• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordpunkt och elsystem

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall nu påbörja att koppla upp elsystemet i min bil. Det finns ju ingen EBL så måste bygga upp det själv. Skall installera en Dual och två st AGM batterier som skall laddas av en CTEC MXS 25 laddare som jag funderar på att byta mot mot en CTEC MXS 300 laddare beroende på fläktljudet är lite störande. Angående jordpunkter. Måste man dra separata jordkablar till alla källor eller duger det med att använda chassit som jord istället för att dra långa kablar till alla strömförbrukare.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Alla batterier EG ackumulatorer, våta, AGM och gel är blybatterier i motsats till t ex Litium (Li-ion), NiFe, NiMH, och NiCd
Sk intelligenta laddare laddar med ca 14,4 V tills batteriet är fulladdat, sedan går de ned till ca 13,7 V för underhållsladdning.
Denna spänning är tydligen för hög för att Dual skall återuppta laddningen.

Hmmm, jag var visst lite sen i starten, såg att andra hann före.
:oops:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Fick detta svar från Ctek om jag frågade angående Dual och AGM batterier
Hej

D250S Dual har inget uttalat AGM- läge, men det fungerar mycket bra ändå.

Med vänlig hälsning
Best regards,
Teresa, CTEK SWEDEN

Passade även på att fråga om man kunde korta laddkablarna från en laddare eftersom dom var onödigt långa. Detta gällde nu en MPX 25

Fick till svar att det får man inte eftersom dom är anpassade till laddströmmen.
Kortar man av dom så höjs laddströmmen.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Många andra laddare har ju ingen extern temperaturavkänning, då kan det nog vara viktigare att ha ett separat AGM-läge. Sedan gör det ju inte ont ur marknadssynpunkt heller? :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

De Ctek som har AGM bryter er det 7-stegs, eller er det ladere med mulighet for pulskrakking av sulfat. Denne tilleggsfunksjonen er skadelig for Gel og AGM. En del av de ekstra steg som finnes i enkelte ladere må modereres for lukkede batterier for å hindre gassning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Ett AGM är ett blybatteri, agm är en förkortning av Absorbent glass mat.
Det ligger alltså, enkelt uttryckt, glasfibermattor mellan blyskivorma i batteriet.
En bättre förklaring finns här under punkt 11: Batteriexpressen | FAQ




Mycket intressant fråga, jag har tyvärr inget svar utan bara ännu mer frågor.
Jag har funderat på det mycket, utan framgång, ända sedan jag såg att cteks vanliga laddare började få en inställning för AGM. Frågan jag då ställer mig är varför det behövs på deras vanliga laddare men inte för en Dual... Kanske kommer det med så småningom.

Cteks rekommendation är fortfarande att en Dual är lämplig för AGM:



Källa: D250S DUAL

Min egen test av om det fungerar att förse en Dual med "Mirakelström" från en vanlig ctek 220-voltsladdare kommer att genomföras vid tillfälle, exakt när vet jag dock inte. Det praktiska resutatet känner jag redan till.

Tillgg:



Okej, men spelar det så stor roll om Dualen klipper av laddningen när den laddat klart bodelsbatteriet? :)
Nej absolut inte, men problement är hur man får igång allt igen om bilbatteriet indikerar full dvs bilbatteriladdaren höjer inte upp spänningen över 12,8 så att DUAL slår igång när bodelsbatteriet börjar bli dåligt. Det går såklart att komma runt genom att slå på tändingen och halvljuset i några minuter men allt blri då manuellt :(

Ett enkelt sätt att gå runt det är att driva bodelen på bilbatteriet när man har 220V då kommer bilbatteriladdaren alltid att gå och DUAL startar också.

Man sätter ett 12V relä(30A) som antingen kopplar bodelen till bilbatteriet eller till bodelsbatteriet, reläet styrs av tillgången på 220V mha av en liten 12 volts regulator som denna
https://www.kjell.com/se/sortiment/...L0sacEUPquJMw7L6CAlIlcoA6cUTEi4eZYaAh2-8P8HAQ
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Många andra laddare har ju ingen extern temperaturavkänning, då kan det nog vara viktigare att ha ett separat AGM-läge. Sedan gör det ju inte ont ur marknadssynpunkt heller? :)
De vanliga CTEK har ett frostläge som man kan använda för AGM/GEL batterier, så gör jag, jag har även frostläget på bilbatteriets laddare på vintern när vi är uppe i norr.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Fick detta svar från Ctek om jag frågade angående Dual och AGM batterier
Hej

D250S Dual har inget uttalat AGM- läge, men det fungerar mycket bra ändå.

Med vänlig hälsning
Best regards,
Teresa, CTEK SWEDEN

Passade även på att fråga om man kunde korta laddkablarna från en laddare eftersom dom var onödigt långa. Detta gällde nu en MPX 25

Fick till svar att det får man inte eftersom dom är anpassade till laddströmmen.
Kortar man av dom så höjs laddströmmen.

