Junis på ny tur söderut

Tråd startad i 'Reseberättelser från Husbilen' av Junis, 7 Januari 2020.

1. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Hej igen. Nu har vi väckt husbilen ur en månads vintersömn. Jag har bytt olja och filter på motor och växellåda samt övrig service. På torsdag börjar vi resan mot Spanien, så idag lastar vi bilen samt ställer om huset till att klara sig själv i 3 månader. I år åker tillsammans med en annan kompishusbil, som också vill uppsöka lite bättre väder än vad vi har i Sverige för närvarande. Normalt blir första övernattningen på ställplatsen i Ringsted med grattis el. Sedan blir nog god fart genom Tyskland, Luxemburg och norra Frankrike. På återhörande.
    IMG_20190731_150736.jpg
    Kommer ni ikapp mig på vägen ser jag ut så här bakifrån

Arne44, Pe0, Hallbäck och 36 andra gillar detta.
  2. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Åker ni över broarna?

Gunerk gillar detta.
  3. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Ja, det gör vi. Dels går det lite fortare även om det är längre och priset blir något lägre även inkl. drivmedel än Rödby-Puttgarden. Vi har också stor hund med oss som du kanske ser.

Arne44, Pe0, Gunerk och 5 andra gillar detta.
  4. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Det gör vi oxå, vi har en Golden och en Schnauzer, blir lite enklare tycker vi

5. JanneB

JanneB HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20110
    Det låter intressant. Vi ska följa Er reseberättelse. Önskar Er en trevlig och avkopplande resa. Vilka som ingår i sällskapet... förutom föraren och hunden?

Annar, Tommy o Merit, Gösta Evén och 1 annan gillar detta.
  6. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    trevligt trevlig ! då får vi önska en god tur och välkomna ner till bättre väder förhoppninsvis ! kör försikigt !

Gösta Evén och Gunerk gillar detta.
  7. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Min fru Anita samt kompisen och hans fru med sin LMC husbil
    Nu är i stort sett alla kläder ihop plockade och skall ut i husbilen samt vissa matvaror inköpas, framförallt Gevalia bryggkaffe så vi klara tre månader. Allt annat i matväg köper vi allt som, förhoppning vis för billigare pris än i Sverige.

8. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Hur har ni utrustat husbilarna inför resan, tänker närmast på däckval och gas?
    Med vänlig hälsning,
    Jörgen

Gösta Evén gillar detta.
  9. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Jag har vinterdäck av friktionstyp Michelin Alpin med snöstjärna och alptopp. Dessa kör jag med året runt och i dom farter som gäller för husbil fungerar det utmärkt för mig. Är gammal tävlingsförare så jag vet väl vad däcken betyder. Dom håller ca 5000 mil för mig och mitt körsätt. Har en tankflaska för LPG i bilen och en svensk std. flaska. Tankar när tankflaskan blir halvtom och har den svenska flaskan som reserv. I fjol behövde jag inte röra den. Har två äldre Minicyklar i bagaget, golfklubbor för oss båda och en extra toaburk om det blir långt mellan tömningsplatserna. Vidare tittar vi på svensk TV över chromcast och mobilt bredband från A3 och tele2, har tillgång till totalt 80+50 GB/månad. Räknar med campingplats eller större ställplats var 14 dag för tvätt. Har också en solcell på 150 w och inverter och mikrovåg ugn på 550 w.

Arne44, RolfW, Helene & Micke och 23 andra gillar detta.
  10. Gunerk

Gunerk HBK Medlem

Kommun:
    Lerum
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    14526
    Någon undrade vilka vi var, vi är kompisarna, Marianne och Thomas från Lerum. Vi har två tankflaskor för gasol och en kontrollsticka som mäter nivån på gasolen, och vi brukar tanka LPG när vi går över på reservflaskan. Nu är det spännande, har vi glömt något?? För vi åker i morgon bitti. Även vi åker på odubbade vinterhjul, men i vårt fall på Hakka. Håll tummarna att vi slipper några stora problem.
    Hälsningar Thomas & Marianne

RolfW, Nova46, Pilote630 och 20 andra gillar detta.
  11. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Kör lungt, är lite avundsjuk på er som rullar iväg nu.... vi siktar på första veckan i mars

Gösta Evén och Åsa o Hasse gillar detta.
  12. JanneB

JanneB HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20110
    Tack för info om hela rese-team. Ha det så skönt och fortsätt berätta ...

Annar, Gösta Evén, Sanddammaren och 1 annan gillar detta.
  13. Gösta Evén

Gösta Evén HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26664
    Trevlig resa!
    Skriv gärna hur det går för er.
    Läser med stort välbehag.

Annar gillar detta.
  14. twins

twins HBK Medlem

Kommun:
    Kristianstad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18446
    Hoppas ni får en trevlig resa. Få in lite bilder o berättelser under resans gång. Pass upp för pirater bara runt Barcelona. Läs twins 25500mil. Åhus Absolut

J.Bergsten, Krister Ursula 18 och Junis gillar detta.
  15. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Hej Twins. Har läst om era besvär med den nya husbilen. Hoppas det har löst sig. Kommer ni söderut i år. Tills vi syns ha det gott.

Arne44, PJohan, ståhlis och 2 andra gillar detta.
  16. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Inatt parkerade vi på ställplatsen i Ringsted. Nästan alltid vår första övernattning på väg söderut. Lugn plats med gratis el. Idag blir en lång etapp 60 mil till hotel Kruse norr Osnabruck. Dom har gratis plats och utmärkt wienersnichsel. Vi kör mot bättre väder, just nu störtregnar det.

laval, Arne44, RolfW och 25 andra gillar detta.
  17. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Natten ställplats och utlovad snitsel på Kruse hotel. Idag blir bara 39 mil och ställplats vid Mosel någon mil norr om Trier. Sedan väntar Luxemburg.

Bifogade filer:

laval, Arne44, Annar och 28 andra gillar detta.
  18. JanneB

JanneB HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20110
    Tack Junis för info om Ringsted. Vi hade alldrig övernattat där. Normalt brukar vi ta färjan så övernattar vi på Ställplatz på Fehmarn eller någonstans i Södra Sverige (Örkeljuna, Trelleborg): beroende på när på dagen kan vi starta resan. Det tar 6-7 timmar hemifrån. I år kanske ska vi följa Er väg.

PJohan, Annar, Eva & Hasse 9 och 1 annan gillar detta.
  19. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Dagen började med en bilburen sigtsing i Luxemburg. Sedan blev det 31 mil Langres och ställplatsen mitt i stan och en vandring innanför murarna i gamla stan. Bitande kallt med vind och bara plus. Nu längtar vi till värmen.

Bifogade filer:

laval, Arne44, Göran Hellman och 26 andra gillar detta.
  20. Junis

Junis HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17471
    Dagen började med hemsk dimma, Kunde knappt hålla 60 km/Tim. Efter några timmar klarnade det upp och solen kom fram och det blev 15 grader i luften. Nattens ställplats ligger några mil söder om Clermont-Ferrand i Montpeyroux. Finns utsikt och solnedgång. I morgon kväll skall vi vara nära Spanska gränsen. IMG_20200113_175336.jpg

MaBi, Annar, husbilar och 30 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.