• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Justera Oysterparabol

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej,

I min importerade husbil från Tyskland sitter en Oyster parabol monterad. Förprogrammerade sateliter är Astra 1, Astra 2 Hotbird + en till som jag inte kommer ihåg. Idag funkar endast de tyska kanalerna. Hur gör man för att justera parabolen till Thor och Sirius, vad jag förstår så finns alla svenska kanaler här.

Kanske någon har en beskrivning jag kan ta del av.....

Tack,på förhand!

Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Oyster Digital er fra fabrikk programmert for opp til 50 satellitter, i menysystemet er mulig å aktiver/deaktivere satellitter - men alle 50 ligger inne. En Oyster Vision (uten innebygget tuner) har en noe mindre tabell med satellitter, har ennå ikke sett en uten Thor og Sirius.

MEN DET ER ETT PROBLEM: Ved søking etter Thor ble det tidliger brukt en senderfrekvens som var på Thor3 som nå er slukket. På et annlegg som er mer enn ett år gammelt trenger en å laste inn ny firmware og kanalliste.

På Oyster Vision trenger en spesialkabel og PC med endel spesielle programmer, ta kontakt med JR Larmsenter og avtal tid for omprogrammering.

På eldre Oyster Digital - gjenkjennes ved at det er kabler inn fra begge sider på tuneren, trenger en programvare og datafiler som kan lastes ned fra webben hos Ten-Haaft og en seriekabel. Beskrivelse finnes på download sidene hos Ten-Haaft. Eller for de fleste er det enklere å kontakte JR Larmsenter.

Nye Oyster Digital kan omprogrammeres fra satellitt, tar ca. en halv time - dokumentasjonen av proceduren skal finnes i den tyske utgaven av brukerhåndboken.

Enkelte andre återforseljare i Sverige kan og foreta oppdateringer. Alle salgssteder burde kunne disse rutinene.
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: Justera Oysterparabol

Hej

Knut har helt ret - dog måtte jeg også opdatere min kun 2 måneder gamle Oyster CI før jeg kunne tage Thor satelitten.

Yderligere måtte jeg investere i et CA modul (Conax til Canal Digital) + abbonement til Canal digital.

Nu virker det hele perfekt - ser frem til at prøve hvor langt nede i Europa jeg kan tage signalet når jeg til juli kører til Portugal.

Hilsen Johnny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Noen av DR sine kanaler sendes med dekning ned til Afrika på samme måte som en av NRK sine og de svenske HD kanalene (trenger ekstern HD tuner).

Grunnen til at Johnny måtte få sin nye Oyster oppdatert er at det har vært foretatt en mengde endringer med Thor satelittene, siste endring jeg lastet ned var datert 2. juni 2010 for firmware. Heldigvis er det kun noen minutter med fjernkontrollen - noen magiske tall og Oyster gjør resten av jobben selv.
 
F

F.d. 15514

Guest
Sv: Justera Oysterparabol

Hei Knut

Du sier at det trengs noen "magiske tall" er det produktnr på tuneren ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Det er et kodenummer som brukes på alle Oyster tunere av den nye typen som oppgis for at download rutinen skal finne den rette filen i datastrømmen som sendes for mange tyske produsenter av tunere. Har ikke nummeret her nå, er ikke sikker på om det står i de nye brukerhåndbøkene på tysk eller om koden har begrenset distribusjon.
 
F

F.d. 15514

Guest
Sv: Justera Oysterparabol

Takk. jeg fant den inne på hjemmesiden til Oyster.

Ha en fin sommer :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Side 59 i den tyske utgaven av brukerboken har sett nummer:
1268 05 2004 22000 ---- en finner de to siste utgavene av software og 3 forskjellige kanallister: Den universelle er utgangspunktet og den som brukes av de fleste land, Nordic har nordiske kanaler fra Thor og Sirius foran Astra 1 - den siste listen oppdateres ikke så ofte som de to første og har fokus på franske kanaler.

Oppdatering av software og kanalliste tar for de fleste mellom et kvarter og en halv time.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Justera Oysterparabol

Gjorde själv en mjukvaruuppdatering av min Oyster 85 från -08, var förbi JR under semestern men de hade fullt upp.

Hade tidigare köpt en USB till COM adaptor till den bärbara datorn och tankat hem instruktion och filer från Ten-haaft.

Tog lite tid med alla filer, men processen var inte komplicerad.

Tidigare kunde det ta 10 min för den att hitta Thor, nu går det ofta på 1-2 min.

Nu finns t.o.m menyvalet att tanka ned uppdateringar via Satellite, vet inte om det kräver hårdvaruuppgradering för att få det att fungera.
 

Caroland

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tranås
HBK-Nr
4846
Medlemskap
2024
Sv: Justera Oysterparabol

:confused: Har precis köpt en CA-modul Conax SMIT på Expert. Är det rätt modul för Canal Digitals depositionskort ??
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Justera Oysterparabol

Hej fusion

Det är samma CA modul som jag köpt, också på Expert.
Funkar perfekt med Canal Digital depositionskort.

Lycka till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Gjorde själv en mjukvaruuppdatering av min Oyster 85 från -08, var förbi JR under semestern men de hade fullt upp.

Hade tidigare köpt en USB till COM adaptor till den bärbara datorn och tankat hem instruktion och filer från Ten-haaft.

Tog lite tid med alla filer, men processen var inte komplicerad.

Tidigare kunde det ta 10 min för den att hitta Thor, nu går det ofta på 1-2 min.

Nu finns t.o.m menyvalet att tanka ned uppdateringar via Satellite, vet inte om det kräver hårdvaruuppgradering för att få det att fungera.

Alle tunere av S6 - S8 modell (de med alle kabler bak på tuneren) kan oppdateres fra satellitt når de har fått ny nok firmware slik at menyvalget kommer frem. De eldre tunerene kan ikke oppgraderes på denne måten, modellendringe kom i 2006.
 
F

F.d. 25231

Guest
Sv: Justera Oysterparabol

Hei!

Vet du hvor jeg finner frekvenser til Thor (Har Magic Sat Parabol 85cm)sliter med frekvenser.
 
F

F.d. 6721

Guest
Sv: Justera Oysterparabol

TV-problem.
I förra husbilen hade vi en paraboltallrik som vi hissade upp. Det fungerade hyfsat, men nu har vi idenna husbilen en antenn som ser ut som en elvisp och vi får ingen signal. Nu hoppas vi på er kunniga ute i landet, vad ska vi göra??? Och vad är det för en konstig sak (parabol?)
Olle o Margareta
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Elvispen er en bakkeantenne - og da må en enten ha en boxer boks eller en tv med DVB-T for å ha noen glede av denne antennen. Bare lokale sendinger: svenske i Sverige - tyske i Tyskland.
 

Caroland

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tranås
HBK-Nr
4846
Medlemskap
2024
Sv: Justera Oysterparabol

Har äntligen efter många om och men fått ett depositionskort av Canal Digital. Dom var verkligen svårflirtade. Har efter alla konstens regler stängt av, väntat, stängt av, väntat igen hittat THOR TV1 på kanal 1326. Det enda jag får se är dock vilket program som pågår samt en rad under med en röd punkt som säger "scrambled signal". Har provat på flera ställen - likadant.
Har DILOG Ca-modul CONAX SMIT. Har jag burit mig dumt åt eller är det likförb-t fel Ca-modul??:confused:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Justera Oysterparabol

Hvis du i listen over kanaler i Oyster tuneren finner den som har høyest nummer (3500) dette er ikke en tvkanal, men informasjon om utgaven av kanallisten - skriver du av denne informasjonen så kan jeg si om det er en for gammel liste. I praksis må det være nyere enn november 2009 for å ha de svenske kanalene på rett plass.
 

Caroland

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tranås
HBK-Nr
4846
Medlemskap
2024
Sv: Justera Oysterparabol

Fortsatte med att byta till Ca-modul Conax SMIT distr av STRONG, som enligt Canal digital var den enda som dom garanterade funktion på. Inte då.
Under Elmiamässan besökte jag JR-larmservice och pratade med Mikael. Han skickar ned sin kille, som gör en mjukvaruuppdatering samt byter Ca-modul till den dom saluför och vips så funkar allt som det skall. STRONG-modulen funkar fortfarande inte.
Tack till JR-Larmservice för god service.
 
Toppen