• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jumperplåtis

F

F.d. 58054

Guest
Jag har köpt en Citroen Jumper -09, 5.4m lång och 2.5 meter hög.
I hytten sitter förarsäte samt soffa för två passagerare.
Skåpet har skjutdörr samt de vanliga dörrarna i bak.
Det finns inga fönster förutom de i hytten.
Hittills har jag bara fått bort skiljeväggen och plockat bort några skivor på väggarna.
Jag har tänkt att bilen ska komma ut på riktigt senast i Augusti med några korta provsvängar innan dess.
Golvet i bilen är relativt fräscht och jag funderar på om jag inte ska spara golvläggning till i höst.


Min tanke är att till augusti:

Sätta in åtminstone ett fönster, möjligen bakom föraren, där bordet nog kommer att så, till en början blir det ett ihopfällbart campingbord.

Montera en taklucka, alternativt med fläkt, eller både och separat.
Byta ut soffan till ett enkelsäte och sätta snurrskivor under båda stolarna i fram.

Isolera väggar och tak.
Bygga en ram för madrass.
Sätta in en ett bodelsbatteri, laddare, solcell samt belysning för att väga upp fönsterbristen.


Frågor:
Mittsätet sitter fast i passegarstolens ram, kapa och sy ihop för att få ett enkelsäte?
Det talas om att snurrplattorna höjer sätet en del, behöver isf hitta en lösning för det då man redan sitter högt.

Är det dumt att inte dra ut originalgolvet, isolera och lägga nytt direkt?
Jag förstår ju att det kommer att bli dubbelt arbete om jag inte gör det direkt men samtidigt är det viktigast att få den campingduglig (för mig är den det nu, men jag har ju en sambo att ta hänsyn till…) till Augusti.


Jag tar gärna emot tips på vad ni inte kan vara utan samt vad som är mindre viktigt.

Jag kommer att uppdatera tråden med bilder och förhoppningsvis uppdateringar på hur arbetet fortskrider...
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej freebear! Nu har ju jag läst in mig på en VW Transporter men det finns mycket som är gemensamt.

Innan jag köpte min bil såg jag att det fanns både enkla och dubbla passagerarsäten fram och jag hörde efter med VW om det gick att byta från dubbelt till enkelt. Svaret jag fick var att det går men på grund av airbag(s) måste man tänka att de måste skydda även efter bytet, har med placeringen att göra. Sen kanske installationen/bytet måste godkännas på något sätt också om man ändrat på någon airbag. Av den anledningen bestämde jag mig för att köpa en bil som har singelsäte från början. Komforten är också mycket bättre. Frågan är om du har någon airbag på passagerarsidan?

Om du kapar och gör ett enkelsäte bör det funka med befintlig(a) airbag(s). Hur snurrplattor funkar för dubbelsäte vet jag inte men de jag sett för VW höjer inte mer än 3 cm tror jag. Om du isolerar golvet får du en höjning som kompenserar för snurrplattans höjd. Kanske det till och med blir lägre än innan?

På min VW lutar golvet bakåt där sätena sitter monterade. Det känns helt normalt när man sitter framåtvänd men när jag snurrar passagerarstolen (jag har bara snurr på ena stolen) och sitter bakåtvänd så tycker jag stolen lutar fel, själva sittdynan lutar för mycket bakåt. Jag kommer kanske att behöva kompensera det med en kilformad kudde. Lutar ditt golv där sätena sitter kan du eventuellt råka ut för samma sak.

Vad jag hört isolerar en del golvet framme vid sätena också, det kan annars blir rätt kallt/svalt där på vintern. Har du värmare till bodelen eller det inte ska vara alltför kallt när du använder bilen kanske du klarar dig utan isolering. Om du ska bygga inredning av något slag kan du tjäna på att isolera och bygga golvet först, annars får du ju riva ut inredningen för att isolera och fixa golv senare.

Ventilation skulle jag annars ha som prio ett, ni vill inte riskera att dö av koldioxidförgiftning/syrebrist. Det finns säkert nån tråd här angående ventilation, du kan även googla på ventilationsbehov för vanliga bostäder, beroende på antal personer och hur stort rummet är behövs en viss omsättning på luft. Här är en formel som kan ge en fingervisning: 0.35 (l/s)/m2 + 9.05 (l/s)/person med lika mycket tilluft som frånluft.

Sen vad som är nödvändigt och inte nödvändigt att ha i övrigt beror ju alldeles på hur du ska använda bilen. Det är bara du som kan veta vad du/ni behöver. Du kan ju kolla lite hur jag tänkt kring min bil i tråden 'Bygga husbil på VW Transporter' och sen om du har mer specifika frågor/funderingar är du välkommen att höra av dig!

Peter (kowpow)
 
Toppen