Laddkablarna kan jag inte alls förstå varför man inte skulle kunna korta dom, skulle vilja höra konstruktören bakom laddaren i den frågan:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Jeg tror (det vil si at jeg ikke er helt sikker) at en ser et problem som ikke eksisterer. Om en setter 230 laderen på bilbatteriet så vil dual laderen fort se en spenning som er over 13,1V og belaste bilbatteriet og laderen. Når laderen tror at bilbatteriet er fullt går den over i vedlikehold på noe mer enn 13,1 oftest er det 13,7V. Dual vil fortsette å belaste til spenningen er under 12,8V, nå burde 230 laderen få det travelt med å starte ny laderunde. Men best er det om en benytter en lader som er beregnet på å brukes på et batteri som står under belastning - står ofte supply i beskrivelsen for laderen. Mener MSX laderene fra Ctek er slike.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jordpunkt och elsystem

Data på MSX 25 enl. CTEK's hemsida;
Volt 12V
Spänning AC 220–240VAC, 50–60Hz
Laddspänning NORMAL: 14,4V, RECOND: 15,8V, SUPPLY: 13,6V
Min. batterispänning 2.0V
Laddström 25A max
Ström, nät 2,9A rms (vid full laddström)
Backström <1Ah/månad
Rippel Mindre än 4 %
Omgivningstemp -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperaturer
Laddartyp 8-stegs helautomatisk laddningscykel
Batterityper Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL)
Batterikapacitet 40–500Ah, upp till 500Ah för underhåll
Dimensioner 235 x 130 x 65mm (L x B x H)
Kapslingsklass IP44
Vikt 1,9kg


Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Data på MSX 25 enl. CTEK's hemsida;
Volt 12V
Spänning AC 220–240VAC, 50–60Hz
Laddspänning NORMAL: 14,4V, RECOND: 15,8V, SUPPLY: 13,6V
Min. batterispänning 2.0V
Laddström 25A max
Ström, nät 2,9A rms (vid full laddström)
Backström <1Ah/månad
Rippel Mindre än 4 %
Omgivningstemp -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperaturer
Laddartyp 8-stegs helautomatisk laddningscykel
Batterityper Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL)
Batterikapacitet 40–500Ah, upp till 500Ah för underhåll
Dimensioner 235 x 130 x 65mm (L x B x H)
Kapslingsklass IP44
Vikt 1,9kg


Bennie
Ja den är lite halvkass eller mindre bra tycker jag, varken AGM eller köldläge!

MXS 7 eller 10 är en bättre laddare iallafall om man har AGM eller befinner sig i norra landet under vintern, såklart beroende på vart batterierna står(varmt/kallt)

En kommentar till problemet att driva DUAL med smart laddare, om den smarta laddaren har ett supplyläge så är min gissning att DUAL är i drift hela tiden på det sätt vi vill ha den.

Då får man ändra till laddning de gånger man vill ladda bilbatteriet.

Tror också att risken för överladdning av bilbatteriet är rätt liten vid supply, men inte helt säker på det.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Lite komplettering: Jag körde ett test med att ladda mitt startbatteri med en Ctek MX7000 samtidigt som jag hade laddat ur bodelsbatterierna ca 30%. Dualen gick igång som den brukar, men när startbatteriet var full slog den ifrån och startade inte igen. MX7000 var inställd på laddningsläge, inte supplyläge.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Lite komplettering: Jag körde ett test med att ladda mitt startbatteri med en Ctek MX7000 samtidigt som jag hade laddat ur bodelsbatterierna ca 30%. Dualen gick igång som den brukar, men när startbatteriet var full slog den ifrån och startade inte igen. MX7000 var inställd på laddningsläge, inte supplyläge.
Ok,nu är väl alla spörsmål avklarade om hur dualen fungerar:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Lite komplettering: Jag körde ett test med att ladda mitt startbatteri med en Ctek MX7000 samtidigt som jag hade laddat ur bodelsbatterierna ca 30%. Dualen gick igång som den brukar, men när startbatteriet var full slog den ifrån och startade inte igen. MX7000 var inställd på laddningsläge, inte supplyläge.
Det var lite märkligt eftersom MX7000 ger 7A och om den orkar ladda upp startbatteriet samtidigt som DUAL är igång så verkar det som om DUAL drar under 7A dvs bodelsbatterierna var rätt fulla eller är gamla och tar inte emot ström.

Iallafall så ser jag det!

Men i supply läge så fungerar DUAL hela tiden eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Möjligen var startbatteriet ganska fullt, men definitivt inte bodelsbatterierna. Som jag redan skrivit, Dual:en startade upp men stängde av när startbatteriet var fullt. Jag anslöt sedan MX:en på bodelsbatterierna via BM1 och den började genast ladda med full effekt och fortsatte tills batterierna var fulladdade.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Möjligen var startbatteriet ganska fullt, men definitivt inte bodelsbatterierna. Som jag redan skrivit, Dual:en startade upp men stängde av när startbatteriet var fullt. Jag anslöt sedan MX:en på bodelsbatterierna via BM1 och den började genast ladda med full effekt och fortsatte tills batterierna var fulladdade.

Jag skulle gissa att DUAL inte laddade speciellt många A in i bodelsbatterierna annars skulle aldrig MX kunnat ladda fullt.

En kraftig laddare laddar inte ett vanligt batteri nämnvärt snabbare än en liten annat än under första stunden, DUAL kan ge 20A till bodelsbatterierna men då tar den i sin tur kanske 25A från sin källa dvs ditt bilbatteri vilket betyder att MX aldrig skulle orka ladda bilbatteriet fullt utan det skulle sakta dräneras tills DUAL slår ifrån och bilbatteriet är nere på kanske 75%, då kämpar MX tills det är fullt och när det kommer upp i 13,3 volt klipper DUAL i igen. Allt detta under förutsättning att dina bodelsbatterier tar emot dessa 20A eller däromkring.

Du kan nog enklast låta MX stå i source läge jämt kopplat till bilbatteriet, då håller du bilbatteriet i bra skick och DUAL laddar som den ska.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Som sagt, detta är ingen funktion jag använder eller vill ha, bara ett rent experiment eftersom jag iakttagit fenomenet tidigare. Startbatteriet har jag inga problem med, så där lägger jag ingen energi..?! :)
 
Senast ändrad:
Toppen