade på firman som sålde var så fuktskadad att jag fick fuktsanera nästan halva bodelen. Det var min första husbil & jag var helt oerfaren.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Slutkontrollen på nya husbilar är om inte obefintlig så åtminstone bristfällig. Jag har svårt att se någon annan bransch där man kan vara lika nonchalant mot sina kunder. Producera och ut med bilen så fixar vi felen senare. Det verkar inte vara någon skillnad mellan dyrt och billigt. Alla märken verkar vara lika nonchalanta.
För många modeller, modellbyten och varianter för att kunna ha koll?

Man kanske inte ska dra alla över en kam. Kanske har vi haft tur när vi köpte vår bil ny 2012. Det enda problemet vi hittills haft är antydan till kondens mellan de dubbla sidorutorna (byttes utan kostnad 5 år efter köpet).
Samtliga nya bilar körs över fabrikens provbana innan leverans och besprutas med vatten under hårt tryck.
Förhoppningsvis medför detta färre problem för kommande ägare?
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Köpte en 9år gammal bil (2008) 2017 och inte haft ett enda fel hittills..kanske bara tur men köper du från firma ska du ju ha en komplett genomgång av bilen så att allt fungerar och det som inte fungerar får de åtgärda innan köp. Om det sen blir fel efter köp beror det väl på hur allvarligt felet är om man ska fixa själv eller reklamera till firman.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi köpte vår första (och hittills enda) husbil, ny, en Adria 2011,
Vågar knappt skriva det, men inte en enda gång behövde vi lämna in den på garantin.
Två lås, en för garderoben och en för en skåplåda bytte jag efter några år, kostade inte många kronor.
Samt fick montera en backventil till färskvattenpumpen för den i pumpen höll inte trycket uppe, var inte heller många kronor.
På Fiat-delen är det bara bränslepumpen som vi hade strul med, vilket troligen beror på att verkstaden inte använde av Fiat föreskriven verktyg vid byte.

Om vi hade tur, eller om återförsäljaren gjorde ett bra leveransservice vet jag inte.

När man läser här i tråden blir man lite tveksam om man ska våga byta i framtiden …
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
För mig/oss är det lika viktigt att välja återförsäljare som att välja bil. Det är enormt mycket pengar vi satsar inom ett område som vi inte är helt kunniga i... Nu har vi köpt flera bilar från PR och har alltid fått bra leveranskontroll, uppföljning etc. Sist en ny Rapido 2017, trevligt bemötande, inte ett enda problem. Så skall det ju vara oxå, säljföretag som är lycksökare borde svartlistas!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi hade några fel som vi tyckte var allvarliga och upptäcktes inom en månad efter att vi köpt och användt den.
Värmeväxlaren läckte, det var ett läckage på pumpen till värmeväxlaren som kör in värme i motorn från bodelen.
Motorn som kör upp förarsätet i bordshöjd fallerade redan efter ett par dagar. Efter någon vecka så tyckte vi att dörrar och luckor var svårstängda. Plus lite mindre allvarliga, men som vi tyckte inte bör vara på en husbil för 3/4 miljon. Hade det varit betydligt billigare bil så kunde vi nog fixat små grejorna själva.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den "felfria" husbilen är inte uppfunnen ännu.
Det verkar ta 2-3 år att bygga färdigt en ny husbil efter att den levererats, allt enligt vad man hör och läser här.
Dock är det i mitt tycke märkligt att flera så kallade premium-märken låter försäljarledet ta smällarna och rätta till alla fel från produktionen, en husbil är dock inget hus, utan ett fritidsfordon, och där verkar kvalitet inte komma högt upp i prio, fast de kostar som ett litet hus :rolleyes:
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det måste vara bättre för alla parter att produktionsföretaget gör ett bättre jobb och därmed höjer priset med 100 000:- sek än att säljbolaget skall gardera sig för framtida garantiåtgärder med kanske 300 000:-- sek.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Husbilstillverkningen verkar vara av tradition ett handarbete utan standardiserade monteringsprocesser med tanke på de gånger det skrivits om felmonterade slangar, komponenter mm. Uppstyrd tillverkning, montering & kontroll under tiden skulle nog ge ett bättre slutresultat & en stor besparing för alla led i branchen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sedan har väl köparnas fokus gått samma väg som med mycket annat i samhället, kvaliteten får vika för flash och många gadgets, det är viktigare med vitrinskåp och ledbelysning i olika färger, än att kvaliteten på bilen blir bra.
När jag tar i inredningarna i många moderna bilar blir jag glad att ha en äldre bil, med inredning som är gjord av trä som håller lika bra efter 23 år, inga gångjärn som lossnar eller uppehållare till luckor som slutar fungera, inga kantlister som släpper, lucklåsen är också original.
 
Senast ändrad:
Toppen