• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kärvande gångjärn till gasolutrymme

F

F.d. 10098

Guest
Hej därute - frågan gäller en Adria Coral Sport årsmodell 2008. Gångjärnen till luckan för gasolutrymmet är två till antalet och ca 15 cm långa. Det nedre har kärvat så att luckan nästan inte går att öppna eller stänga, det känns som karmen skulle brytas loss från väggen. Har försökt att smörja med 5-56 men utan resultat. Det ser ut att sitta pluggar av plast i gångjärnens båda ändar. Har försökt att peta bort en av dem för att smörja denna vägen men inte lyckats. Det verkar heller inte gå att demontera vare sig gångjärn eller lucka på något enkelt sätt. Har någon råkat ut för något liknande eller vet vad som kan göras på egen hand?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Hade det problemet men fick upp luckan så jag kunde demontera gångjärn som jag lade i symaskinsolja som har mycket lite ytspänning, gångjärnen är oftast av aluminum och skär ihop och kärvar därför och gör skåror i aluminiumen så jag smörjde sen med ett vaselin som jag har till maskiner men passar säkert med annat som klistrar sig fast och inte försvinner när man börja röra metall mot metall, lycka till.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Jag har demonterat alla gångjärnen på våra luckor. Därefter har jag kört igenom hålet med ett borr av samma dimension som jag förmodar att hålet hade från början. Det kom ut en del ärg. Sedan har jag gängat upp den fria ändan, alltså där plastpluggen satt, och monterat smörjnipplar. Slutligen återmontering och smörjning med fettspruta.

Detta har fungerat utmärkt nu i ett par år utan att jag behövt trycka i nytt fett. När det väl uppstår lite tröghet hoppas jag att det kommer att fungera med att trycka i nytt fett.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Har haft samma problem på bägge våra Adria polaris -11
Fick nya uppdaterade gångjärn sommaren -13 på garantin som ska vara bättre och inte kärva fast
Hitills har dom funka perfekt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Eländet med gångjärnen är att pinnen är av vanligt kolstål (ev. el-galvat).
Mina gångjärn som har krånglat har numera en pinne av mässing.
(vet att mässing och aluminium är en dålig kombination men då pinnen inte går direkt mot aluminium utan är lagrad i en plasthylsa är nog risken för korrosion ganska liten):)
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Hade det problemet men fick upp luckan så jag kunde demontera gångjärn som jag lade i symaskinsolja som har mycket lite ytspänning, gångjärnen är oftast av aluminum och skär ihop och kärvar därför och gör skåror i aluminiumen så jag smörjde sen med ett vaselin som jag har till maskiner men passar säkert med annat som klistrar sig fast och inte försvinner när man börja röra metall mot metall, lycka till.

Hur gjorde du för att demontera gångjärnen? DE ser ut att vara nitade både i luckan och karmen. Går det att slå ut sprinten?
 

Henry sällylä

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
4844
Medlemskap
2021
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Hallo jag hade samma problem på min Adria: värmde med varmluftspistol. Hade blöta handdukar på husbilsdelen. Värmde o vickade dörren fram o åter. Det tog nog en 1/2 h sen släppte det. Slipade av sprintarna o smorde med transparant fett.:spinny:
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Hej därute - frågan gäller en Adria Coral Sport årsmodell 2008. Gångjärnen till luckan för gasolutrymmet är två till antalet och ca 15 cm långa. Det nedre har kärvat så att luckan nästan inte går att öppna eller stänga, det känns som karmen skulle brytas loss från väggen. Har försökt att smörja med 5-56 men utan resultat. Det ser ut att sitta pluggar av plast i gångjärnens båda ändar. Har försökt att peta bort en av dem för att smörja denna vägen men inte lyckats. Det verkar heller inte gå att demontera vare sig gångjärn eller lucka på något enkelt sätt. Har någon råkat ut för något liknande eller vet vad som kan göras på egen hand?

Hej. Använd ALDRIG 5 56 till något som skall smörjas för att gå lätt.Jag har arbetat med fastigetsunderhåll på ett företag med över två hundra dörrlås att smörja där min föregångare hade använt 5 56.Det blir efter ett tag som fint pulver som gör att låsen kärvar igen.Använd istället ALLTID en teflonbaserad produkt när något skall smörjas så slipper du problem i framtiden.Om du skall lösa rost så försök med coca cola istället den är utmärkt som rostlösare.
M.V.H. Göte 27
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kärvande gångjärn till gasolutrymme

Jag smörjer med vapenolja, fungerar utmärkt. Skulle vilja se den som vägar säljer en olja som gör att vapnet rostar.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Tyvärr är 5-56 ett gissel, det gör gröna kristaller av oxiden den löser upp, och allt kärvar ihop.
Använd Wd40 som innehåller krypolja och vaselin. Då fungerar det !
Använt i många år, och aldrig blivit besviken!
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen