• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordpunkt och elsystem

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall nu påbörja att koppla upp elsystemet i min bil. Det finns ju ingen EBL så måste bygga upp det själv. Skall installera en Dual och två st AGM batterier som skall laddas av en CTEC MXS 25 laddare som jag funderar på att byta mot mot en CTEC MXS 300 laddare beroende på fläktljudet är lite störande. Angående jordpunkter. Måste man dra separata jordkablar till alla källor eller duger det med att använda chassit som jord istället för att dra långa kablar till alla strömförbrukare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54669

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

På båtar är det en dödssynd att använda skrovet som återledare för ström.
Anledningen stavas oxid, rost, glappkontakt
I blir används chassit som återledare av skälet att det spar in koppar och ledningar, anslutningar, dvs arbete vid tillverkningen att koppla sladdar. etc.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra en nyinstallation med nya chassipunkter som återledare, dels för att det kan orsaka oönskad korrosion, det talar alla erfarenhet av glappkontakt i lyktor etc för.
Särskilt om det handlar om större strömmar, såsom ledning av batterier.
För elektroniken i bilen som radio, (mobiltelefoner är radio) förstärkare etc kan strömmar i chassit orsaka störningar, många har väl hört generatortjutet i bilradion.....eller kommunikationsradion

Vissa bilar med batteriet bak fick lov att dra in separa jord, dvs minusledningar för återledning då problem uppdagades.
En del problem skyldes på eleketomagnetisk fält som skulle kunna ska elallergiker. dvs det var personernas fel att man fick bygga om bilarna....
Skyll alltid på någon annan.....

Dessutom är bilens chassi av järn, med en mängd förbindelser skruvade limmade och punktsvetsade skarvar.
Dessa är dåliga ledare för ström....

Att det ändå byggs biler med chassit som återledare beror nog på att folk accepterar rost och kortare livslängd än man förväntar sig på båtar.
Bilar rostar och det är helt ok. Ingen bryr sig om åtgärder för att hindra detta.
Jå så blir ju bilen billigare att tillverka då.


Ingen skulle ju ens komma på tanken att använda en bils chassi som skyddsjord, nej då drar man in gulgrön som ledning till vägguttag etc.
Säkerhetskäl.

Roy
 
F

F.d. 54669

Guest
Hej,
Ny här (och på husbilar), behöver råd och denna tråden är passande.

Jag och sonen bygger en husbil baserad på en 2011 Peugeot Boxer och vi har monterat solcell, har ett 250 ampere AGM-batteri, reglerat med en CTEK D250 DUAL men jag är lite fundersam på det där med jordpunkt eller återkoppling som det ska kallas.

Jag har dragit en 16 mm²-ledning mellan CTEK och startbatteriet, som kopplingsschemat säger.
Svävar på var jag ska komma åt en ordentlig jordpunkt I bodelen så min fråga är om det bästa inte är att dra en återledning direkt till startbatteriet?

Eftersom startbatteriet har sin anslutning till chassit är det väl bäst att nyttja samma återkoppling, då minskar väl risken för olika jordpotensial jämfört med om jag hittar en ny jortpunkt bak vid bodelsbatteriet?

Kan jag dubblera återkopplingen och dra en minuskabel från startbatteriet till en jordpunkt i karrossen bak i bodelen och använda den som återkoppling, det vill säga både via minuskabel OCH via chassit?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är helt rätt att dra bodelens minus tillbaka till startbatteriet och ha startbatteriets chassikontakt som enda koppling mellan minus och chassi. Om inte plåten i bodelen är isolerad från bildelen, och det bör den inte vara i en Peugeot Boxer, så finns ingen som helst anledning att ytterligare chassianslutningar till minus. En enkel kontroll är att mäta spänningen mellan någon godtycklig pluskontakt och plåten i bodelen (kom ihåg att trycka igenom ev. färg bara). Visar mätaren 12-14 V så är plåten ansluten till minus.

Egentligen är det ett otyg att koppla minus till plåten här och var. Man får "noll koll" på vilken väg returströmmen tar och hitta fel blir många gånger svårare. Att man gör det i bilar har historiska orsaker och borde ha avskaffats vid det här laget. En anslutning mellan minus och plåt skall finnas. Om någon pluskabel blir skadad så kommer det att bli kortslutning och säkringen går. Då går det förhoppningsvis lätt att spåra vilken kabel det gäller.

MVH
Hans
 
F

F.d. 54669

Guest
Tack för svaret, då kör jag med en anslutning till startbatteriet som huvudsaklig återledning.

För att vara tydlig så är den planerade 16-kvadratsledningen en pluspol för fördelning av laddströmmen mellan start- och bodelsbatterierna, inser att det kan ha missuppfattats.
 
Toppen