• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av gps

F

F.d. 22252

Guest
Jag har testat lite olika appar till navigatorer och lagt upp rutter med olika inställningar och sett på skillnanden, det rör sej för mej om kända vägar som alla normalt skulle köra, men som taxi inte ofta kör men där är det ju oftast invandrare med sämre lokalkännedom som kör och bara går efter gps. Det har visat sej att den app som klarade detta bäst är IGO - google maps som inte egentligen är en riktig navigator gör många fel, testade då sygic here och några till. Så igo har jag betalat för och betalat nu 95 kr för det årliga abonnemanget av trafiktillägget som varnar för köer och trafikolyckor vägarbeten.
Var osäker en gång där man byggde om en bro och begränsat bredden till 2 meter och jag har ju lagt in storleken på bilen hängde efter en långtradare för säkerhets skull men den ledde mej rätt annars hade det blivit krångligt man backar inte gärna speciellt inte utan backkamera.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vilket vägval GPS-en gör påverkas av flera inställningar, t.ex undvik grusväg, undvik betalväg och inställningen närmaste väg eller snabbaste väg.
Rent matematiskt kan det vara så att med inställningen "Snabbaste väg" är motorvägen den snabbaste men i praktiken blir det inte så. .
När jag på min Garmin väljer en punkt att åka till får jag upp en rad under valet där det längst till vänster står Rutter. Väljer jag den knappen tar GPS-en fram flera vägval att välja mellan. För mig är det sällan jag bara får ett vägförslag.
Om jag väljer att åka från Nyköping till Katrineholm vill GPS-en dra iväg ett par mil söderut på E4 motorvägen och därefter norrut via Björkvik. Om jag trycker på knappen Rutter får jag ytterligare ett alternativ via väg 52 som är ett antal kilometer kortare men tidsmässigt skall ta en minut lägre i körtid. I praktiken blir det inte snabbare att åka motorvägen då vägen förbi Björkvik är rätt krokig och man kör långsammare än gällande hastighetsbegränsning, åtminstone med husbilen
Jag har sett att det på andra modeller inte står Rutter i den rutan utan det är någon form av pil som visas.
Prova du också om du får fler alternativ till vägval när du gör det valet.

Jan-Olov
Problemen kommer när det är mindre väg än tvåsiffriga nummer och när man lagt en helt egen rutt som inte navigatorn räknat fram.
Jag använder både Garmin och TomTom i olika fordon, men det har mer och mer blivit att jag flyttar med TomTom enheten, dels för bättre vägvisning men framför allt en klart bättre trafikinformation.
Jag vill inte på något sätt påstå att Garminenheten är dålig men som jag ser det så har den blivit omsprungen av TomTom
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag använder idag min Camper 760 mest som jämförelse samt höjd-, vikt- o fart-kontroll, ifall jag kan komma fram på tänkt rutt.
Funnes vikt, höjd o fartbegränsningar i google maps, så skulle jag nog enbart använda den navigatorhjälpen
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
När jag på min Garmin väljer en punkt att åka till får jag upp en rad under valet där det längst till vänster står Rutter. Väljer jag den knappen tar GPS-en fram flera vägval att välja mellan. För mig är det sällan jag bara får ett vägförslag.

Mange tak Jolie

Nu har jeg haft min Garmin 3590 i mere ned 5 år, og først nu har jeg fundet funktionen, som jeg har savnet meget.:msn_thumbup:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Har en Garmin 660,fler vägval finns inte på denna modell,den väljer stora vägar även om det innebär en avsevärd längre sträcka och tid, inställningarna är rätt.
Jag har kört 1000mil i Europa i sommar, så länge man håller sig till stora/motorvägar fungerar det bra ,men mindre vägar får man lägga in destination några mil framåt åtgången annars blir det fel


Visst finns rutter och vägval på Garmin 660 camper.
Jag provade att söka på Malmö.
DSC_0033-1496x842.JPG
Genom att trycka på Rutter så får jag upp två alternativ på skärmen.
DSC_0032-1496x842.JPG
Att välja på.

Detta var en ny erfarenhet för mig också.

Krister
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Om man vill ha gps med däcktryck monitorering (TMPS) kan man välja Snooper Ventura. Vi har serie S 6800 sedan 3 år tillbaka. Den fungerar bra, kompletterar med Copilot i surfplattan vid behov. Men den sista instansen är alltid min fru som tycker om kartoe i pappersform...
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Åter till trådskaparen fråga om skillnaden på 770 camper och 780 camper.
780 camper är ny så det är inte så många som har erfarenhet av den ännu. Det man kan läsa sig till är att 780 camper har kraftfullare processor och färdkamera. Tittar man på tidigare priser är 770 camper ett par hundra billigare men eftersom det är en utgående modell har man sänkt priset betydligt mer.
Skall man köpa en bra lös färdkamera är den troligen dyrare än dagens prisskillnad på 770 camper och 780 camper.
Jag har i dag två Garmin GPS men ingen av dem är en campermodell. Det jag saknar på de GPS-er jag har i dag är möjligheten att lägga in mått och vikt på fordonet, trafikinformation och färdkamera. Mina tankar är att någon gång framöver skaffa mig en 780 camper.

En sak att tänka på när man köper en ny GPS är att också skaffa ett bra minneskort. 780 camper klarar minneskort upp till 32GB av typen microSD. Kartorna får mer och mer information och rätt som det är räcker inte det inbyggda minnet till. Dessutom är det bra med minneskortet när man laddar GPS-en med Husbilsklubbens husbilsplatser.

Jan-Olov
 
Senast ändrad:
Toppen